Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
M var ett lättfångat offer/ byte NÄR M OCH J TRÄFFADES. Jag har aldrig varken påstått eller menat att hon är ett offer i mordet. Där vrids mina ord till oigenkännlighet och jag mer eller mindre utmålas som verklighetsfrånvänd.
Synergin håller jag med dig om, men jag tror den uppstod under vägs gång av Ms dedikation till J.
Om M var djupt förälskad i J, så utnyttjade J Ms blindhet för sina syften.
Att M hade en ungdomlig nyfikenhet och dragning till det förbjudna, ser jag inte som uppseendeväckande. Hon umgicks ju i kretsar där alkohol och droger florerade. Kanske var hon lite av en wannabe. Jag tänker då även på gangsterkulturen och bitchigheten när hon druckit.
M och J hade flera gemensamma intresse, bl a mellanstadietissel, dans och festande, men om de även delade det svarta, synen på kränkthet, hat och hämnd, vet vi inte. M förnekade mellan raderna, men det gjorde hon med det mesta som var negativt så det säger väl inte så mycket. Hon skrattade åt hatsången, men jag betvivlar att hon förstod orden och uttrycket. Jag tror hon bara "skrattade med" för att J tyckte att det var kul.
Visst kan man tycka att M gör allt av egen fri vilja, men denna vilja är starkt påverkad av J och förhållandet till henne, så hur "fri" är viljan egentligen?
Offer eller byte för vadå? På vilket sätt tycker du att J har utnyttjat M?
Alla vi människor påverkas av den miljö vi befinner sig i, av föräldrar och ev syskon, vänner, skolan, samhället osv. Majas problematik är vi väl bekanta med då vi påminns dagligen av skribenter som försvarar. Men M är inte unik. Det finns tyvärr tiotusentals ungdomar med dessa diagnoser och psykiska problem som M har.
M s problematik till trots, så har hon växt upp i ett litet småländskt samhälle med två omhändertagande föräldrar med bra ekonomi och en biologiskt bror. Samhället har ryckt in när hon känt att hon inte klarat av skolan och mått dåligt. Hon har fått psykologhjälp, mediciner, specialanpassad skolgång, stödprogram, och coach. Föräldrarna har gett henne pengar till att gå på konserter/krogar, iphone 12, airpods pro, pengar till körkort, trots att hon inte behövt anstränga sig för att jobba en dag i sitt liv.
Jämför detta med random förortsunge som växer upp med fattiga föräldrar i en betongförort där kriminalitet är vardag, och denna curlingen M fått inte stått till deras förfogande. Dom till skillnad från M har haft svårare att hitta alternativa vägar.
M likt alla människor är utrustade med möjligheten att välja sin väg. M har inte på något sätt blivit tvingad mot sin vilja att hänga med J. Hon har valt denna väg för hon mådde bra av att hänga med J. Hon har tillsammans med J under två års tid bevittnat och deltagit i försök att allvarligt skada människor. Istället för att berätta om det, har hon ljugit om det. Hon har kommit närmare J istället för längre ifrån efter varje försök att skada någon. Hon har gett J bekräftelse, att det J gör är ok! M är troligen i högsta grad medskyldig till varenda attentat J utfört, då dessa startade efter att dom blev bästisar och dom har bara blivit tightare och tightare.