2006-07-13, 21:35
Medlem
Balkongståarns avatar
Som redan nämnts är det brasilianska köttet oerhört bra och prisvärt. Tyvärr vill min kvinna ha sitt kött well done, urk, så det är ingen idé att lägga sånt på grillen åt henne. Men åt mig! Mums.
Citera
2006-07-13, 21:42
Medlem
Nedomanskys avatar
Grishjärta 29:-/kg, prisvärt?
Citera
2006-07-13, 21:46
Medlem
DevilsGirls avatar
Oxrulle på Willys riktigt bra nötkött som kostar under hundringen i kilopris... Oftast runt 70 spänn kilot...
Citera
2006-07-13, 22:30
Medlem
kassler är riktigt prisvärt , kostar ofta runt 30kr kilot och är ju faktiskt fläskkotlett om jag inte har helt fel.

högrev brukar oxå va billigt, perfekt grytkött.
Citera
2006-07-14, 01:00
Bannlyst
Hoj!

Visst kan en älg väga 1200 pannor.. Men slaktvikten, dvs hur mycket kött du får ut är klart lägre..

JAg skulle nog vilja säga att det bästa köttet kontra pris är Raskött som man ganska ofta hittar i sin lokala Ica/Konsum..
Raskött är alltså hästkött och smakar och ser ut som nötkött, ibland t.o.m. lite bättre.. En rasfilé kostar c:a 65% av vad oxfilé kostar.. Tokbra helt enkelt..
Citera
2006-07-14, 04:20
Medlem
webslaves avatar
Frysta kycklingklubbor (två kilo för trettio spänn), eller möjligtvis fryst kyckling för ungefär samma pris.
Citera
2006-07-14, 10:18
Medlem
DevilsGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
kassler är riktigt prisvärt , kostar ofta runt 30kr kilot och är ju faktiskt fläskkotlett om jag inte har helt fel.

högrev brukar oxå va billigt, perfekt grytkött.

Var fan hittar du kassler för 30:-/kg... Brukar ju kosta runt det dubbla... Kanske 39.90 per kilo om det är extrapris...
Citera
2006-07-14, 12:30
Medlem
Quorthons avatar
Nja en extremt stor älg väger väl upp emot 700 kilo skulle jag tro. Det är nog dock inte så vanligt i sverige. Annars väger de väl normalt 300-450 kilo (tjur).
Citera
2006-07-14, 12:39
Tack för tipsen, jag tycker ifs jag skär bort en hel del fett från t.ex karré.
Som någon annan skrev är ju färs ett helt okey alternativ. Kyckling är också väldigt gott kontra pris.
Citera
2006-07-14, 14:30
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Hoj!

Visst kan en älg väga 1200 pannor.. Men slaktvikten, dvs hur mycket kött du får ut är klart lägre..

JAg skulle nog vilja säga att det bästa köttet kontra pris är Raskött som man ganska ofta hittar i sin lokala Ica/Konsum..
Raskött är alltså hästkött och smakar och ser ut som nötkött, ibland t.o.m. lite bättre.. En rasfilé kostar c:a 65% av vad oxfilé kostar.. Tokbra helt enkelt..

Lita inte alltid på Wikipedia....
http://www.jagareforbundet.se/viltve...annetecken.asp
skulle tro att jägarförbundet har rätt bra koll på älgvikter... sen som du säger det ätbara kött man får ut är ju betydligt mindre....

Har det inte blivit svårare att få tag på hästkött, tror dom ändrade reglerna för kött, det måste finnas historik på vilken antibiotika man stoppat i djuret vid slakttillfället och denna historik finns inte på hästar på samma sätt som att alla köttdjur har en egen "patientjournal"....
Citera
2006-07-14, 18:41
Medlem
1. kycklinglårfilé (ca 90:-/kg, inget går bort, otroligt gott, krymper ingenting)

2. nyazeelänsdsk renskuren lammfilé (Coop), ca 298:-/kg, egentligen inte filé utan den renskurna kotlettraden, mkt hög kvalitet, inget går bort

3. vanlig svensk hel färsk kyckling, ca 30:-/kg, kommentarer överflödiga

4. svensk entrecôte eller rostbiff (sorry, tål inte den brasilianska, träig)
Citera
2006-07-14, 19:16
Bannlyst
Kycklingfärs, need I say more?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här