2022-10-17, 12:06
Vi köpte en ny bostad som första ägare. Belåningsgrad från försäljningspriset ca 63%.
Det amorteringsgrundade skulden är dock mycket högre än verkliga skulden,över 1 miljon kronor. Gör i och försig bara 700kr mer per månad . Men är detta vanligt? Vi amorterar bara 1% men det är alltså på det högre beloppet(amorteringsgrundade skulden) Hade vi lagt in så lite kontantinsats köppris-amorteringsgrundande skuld=2% amortering.
Bostäder i föreningen har gått som vi köpte.
Blir ju meningslöst räkna på bolån på nätet om det skiljer så mycket.
Är detta vanligt med så stor skillnad skuld-amorteringsgrundande skuld ?
Om jag byter bank går de på samma amorteringsgrund eller? Vet att man går höra omvärdering e 5 år.
Det som verkar tydligt är att % hur mycket man ska amortera grundar sig på hur mycket man lånar. % dras dock från det amorteringsgrundade beloppet men det räknas inte som belåningsgraden. Så ser jag på min situation.
Senast redigerad av lone star 2022-10-17 kl. 12:26.
Citera
2022-10-17, 13:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vi köpte en ny bostad som första ägare. Belåningsgrad från försäljningspriset ca 63%.
Det amorteringsgrundade skulden är dock mycket högre än verkliga skulden,över 1 miljon kronor. Gör i och försig bara 700kr mer per månad . Men är detta vanligt? Vi amorterar bara 1% men det är alltså på det högre beloppet(amorteringsgrundade skulden) Hade vi lagt in så lite kontantinsats köppris-amorteringsgrundande skuld=2% amortering.
Bostäder i föreningen har gått som vi köpte.
Blir ju meningslöst räkna på bolån på nätet om det skiljer så mycket.
Är detta vanligt med så stor skillnad skuld-amorteringsgrundande skuld ?
Om jag byter bank går de på samma amorteringsgrund eller? Vet att man går höra omvärdering e 5 år.
Det som verkar tydligt är att % hur mycket man ska amortera grundar sig på hur mycket man lånar. % dras dock från det amorteringsgrundade beloppet men det räknas inte som belåningsgraden. Så ser jag på min situation.

Ni har amorterat en miljon, antar jag?

Amorteringsgrundande skuld:

Citat:
Det högsta totala kreditbeloppet efter datumet för det senaste amorteringsgrundande värdet inklusive lån enligt alternativregeln.

https://www.swedishbankers.se/media/...lag-publik.pdf

Alltså bör ni tidigare vid något tillfälle haft en kredit som var ca en miljon större än er nuvarande kredit. Stämmer det?
Citera
2022-10-22, 09:47
Medlem
Det är som det ska vara.

Amorteringsgrundande värdet räknas alltid på försäljningspriset.

Skillnaden mellan amorteringsgrundande värde och amorteringsgrundande skuld är eran kontantinsats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in