2026-01-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Svar till psychoticwaltz (inlägg 104686)

1. När M.H kom med uppgiften att hon sov kan man ju kontrollera i FUP. Hojta gärna till ni som vet eller har FUP:en.

M har ända från första början berättat att hon gick och la sig i stort sett direkt när de kom till lägenheten. J och T satte sig i köket för att prata.

Det som är lite intressant i det hela är att M la sig i J's säng, trots att J inte accepterade att någon annan låg i hennes säng och blev arg om/när någon gjorde det. Det är en typ av uppgift som man inte ljuger ihop. Detta är dessutom en samstämmig uppgift från J och M, att M låg i J's säng.
Citera
2026-01-28, 06:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamtheforce
Har nu sett intervjun hos CB. Göran är exakt den person jag förväntade mig, en kristen hycklare. Det var rent av vidrigt att se honom, han nämnde Toves anhöriga ett ögonblick, men allt handlade om hans stackars dotter och hans känslor efter mordet.
Intervjun är pinsam för alla inblandade, SVT och CB för att han fick komma till tals och dessutom göra reklam för sin bok, och gästerna som tyvärr tvingades medverka i samma program.
Till Göran: din dotter må vara lättpåverkad och feg, men du har fostrat henne och borde ha sett hennes svårigheter. Du vet mycket väl att hon var med under mordet också. Att du har skrivit en bok för att tjäna pengar av det är fullständigt vidrigt

Instämmer.

"Maja ville att jag skulle publicera den."
Vem bryr sig om vad hon vill?

Boken river upp sår och påminner bara folk om vad Maja har gjort. Ingen tror på pappans bortförklaringar och försvar av Maja. Och ingen bryr sig om henne och hennes familj. De borde gömma sig under en sten i skogen och skämmas. Inte sitta i en TV-soffa och promota sin bok. Ska Maja få pengarna han tjänar på boken om mordet som hon begått? Han kanske kan starta en fond för "stackars" Maja så hon klarar sig när föräldrarna dör. En Go-fund-me-sida där alla som tycker synd om henne kan skänka pengar?
Senast redigerad av smokeonthewater 2026-01-28 kl. 06:40.
Citera
2026-01-28, 08:59
Medlem
SloppySecondss avatar
Haaaaag kanske vill leta själv
Göta hovrätt B 1735-23 Dom och FUP med kompletterande bevisuppgift
Eksjö TR B 1877-22 Dom och FUP
Notera
EKSJÖ B1877-22 Maja Hellman Tilltalad Inspelning 1.mp3 41.3 MB
EKSJÖ B1877-22 Maja Hellman Tilltalad Inspelning 2.mp3 130.4 MB
arkiverad i zip-format t3481231.zip 254.1 MB
temporär länk
https://gofile.io/d/xxXpH8
EKSJÖ B1877-22 Maja Hellman Tilltalad Inspelning 1.mp3
fast länk
https://files.catbox.moe/ktsl1h.mp3
EKSJÖ B1877-22 Maja Hellman Tilltalad Inspelning 2.mp3
fast länk
https://files.catbox.moe/vw7bc8.mp3
Citera
2026-01-28, 16:59
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Det tyder ju dock på något…. Att hon skulle vara rädd för Johanna ses ju i det ljuset som bullshit. Hon är i ett flertal dagar utan Johannas närvaro och utan hennes påverkan men väljer ÄNDÅ att hålla tyst i +två veckors tid! Tror inte ett dugg på vare sig henne eller hennes fars utsagor. Hennes far framstår för övrigt som ytterst labil och det genom sina egna ord. ”Jag blev arg, jag blev förbannad” x100 genom boken.

Tragiskt att denna fullvuxna person med så ”höga befattningar” och så ”hög emotionell förståelse” för andra i en hel bok smutskastar folk till höger och vänster efter att fastslagit att ”sån är inte jag” redan i de första kapitlen. För att inte tala om att han ej heller är en sådan som tycker synd om sig själv eller anhöriga, vilket blir allt annat än hållbara ord när klagosången om Majas behandling drar igång.Speciellt med hans klara ålderskillnad och därav förmodade mognad till de flesta inblandade. Men framförallt oavsett om Maja har varit med i själva gärningen så har ju garanterat varit med om griftefridsbrotten utom rimligt tvivel!!! Inte en enda gång behandlar det faktumet mer än att ”nä det tror inte jag, Maja va rädd för henne”. I två veckor då????

Tror pastorn att han är tuff när han svär?
Är han arg på Gud?

Det är inte Guds fel att Maja valde att följa dj*vulen. Nu får hon ta konsekvenserna av det.

Jag anser att pingstvänner är konstiga människor utan konsekvenstänk. De ber till Gud och hoppas att Gud ska ta hand om allt åt dem. De vill inte ta något eget ansvar eller konsekvenserna av sina val. Ungefär som pappan gör med Maja. Men varför skulle Gud hjälpa honom att försvara en mördare som inte ångrar sig?

Många pingstvänner är framgångsteologer. Då är det säkert svårt att få ihop det när något sånt här sker. Men Gud älskade Tove! Ingen hade rätt att mötda henne. Inte ens en pastorsdotter.
Citera
2026-01-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Instämmer.

"Maja ville att jag skulle publicera den."
Vem bryr sig om vad hon vill?

Hennes pappa, så klart.
Och du, uppenbarligen

Det är ju många här i tråden som bryr sig väldigt mycket om M, var hon är, vad hon gör, hur hon mår osv osv.

Vem vet, när hon ser hur mycket pengar hennes pappa tjänar på sin bok, kanske hon skriver en egen och tjänar ännu mer pengar.
Jösses vad förtretad du ska bli då
Citera
2026-01-29, 07:41
Medlem
Angående Görgens bok: innan jag såg TV-inslaget eller lyssnade på boken var min åsikt att GHs perspektiv har legitimitet och bör få utrymme. Anhöriga till dömda brottslingar är en ofta bortglömd grupp. De kan alltför ofta anses vara ”guilty by association” vilket torde vara plågsamt och inte alls rättvist.

Sen såg jag intervjun med GH och lyssnade på boken.

Min åsikt att anhöriga till brottslingar också är offer kvarstår. Deras liv blir också påverkade negativt, trots att de inte dömts i domstol.

GHs ton och budskap däremot, det känns inte helt hundra. Jag tänker att han är en vanlig pappa som gör så gott han kan och som inte har någon skuld i Majas handlande. Men i boken märks en mycket tydlig, icke-reflekterande ambition att framhålla den egna förträffligheten: som make, pappa, kristen och förfördelad samhällsmedborgare. Genomgående missnöje med personal inom rätts- och polisväsendet, ett helt odolt förakt mot Johanna, och bara i förbigående kommentarer då och då om hur fruktansvärt det måste vara för Toves familj.

GH förklarar Majas handlingar med diagnoser, lättleddhet, tidigare utanförskap och svårigheter att hantera vuxenlivet pga ovanstående samt psykisk ohälsa. Detta säger jag inget om! Bra av en pappa att försöka förstå sitt barn i alla lägen. Men nog står det väl klart att den som verkligen är djupt nere i psykiatriträsket med en sannolik radda diagnoser och dysfunktionella beteendemönster är Johanna? Inget försvar finns för hennes beteenden naturligtvis, men GH envisas med att tolka Johannas personlighet som ”ond” och Majas som ”olycklig”?

Jag läser på nätet att folk uppfattar GH som ”ödmjuk” och jag undrar var då nånstans?

Jag tänker att GH hade kunnat få fram en personlig och öppet reflekterande bild av sin och sin familjs upplevelser, utan den genomgående mästrande och av förakt osande tonen när han staplar oförrätter och svartvita beskrivningar av sin familj kontra ”alla andra” inblandade på varandra.

Sammanfattningsvis tycker jag att anhörigperspektiv ska ges utrymme, och att det inte på något sätt förringar det huvudsakliga brottsoffrets anhörigas lidande, men att det i det här fallet kanske inte var helt rätt avvägt vad gäller åtminstone försök till objektivitet och ödmjukhet.
Citera
2026-01-30, 11:50
Medlem
Ett bra inlägg. Genomtänkt, och bra reflektioner.
Tycker du sammanfattar det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Angående Görgens bok: innan jag såg TV-inslaget eller lyssnade på boken var min åsikt att GHs perspektiv har legitimitet och bör få utrymme. Anhöriga till dömda brottslingar är en ofta bortglömd grupp. De kan alltför ofta anses vara ”guilty by association” vilket torde vara plågsamt och inte alls rättvist.

Sen såg jag intervjun med GH och lyssnade på boken.

Min åsikt att anhöriga till brottslingar också är offer kvarstår. Deras liv blir också påverkade negativt, trots att de inte dömts i domstol.

GHs ton och budskap däremot, det känns inte helt hundra. Jag tänker att han är en vanlig pappa som gör så gott han kan och som inte har någon skuld i Majas handlande. Men i boken märks en mycket tydlig, icke-reflekterande ambition att framhålla den egna förträffligheten: som make, pappa, kristen och förfördelad samhällsmedborgare. Genomgående missnöje med personal inom rätts- och polisväsendet, ett helt odolt förakt mot Johanna, och bara i förbigående kommentarer då och då om hur fruktansvärt det måste vara för Toves familj.

GH förklarar Majas handlingar med diagnoser, lättleddhet, tidigare utanförskap och svårigheter att hantera vuxenlivet pga ovanstående samt psykisk ohälsa. Detta säger jag inget om! Bra av en pappa att försöka förstå sitt barn i alla lägen. Men nog står det väl klart att den som verkligen är djupt nere i psykiatriträsket med en sannolik radda diagnoser och dysfunktionella beteendemönster är Johanna? Inget försvar finns för hennes beteenden naturligtvis, men GH envisas med att tolka Johannas personlighet som ”ond” och Majas som ”olycklig”?

Jag läser på nätet att folk uppfattar GH som ”ödmjuk” och jag undrar var då nånstans?

Jag tänker att GH hade kunnat få fram en personlig och öppet reflekterande bild av sin och sin familjs upplevelser, utan den genomgående mästrande och av förakt osande tonen när han staplar oförrätter och svartvita beskrivningar av sin familj kontra ”alla andra” inblandade på varandra.

Sammanfattningsvis tycker jag att anhörigperspektiv ska ges utrymme, och att det inte på något sätt förringar det huvudsakliga brottsoffrets anhörigas lidande, men att det i det här fallet kanske inte var helt rätt avvägt vad gäller åtminstone försök till objektivitet och ödmjukhet.
Citera
2026-02-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Boken handlar tydligt om att framställa Maja som ett offer och i förlängningen resten av familjen som offer.

Ja det gör han ganska mycket. Trots familjens kärlek så har hon ju haft en trasslig barndom och har massa diagnoser. Jag vet inte vad jag ska tro om hennes medverkan i mordet men som familj o anhörig kan man ju inte rå för vad vuxna barn gör. Måste vara en fruktansvärd skam i ett så litet samhälle
Citera
2026-02-06, 07:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja det gör han ganska mycket. Trots familjens kärlek så har hon ju haft en trasslig barndom och har massa diagnoser. Jag vet inte vad jag ska tro om hennes medverkan i mordet men som familj o anhörig kan man ju inte rå för vad vuxna barn gör. Måste vara en fruktansvärd skam i ett så litet samhälle

Men enligt honom så var hon ju inte vuxen utan hade en 15-årings mognad.

Och pingstpastorn tillät att hon var ute och söp och tog andra droger. Låg runt. Hängde med J.
Vad hade han väntat sig skulle hända? Trodde han inte att det skulle få några konsekvenser? Han måste väl ha insett att hon valde att följa dj*vulen? Och han tillät det?

Det är de som uppfostrat henne till den fega, ynkliga människa utan civilkurage som hon är. Hon lät Ts anhöriga leva i ovisshet i 2 veckor medan hon och J var ute och försökte elda upp kroppen. Ingen diagnos i världen försvarar det beteendet.

Och nu fortsätter adoptivpappan att curla och skydda henne för konsekvenser. Hur ska hon någonsin lära sig att klara sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in