Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
I tingsrätten förhörs Majas psykolog, vilket hovrätten lyssnat till. Där beskriver hon Majas inlärningssvårigheter, diagnosen ADD, vad den inneburit för maja och hur Maja fungerar.
och?
Hon må ha inlärningssvårigheter ang engelska och matematik men är duktig på samhällsvetenskap. Hon har en ojämn profil med andra ord.
Hon har även MVG i kriminalitet.
Noll inlärningssvårigheter.
Därför är hon inför rätten.
Citat:
Att Maja har svårt med oförutsedda händelser och förändringar, svårigheter att hantera stress och svårigheter att sortera situationen vid stress, behöver hjälp med det, blir passiv och svårt att ta kommando.
Japp. Terapeuten beskrev då att "Maja upplever det som skönt när någon annan tar kommando."
Så när Maja och Johanna rådgör ihop hur de ska bli av med liket och ut till bilen måtte det ha varit skönt att Johanna är så påhittig:
" det är
när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset"
Citat:
Bristande självkänsla, upplever sig inte duga eller passa in. Rädsla för att bli övergiven, uttesluten, svårt att stå upp för sig själv.
Ja, hon beskriver att hon hade en helt annan position än andra haft.
Att hon gillade att Johanna stärkte henne.
Hon var lika vit och satt på piedestal som andra betraktades svarta och mindre värda - en märkbar polarisering.
"alltså lika obehaglig och elak hon, eh, hon
har blivit liksom mot dem hon inte tycker om, lika, alltså lika mycket så har hon höjt mig till skyarna"
Maja är inte ett dugg rädd för Johanna.
Hon ska bedömas utifrån deras kriminella och patologiska relation.
Det är nämligen den tiden som är skrämmande farlig för Vetlandaborna.
Inte nån fadd efterklokhet.
"Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga."
Maja vet nämligen hur hon ska hantera Johanna om det uppstår konflikter och hon blir arg:
"F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."
Detta bekräftas via Js ex F.
Maja var kaxig och och orädd och kritiserade Johannas taskiga beteende mot andra.
Vilket är vågat.
Men Maja vågar, för hon är inte rädd för J:
"Johanna sa till mig att Maja hade sagt till
Johanna att jag förtjänar bättre än Johanna."
Citat:
Har medicinering mot ångest och medicisering för ADD, vilket har en duration på 8 timmar, och går ur kroppen på kvällen.
Ja, hon var både välbalanserad, välmedicinerad, välbehandlad i terapi vid gärningstillfället sen väl 13-14 års ålders insjuknande.
Hjälp via skolan och 2018 tar BUP över via remiss.
Mådde toppen redan oktober 2020 enligt egen utsago.
Enligt P7an finns ingenting att erinra.
Citat:
Från domen:
"Vid straffmätningen ska dock – i lindrande riktning –
beaktas vad som kommit fram kring Maja Hellmans psykiatriska problematik."
Maja har fått ett straff, hon har inte ansetts oskyldig. Man har däremot tagit hänsyn till hennes förmåga, som är nedsatt.
Japp och detta berör grovt granfridsbrott och rätten har inte specat vad det berör.
För det är inte avdrag per automatik som jag skrev utan ska härröra till försämring och tex impulsgenombrott.
Ang det svar du la dig i och som redan är väl beskrivet vad jag förvånas över.