Men Maja har kontakt med sina känslor menar du? Maja som ljuger både sin far och A rätt upp i ansiktet och nekar för polisen i flera månader.
" Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”
Varpå Majas pappa skriver igen: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja svarar igen: ”Jag vet inte men jag tror det”
Ja Maja visar verkligen vilka känslor hon besitter.
Du menar att om jag observerar något avvikande i Johannas förhör, då måste jag även ta upp något om Maja?
Men mitt inlägg handlade inte om att jmf Johanna och Maja, utan om det absurda uttalandet av Johanna; att hon inte ville att kroppen skulle hittas, men hon ville ändå att Tove skulle få en fin begravning och att hon (Johanna) ändå skulle sörja henne.
Tycker du inte att det är ett konstigt uttalande?
Jag skrev att J.s uttalande var åt h.te.
Så klart att JJ inte ville att kroppen skulle hittas likväl som MH inte ville det.
Ingen av dessa MGM hade någon som helst medkänsla för TT.s kropp ej heller för hennes anhöriga.
Minns du inte snacket Stefan hade ang 9/11 om att han skulle rädda alla..
Det snacket menar jag är sjukt precis som MH och JJ hade om att de inte visste var TT var..
att de kunde tänka sig att hjälpa till att leta.
Det var nog inte M s diagnoser och psykiska problem som J fastnade för och tyckte så mycket om. Det var snarare hennes humor, intressen, och personlighet. M är en introvert följare, så det är inte så lätt att förstå vad som försegår där inne i huvudet. Men en ledtråd är att se vad J gillar för personligheter. Vi vet t.ex att hon inte gillar ömtåliga omtänksamma människor. Dom har hon stört sig på. J vill hellre köra på som om livet var en fest, och dom som satt käppar i hjulet för J eller M förtjänar att dö!
Hade M gått och ömkat för dom som råkat ut för J s vrede hade J kastat bort vänskapen i en handvändning som hon gjort med många andra.
M har istället gett näring till J s sjuka fantasier och gett sitt stöd till J s planer på hur rättvisa ska skipas. Den bekräftelsen M gett J kan vara avgörande till att hon skrider till verk.
Definitivt och inte bara ur en utan flera aspekter. Grytan har hållits jämnt kokande i två år. Ju mer förtrolighet, ju värre.
För det första hur hon är med på allt som J hittar på, det är så roligt enligt närmsta väninnan A.
De ääälskar att dansa och partaja enligt dem själva. Se på strippor var hon med på fast det egentligen gick emot hennes principer. Fan tro't.
Det farliga fnittet på andras bekostnad har absolut stärkt Johanna.
Hon har bekräftat Johanna som person; att hon är den enda hon varit fullt förtrolig med.
Hon beskriver i fup att Johanna är hennes trygghet.
Hon spelade med och sket i om folk brändes inne. flatare än en flatlus. Hon deltagit i förstörelse, olaga intrång och gu' vet vad mer.
Hon tog Js parti mot Tove på Nöjet, ränner Js ärende för att leta efter Tove.
Det finns oändligt med exempel att räkna upp som stärkt Johanna i hennes galenskap.
J är helt lost ang både moral och empati.
Men hur skulle J tro annat än att hon är på rätt spår (att det är ok att hämnas) om det står en syltrygg bredvid som konstant bekräftar henne?
Som troligen har viss moral, men som komplett skiter i larmklockorna för att hon vill behålla Johanna. Som inte visar alls att det är fel att försöka mörda folk?
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Båda har en kaxig, om inte rentav rå attityd. Som du skriver hade de inte varit så tajta vänner utan att dela syn på varandra och sin omgivning.
I högsta grad.
Hon allierade sig med J och trakasserat deras fd väninna på fyllan. Hånade henne ang hennes efternamn (som hon då delar med sin bror och tillika Majas förkastliga sexobjekt). Maja bad henne dra åt helvete.
Hon bad Tove gå därifrån, ställde sen upp som vittne och krävde att hon skulle slängas ut och är allt annat än social och trevlig på Nöjet rent generellt.
På nån spelkväll tjejer emellan ägnade sig J och M åt skitsnack om nån tjej, nån som skulle flytta och "Maja verkade glad över det."
Det är väldigt synd att hennes klagomål inte är mer definierade ( hur Maja låtit) när hon klagat på sin familj. Det är mer tema återgivet.
Citat:
Har ofta undrat vad som hade hänt om Tove inte hade hittats - hade nästa på dödslistan stått på tur att då gå en kvalfull död till mötes.
Det hade nog varit ett uppehåll, hållit låg profil.
Men förslagen om grov misshandel, mord, inbrott, skadegörelse stod ju som spön i backen - och i september googlade hon ju på att bränna inne smidigt.
Detta med Majas misslyckade sexliv (och Js förslag på hämnd) var ju färskvara.
Det är ju liksom inte lite de här två har som samtalsrepertoar..
Majs är minst lika absurd som lyssnar men stannar av rent egoistiska skäl. Silar mygg men sväljer kameler sa hennes Jesus.
Hade det blivit ett cold case hade troligen självförtroendet nått höga höjder hos J. Farligare alltså och med en stjärnögd, tigande och ytterst pålitlig partner bredvid.
Senast redigerad av develi 2023-09-17 kl. 17:05.
Minns du inte snacket Stefan hade ang 9/11 om att han skulle rädda alla..
Det snacket menar jag är sjukt precis som MH och JJ hade om att de inte visste var TT var..
att de kunde tänka sig att hjälpa till att leta.
Att hjälpa till och leta…ja helt sjukt eftersom de mycket väl visste att Tove var död och bränd. På grund av dem själva.
Sen smset J skickade till Albin Om att hon var lika orolig som honom och Toves familj…är det något jag kan hjälpa till med? Jag är också orolig blablabla.
Har tyvärr inte möjlighet att leta i Fup efter det eftersom jag ligger på sjukhus.
Att hjälpa till och leta…ja helt sjukt eftersom de mycket väl visste att Tove var död och bränd. På grund av dem själva.
Sen smset J skickade till Albin Om att hon var lika orolig som honom och Toves familj…är det något jag kan hjälpa till med? Jag är också orolig blablabla.
Har tyvärr inte möjlighet att leta i Fup efter det eftersom jag ligger på sjukhus.
Du behöver inte leta jag tror dig
Beklagar att du ligger på sjukan
Personligen tycker jag telefon är riktigt jobbigt att leta på nästan omöjligt..
Man tycker det bör finnas någon sida som gör fupar sökbara.
Ja, det är väl så jag har tänkt. Kan ju vara färifrån såret i huvudet uppstått.
Tvärr har man inte markerat var på stången som Toves DNA hittades. Skillnad på om det är på änden, eller mitt på t ex.
Jag misstänker att Johanna nämner det här eftersom hon vet att grannarna var och ringde på. Hon vet att ljud kan ha hörts ut eller ner till dom, typ skrammel av stängerna.
Det är ju lägligt att Johanna säger att hon måste hjälpa Maja, så att Johanna då kan berätta just de här detaljerna. Maja kan ju få svårt att hålla tungan rätt i mun, och det bästa är väl att det är Johanna som "har svar på allt".
Jag läste detta stycke i FUP idag och reagerade på att Johanna upprepar ordet tyvärr tre gånger om Majas påstådda deltagande. Om Toves död var en olyckshändelse som Johanna hävdar hade hon ju bara kunnat säga att Maja inte var med om Johanna verkligen tyckte att det var tyvärr att Maja var med när "olyckan" skedde (om hon nu var det.) Varför ordet tyvärr om det var en olycka?
Jag tycker att Johanna ska berätta hela sanningen om vad som hände. Men att den är viktig för Johanna stämmer ju inte riktigt då hon inte erkänt det långa stryptaget om Toves hals t ex. Det är en olycka hon har erkänt och inte mord vilket Clea kämpar för att inte få det till. Så ordet tyvärr klingar lite falskt i sammanhanget. Och lite motsägelsefullt.
Johanna verkar vilja framstå som empatisk. Kanske med tanke på att hon tidigare försökt att peka ut både grannen och exet som inblandade i Toves försvinnande. Och hade därmed lågt förtroendekapital.
Johanna är alltid lite luddig när hon ska berätta om Majas agerande. Det kan ju bero på att Maja höll sig passiv alternativt att Johanna var så upptagen av sig själv och sitt agerande att hon inte reflekterade över Maja gjorde och inte gjorde.
Citat
Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version då i början, den versionen som jag berättade i början.Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde då.
F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-17 kl. 17:59.
Jag läste detta stycke i FUP idag och reagerade på att Johanna upprepar tyvärr tre gånger. Om detta hade varit en olyckshändelse som Johanna hävdar hade hon ju bara kunnat säga att Maja inte var med om Johannas verkligen tyckte att det var tyvärr att Maja var med. Att sanningen är viktig för Johanna stämmer ju inte riktigt då hon inte erkänt det långa taget om Toves hals t ex. Johanna är alltid lite luddig när hon ska berätta om Majas agerande.
Citat
Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version då i början, den versionen som jag berättade i början.Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde då.
F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
Johanna säger "tyvärr" om att Maja var där för att Johanna vet att hon inte hade lyckats strypa Tove utan hjälp. Så snart hon insåg att hennes liv är förstört ångrade hon förstås mordet. Hämnden var inte värd det.
Jag läste detta stycke i FUP idag och reagerade på att Johanna upprepar tyvärr tre gånger. Om detta hade varit en olyckshändelse som Johanna hävdar hade hon ju bara kunnat säga att Maja inte var med om Johannas verkligen tyckte att det var tyvärr att Maja var med. Att sanningen är viktig för Johanna stämmer ju inte riktigt då hon inte erkänt det långa taget om Toves hals t ex. Johanna är alltid lite luddig när hon ska berätta om Majas agerande.
Citat
Lägger också märke till språkliga nyanser, vissa ord och uttryck som verkar malplacerade i syfte att förvilla. Inte minst i detta fall finns det gott om såna. ”10 sekunder” är ett annat.
Så ja, ”tyvärr” är just ett sånt ord här. Kanske kan J inbillar sig att ordet i detta fall gör henne själv trovärdig som omtänksam och att hon i själva verket bryr sig om Maja, trots att båda sitter i häkte. Det är tvärtom, det gör hon inte.
Hon slåss enbart för sin egen överlevnad.
Precis som Maja gör.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-09-17 kl. 17:35.
Det är snarare så att det är i din skalle som ingenting är rätt.
➡ Jag VET att tingsrätten dömde Maja för mord utan bevis.
➡ Tingsrätten hittade på sina egna "bevis" för att döma Maja.
➡ Så jo, Maja är tveklöst ett offer för en korrupt inkompetent domstol.
Citat: "Tingsrätten dömde Maja för mord utan bevis" ... slut citat/
Citat: "Tingsrätten hittade på sina egna bevis för att döma Maja" ... slut citat/
Citat: "Maja är ett tveklöst offer för en korrupt inkompetent domstol" ... slut citat/
Du lever i en förvrängd värld full av mycket egendomliga tankar.
Jag anar mig till, att dina neûróner inom din hjärna har fått kortslutningar i sina synaps-överföringar dem emellan och saknar tillräckligt med mýelin på sina axóner.
Fröken H*llman har en upplyst gloria som cirkulerar av lögner strax ovanför hennes huvud. "Svarta-Sopsäcks-Maja" är en empatilös och lögnaktig liten fröken som sitter och inbillar sig inom häktet, att hon kommer att sättas på fri fot när Göta HovRätt har avslutat sina förhandlingar.
Tillägg till det ovan skrivna beträffande de sammansatta orden "Svarta-Sopsäcks-Maja" vilket inte syftar på hennes hudfärg utan den sopsäcksrullen som låg kvar på Fröken J*nsson:s köksbord, det vill säga, att sopsäckarnas färg, var svarta.
Jag läste detta stycke i FUP idag och reagerade på att Johanna upprepar tyvärr tre gånger. Om detta hade varit en olyckshändelse som Johanna hävdar hade hon ju bara kunnat säga att Maja inte var med om Johannas verkligen tyckte att det var tyvärr att Maja var med. Hon verkar vilja framstå som empatisk. Kanske med tanke på lut hon tidigare försökt att peka ut både grannen och exet som inblandade i Toves försvinnande. Och hade därmed lågt förtroendekapital. Att sanningen är viktig för Johanna stämmer ju inte riktigt då hon inte erkänt det långa taget om Toves hals t ex. Det är en olycka hon har erkänt.
Johanna är alltid lite luddig när hon ska berätta om Majas agerande.
Citat
Ja, det blir krystat med alla de där tyvärr, så mycket att man drar öronen åt sig.
Och som du påpekar, är det ju inte mindre konstigt att hon måste upprepa detta när det ju dessutom handlar om en olycka, inget mord (enligt henne själv).
Extremt konstigt att säga att Maja " rörde ju liksom Tove också då så att säga". Lika krystat, och det känns som att det handlar om dubbla fallskärmar här; "Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon uppfattade saken".
Luddigare än luddigt. För att kunna rätta sig om det framkommer bevis att Maja inte "rörde" Tove?
Jag upplever även att Johanna är lika otydlig om Maja när hon berättar om att de tänkte slå Tove lite grann och även när de sittet på Illharjen.
Johanna får det att låta som att Maja och hon diskuterar, kommer överens, men vid närmare frågor framkommer det att det är Johanna som talar om vad som ska sägas, och Maja typ säger inte emot:
"J: Ja det var väldigt chockartat så då, då kom vi överens om att vi skulle säga. Kommer
faktiskt inte ihåg allt är så rörigt men vi kom väl överens om att säga att Tove hade gått, att
Maja mådde illa och att jag hade bett Tove skulle gå tidigare den natten och att Tove hade
gått och att jag hade tagit hand om Maja som hade spytt och trillat i golvet, ja, och sen så kom
vi bara överens om att vi skulle säga som det var resten då, att jag åkte till Mc Donald´s och
att vi åkte, att jag åkte och skjutsade hem Maja direkt och sen var det inget mer med det.
F: Vem är det som säger det här?
J: Det är jag.
F: Det är du som säger det?
J: Ja. F: Vad sa Maja då?
J: Ja hon höll med och repeterade liksom någon gång så där"
//
"F: Mmm du sa förra gången att du och Maja kanske hade en baktanke om att ni redan på
vägen hem skulle slå Tove. Kan du berätta hur ni pratade kring det du och Maja och när
började ni prata om det?
J: Eh, det var, när vi hade kommit ut från Nöjet och jag hade pratat med poliserna då och jag
hade kommit tillbaka till Maja och sagt att dem inte ville lyssna på mig så, så började tanken
kanske väckas lite hos mig först så sa jag väl att vi kanske kunde vänta på Tove och att vi
skulle prata med henne men sen började väl tanken växa fram på något sätt att vi skulle kunna
fråga om hon ville följa med och prata och ja, liksom slå henne lite lätt, alltså inget på vägen
till mig då. Och sen tänkte vi att om vi gör det på vägen så kan vi bara gå därifrån sen, att det
inte behöver bli någon stor grej men vi, jag minns inte närmre, pratade inte så detaljerat om
det utan det var mer en flygande tanke så där.
F: Okej vem skulle slå Tove?
J: Det kom vi inte riktigt in på utan det var väl mer att vi sa att vi skulle slå, men vi kom
liksom inte fram till några detaljer eller på något sätt var eller hur eller så.
F: Okej så det var liksom inget ni hade bestämt att ni skulle slå henne på det här eller det
sättet eller?
J: Nej det var ganska, det gick ju väldigt fort också. Det var inget bestämt direkt så.
BF: Jag uppfattade, nu får du rätta om jag uppfattat fel, men jag uppfattar att den här tanken
den kom i ditt huvud?
J: Ja jag vet ju inte exakt vad som rörde sig i Majas huvud men jag uttalade väl det högt och
Maja hakade liksom på och instämde.
BF: Okej. På vilket sätt instämde hon så att säga?
J: Ja alltså, det är ganska diffust exakt men hon sa ju inte direkt emot utan hon höll ju med
och sa ja det gör vi när jag sa det, vi går mot min lägenhet och tar det på vägen så instämde
hon väl liksom att ja men det gör vi och så. Något sånt. "