2023-09-16, 00:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hon är väl pensionär då hon släpps fri. Cellen borde vara klinisk ren då hon är så duktig på att städa badrum m.m

du har inte ens fattat vem som städade badrummet.

Men ja, Majas cell är säkert väl städad och i god ordning.

Frisläppt lär hon bli innan året slut.
Citera
2023-09-16, 00:36
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
du har inte ens fattat vem som städade badrummet.

Men ja, Majas cell är säkert väl städad och i god ordning.

Frisläppt lär hon bli innan året slut.
Jag tror att Maja torkade golvet i badrummet då Johanna var och handlade mat åt sin käresta. Det var mycket att stå i den timmen och båda behövde hjälpas åt.
Citera
2023-09-16, 01:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Att Tove är ett offer råder det ingen tvekan om. Ingen har såvitt jag sett påstått något annat.
Men Tove är inte det enda offret. Hennes familj är också offer. Hennes sambo är också ett offer.
Vad fan har din ordsallad om Toves anhöriga med saken att göra?

Beteckningen som Sybel använder är "offer"/"byte".

Jag ställer således den misstänkta mördaren Maja gentemot mordoffret Tove.

Lycka till om du ska få anhöriga att kvala in som byte.
Citat:
Och man får vara i stort sett helt IQ-befriad om man tror att det senare skulle betyda att Tove och hennes nära och kära inte är offer bara för att Maja också är det.
Maja är hittills dömd för mord och fortsatt misstänkt som Toves mördare inför HovR.

Jämställ öht inte Tove och hennes anhöriga med Maja ditt äckel.
Citera
2023-09-16, 01:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, inte enligt lagen.

"Det finns inte någon allmän skyldighet att förhindra eller annars ingripa mot ett pågående brott. Den som är medveten om att det pågår en våldtäkt och som utan fara för sig själv skulle kunna ingripa och avbryta den brottsliga handlingen, kan därför normalt inte straffas om han eller hon väljer att inte ingripa."

https://www.domstol.se/nyheter/2022/04/ett-avgorande-om-underlatenhet-att-avsloja-brott/
Det där tar sikte på om man råkar komma förbi när det pågår ett brott.

Men om man är medveten om att någon planerar ett brott eller att det finns stor risk för att nån kommer att utföra ett brott, och man medveten om detta väljer att följa med denne när den lurar med sig en person och man sen står och tittar på när brottet utförs - hur bedöms det då?
Citera
2023-09-16, 08:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det fetade. Du är väl den som ligger i topp då det gäller att se er Maja som ett offer. Du och dom andra vurmarna har ju inte gjort annat sen dag ett. Du vet ju exakt hur Maja tänker i alla lägen och har försvarat henne som hon vore en jättebebis. Hur du nu ojar dig över att dom andra i tråden ser Maja som det största offret blev därför löjeväckande.
Du bekräftar vad jag skrivit, andra i tråden vrider inläggen till att M skulle ses som offer i mordet, vilket ingen har påstått.
Citera
2023-09-16, 09:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Det är nästan lite fantastiskt att du bara tar ett annat i exempel som jämförelse som är precis likadant som det första, uppenbarligen helt utan att förstå att exakt samma oförstånd som i ditt förra exempel gäller här också.

Och du har själv redan skrivit det "när de varit delaktiga före och efter och på plats"

När de har varit delaktiga på plats så har de varit delaktiga på plats, alltså delaktiga i gärningen.
Det finns inga bevis för att Maja varit delaktig på plats, att hon deltog i gärningen.
Det finns inga bevis för att Maja haft något uppsåt.
Det finns inga bevis för att Maja begav sig till Johannas lägenhet i syfte att döda eller ens skada Tove.

Maja begav sig till Johannas lägenhet för att det var bestämt att hon skulle sova över hos Johanna.

Om Maja inte skulle ha haft ett eget skäl att skada Tove, så är Majas uppsåt där och då att hjälpa Johanna. Det räcker för en morddom med befintligt uppsåt.
Se parallell till gängkriminella.

Varken Johanna eller Maja visste att de skulle stöta på Tove på Nöjet.
Ev ytterligare besökare i form av Tove till Johannas lägenhet var inte planerat.

Vad Johanna bevisligen gjorde för att få tag på Tove vet vi inte. Maja däremot har gått tillbaka och aktivt letat efter Tove på Nöjet . Maja - således mer tydlig bevisat än för Johanna - ville få fatt på Tove. Det finns vittnesmål och övervakningsfilm som styrker det.

Även Maja har en historik med friktion med Tove. Bl a när Maja - utan Johanna - arg stod utanför en lägenhet och krävde att Tove skulle komma ut. En förtvivlad Tove inne i lägenheten självskadande sig och skar sig i låret i ren frustration.
Majas långvariga on-off ”kk” hade dessutom alldeles nyligen uttryckt intresse för Tove.

Så ja - att Maja utan tvekan också kan haft uppsåt att tillsammans med Johanna vilja skada Tove är rätt tydligt.
Senast redigerad av coli 2023-09-16 kl. 09:28.
Citera
2023-09-16, 10:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Maja är föga ett offer eller byte även det sätts inom citationstecken.

Den enda som kvalar in på den terminologin är Tove.

Det kan ju även vara så att Maja faktiskt vridit sin egen kompassnål käpp rätt åt helvete av egen maskin.
Om hon nu är så sugen på att behålla Johanna till vilket pris som helst vill säga så är hon med och skapar det jag betecknar som synergism.

Att två potentiella faktorer tillsammans skapar ett tredje förstärkt fenomen.
Var och en enskilt har de egen potential men inte lika kraftfullt. Det är kombinationen som kan bli en dödlig cocktail.

Rent hypotetiskt, om nu Maja är kär i Johanna - förlägger du skulden helt på Johanna då också?

Hur kunde Maja stövla iväg på egen maskin för att försvara Johanna vs Tove vid A*bins lgh?

Hur kunde Maja dra kokain utan Johannas påverkan?

Hur vågade Maja totalvägra följa med på Nöjet direkt efter en konflikt som handlade just om att Maja totalvägrat gå in på Nöjet och som ledde till en utelåsning?

Eller vart går gränsen angående att Maja faktiskt har en fri vilja och inte kvalar in rakt av på "offer"/"byte" när man läser fup?
Att de beskrivs ha samma energi, jämbördiga, att Maja tycker att allt är kul och är på.
Även om hon kvalar in som följare.
M var ett lättfångat offer/ byte NÄR M OCH J TRÄFFADES. Jag har aldrig varken påstått eller menat att hon är ett offer i mordet. Där vrids mina ord till oigenkännlighet och jag mer eller mindre utmålas som verklighetsfrånvänd.

Synergin håller jag med dig om, men jag tror den uppstod under vägs gång av Ms dedikation till J.

Om M var djupt förälskad i J, så utnyttjade J Ms blindhet för sina syften.

Att M hade en ungdomlig nyfikenhet och dragning till det förbjudna, ser jag inte som uppseendeväckande. Hon umgicks ju i kretsar där alkohol och droger florerade. Kanske var hon lite av en wannabe. Jag tänker då även på gangsterkulturen och bitchigheten när hon druckit.

M och J hade flera gemensamma intresse, bl a mellanstadietissel, dans och festande, men om de även delade det svarta, synen på kränkthet, hat och hämnd, vet vi inte. M förnekade mellan raderna, men det gjorde hon med det mesta som var negativt så det säger väl inte så mycket. Hon skrattade åt hatsången, men jag betvivlar att hon förstod orden och uttrycket. Jag tror hon bara "skrattade med" för att J tyckte att det var kul.

Visst kan man tycka att M gör allt av egen fri vilja, men denna vilja är starkt påverkad av J och förhållandet till henne, så hur "fri" är viljan egentligen?
Citera
2023-09-16, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, helt igenom ond framställs hon inte som, men jag uppfattar henne som lömsk och bakslug på ett utstuderat, opålitligt sätt.

Det har varit lite lösa spekulationer i tråden om vad som kan ligga bakom Js hat och hämndbegär. Att all ondska skulle kommit via gener är inte särskilt sannolikt. Alla är vi danade av både arv och miljö i en komplex mix. Jag har inte kunskap om vad som kan finnas med ifrån födseln och vi vet alldeles för lite om Js uppväxt för att kunna göra några välgrundade antaganden och skuldbelägga någon. Något som troligtvis är medfött är avsaknad av känsla för hur andra tänker och vad som är högst makabert att uttala högt, likt att det är onödigt att även hennes och Ms liv ska bli förstörda bara för att Ts blev det och att hon satte fyr på T för att hon själv ville bli kremerad. Men visst är J också offer på ett sätt, fångad i ett kränkthetsnät.

Jag lägger skulden FÖR MORDET på J ja. Det är hennes hat och hennes hämnd. Men hon bär INTE skuld för Ms beteende. Falskheten och lögnerna står M själv för. Att M är ett "offer"/"byte" eller vad det ska benämnas som, kan J heller inte lastas för. Medvetet eller omedvetet har J dragits till henne, men av annan orsak än M dragits till J.

I detta sammanhanget är M givetvis inget offer, vilket många vridit olika inlägg till. Hon har själv valt att följa J från början. Det finns förklaringar till detta val, men de ursäktar inget. Valet är hennes, trots varningar. Att J sedan vridit hennes moraliska kompassnål ur kurs är en annan sak.
På vilket sätt anser du att det är bevisat att Johanna vridit Majas moraliska kompassnål ur kurs?

Johanna är som person en aktiv initiativtagare medan Maja för det mesta väljer en passiv roll. Det innebär dock inte att Maja med nödvändighet har en högre moralisk resning. Maja kan vara mindre riskavert än Johanna, utan att för den skull ha högre moral. Att Maja är mer rädd för att bli påkommen innebär inte att Maja har empati med andra.

Jag ser inga tecken på att Johanna har påverkat Majas grundläggande värderingar. Jag tror att det var en ”match made in hell” när de träffades. Kaka söker maka, och de hittade varandra.

Jag ser inga tecken i Majas liv pre Johanna på att Maja har nån högre moral. Hon ljuger, försöker komma undan enkelt och visar ingen större omsorg eller omtanke mot sin familj. Hon är inte lika spänningssökande som Johanna och har en introvert personlighet, men jag tycker du blandar ihop det med att hon därmed skulle ha moral och empati. Att vara lite feg och hålla sig i bakgrunden är inte alls samma sak som att hög moral.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-09-16 kl. 10:54.
Citera
2023-09-16, 10:52
Avslutad
Citat:
M var ett lättfångat offer/ byte NÄR M OCH J TRÄFFADES. Jag har aldrig varken påstått eller menat att hon är ett offer i mordet. Där vrids mina ord till oigenkännlighet och jag mer eller mindre utmålas som verklighetsfrånvänd.

Synergin håller jag med dig om, men jag tror den uppstod under vägs gång av Ms dedikation till J.

Att M hade en ungdomlig nyfikenhet och dragning till det förbjudna, ser jag inte som uppseendeväckande. Hon umgicks ju i kretsar där alkohol och droger florerade. Kanske var hon lite av en wannabe. Jag tänker då även på gangsterkulturen och bitchigheten när hon druckit.

M och J hade flera gemensamma intresse, bl a mellanstadietissel, dans och festande, men om de även delade det svarta, synen på kränkthet, hat och hämnd, vet vi inte. M förnekade mellan raderna, men det gjorde hon med det mesta som var negativt så det säger väl inte så mycket. Hon skrattade åt hatsången, men jag betvivlar att hon förstod orden och uttrycket. Jag tror hon bara "skrattade med" för att J tyckte att det var kul.

Visst kan man tycka att M gör allt av egen fri vilja, men denna vilja är starkt påverkad av J och förhållandet till henne, så hur "fri" är viljan egentligen?
Du har intalat dig själv att Maja är nån typ av byte för Johanna, men det finns det inga bevis eller tecken på.

Edit: Majas dragning till Johanna beror på att Johanna har en utåtriktad, spänningssökande och aktiv personlighet. Johanna gör sånt som Maja själv inte vågar. Vad är det som säger att Maja inte själv ville ta revansch på folk som varit elaka mot henne? Vad är det som säger att den sidan hos Johanna, där hon faktiskt tar hämnd, inte är något som drar Maja till Johanna?

Du utgår från att den sidan hos Johanna är något som Maja tvingas leva med, men vad är det som säger att Maja inte beundrade och omfamnade den sidan?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-09-16 kl. 10:59.
Citera
2023-09-16, 10:55
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:

Det är fan vad du vet allt om Maja. I mina ögon är Maja ett råskinn och en empatilös lögnerska. Hur kan du veta allt hon tänker och hur hon fungerar? Du beskriver henne som hon skulle vara din jättebebis vilken du ömmar starkt för. Helt sjukt hur ni vurmare inte kan inse att den där människan är både slug, feg och farlig. Få kvinnor i hennes ålder skulle gå omkring ensam i lägenheten med en död kropp och sen sätta sig och äta en hamburgare som att ingenting hänt. Vad är det för fel på dig som inte begriper?

Tanken har slagit mig att det kanske är den vidriga Maja som styr och ställer samt får Johanna att agera som mordbrännare? Om man inte är nära bekant med dom så kan väl inte någon vara säker på detta. Det är två störda människor som tillsammans går över gränsen gång på gång. Observera! 2
Senast redigerad av ziggarillen 2023-09-16 kl. 11:04.
Citera
2023-09-16, 11:34
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På vilket sätt anser du att det är bevisat att Johanna vridit Majas moraliska kompassnål ur kurs?

Johanna är som person en aktiv initiativtagare medan Maja för det mesta väljer en passiv roll. Det innebär dock inte att Maja med nödvändighet har en högre moralisk resning. Maja kan vara mindre riskavert än Johanna, utan att för den skull ha högre moral. Att Maja är mer rädd för att bli påkommen innebär inte att Maja har empati med andra.

Jag ser inga tecken på att Johanna har påverkat Majas grundläggande värderingar. Jag tror att det var en ”match made in hell” när de träffades. Kaka söker maka, och de hittade varandra.

Jag ser inga tecken i Majas liv pre Johanna på att Maja har nån högre moral. Hon ljuger, försöker komma undan enkelt och visar ingen större omsorg eller omtanke mot sin familj. Hon är inte lika spänningssökande som Johanna och har en introvert personlighet, men jag tycker du blandar ihop det med att hon därmed skulle ha moral och empati. Att vara lite feg och hålla sig i bakgrunden är inte alls samma sak som att hög moral.
Tycker nog att Maja verkar lika spänningsökande som Johanna- Enda skillnaden är att Maja skickar ut Johanna på uppdragen och sitter själv och lurpassar för att inte ta lika stor risk. Hon visste ju att Johanna skulle tända eld varje gång och frågade på morgonen hur det gick? Då sov hon alltså rofyllt och inväntade den stora händelsen att folk brunnit inne. Besvikelsen var nog stor och sen sitter hon och förfasar sig över detta hos poliserna och dekar ner Johanna.. Inte bara en utan 2 ggr. Det är trams att Maja skulle vara den goda och Johanna den onda. Exakt lika nördiga och mordiska båda 2.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-09-16 kl. 11:40.
Citera
2023-09-16, 11:35
Medlem
Citat:

Offer eller byte för vadå? På vilket sätt tycker du att J har utnyttjat M?

Alla vi människor påverkas av den miljö vi befinner sig i, av föräldrar och ev syskon, vänner, skolan, samhället osv. Majas problematik är vi väl bekanta med då vi påminns dagligen av skribenter som försvarar. Men M är inte unik. Det finns tyvärr tiotusentals ungdomar med dessa diagnoser och psykiska problem som M har.

M s problematik till trots, så har hon växt upp i ett litet småländskt samhälle med två omhändertagande föräldrar med bra ekonomi och en biologiskt bror. Samhället har ryckt in när hon känt att hon inte klarat av skolan och mått dåligt. Hon har fått psykologhjälp, mediciner, specialanpassad skolgång, stödprogram, och coach. Föräldrarna har gett henne pengar till att gå på konserter/krogar, iphone 12, airpods pro, pengar till körkort, trots att hon inte behövt anstränga sig för att jobba en dag i sitt liv.

Jämför detta med random förortsunge som växer upp med fattiga föräldrar i en betongförort där kriminalitet är vardag, och denna curlingen M fått inte stått till deras förfogande. Dom till skillnad från M har haft svårare att hitta alternativa vägar.

M likt alla människor är utrustade med möjligheten att välja sin väg. M har inte på något sätt blivit tvingad mot sin vilja att hänga med J. Hon har valt denna väg för hon mådde bra av att hänga med J. Hon har tillsammans med J under två års tid bevittnat och deltagit i försök att allvarligt skada människor. Istället för att berätta om det, har hon ljugit om det. Hon har kommit närmare J istället för längre ifrån efter varje försök att skada någon. Hon har gett J bekräftelse, att det J gör är ok! M är troligen i högsta grad medskyldig till varenda attentat J utfört, då dessa startade efter att dom blev bästisar och dom har bara blivit tightare och tightare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in