Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Är hon oskyldig till huvudgärningen så är det orimligt. Även om hon vore skyldig så skulle jag se ett lägre straff.
Däremot är J som ju har haft en central och drivande roll i mordet, livsfarlig för sin omgivning även i framtiden så där anser jag åtminstone jag att livstid är befogat. Eller 18 år.
Å andra sidan är jag inte bevandrad i juridiken så diskussioner om påföljd överlåts åt de juridiskt kunniga.
Jag tycker att påföljdsfrågan är ganska intressant och har diskuterats för lite i denna tråden. För landar man vid att detta är Mord (J ensam, eller tillsammans med M) så är nästa fråga vilken grad av uppsåt som förelegat.
Skulle man då kunna visa att detta var "planerat" så till vida att J och M lurat med sig Tove till lägenheten för att mörda henne, så är det utan tvekan
avsiktsuppsåt (den högsta graden av uppsåt) och ett livstidsstraff kan lätt dömas ut. Dock ser jag inte att sådan stark bevisning finns så att man kan klargöra det. Nästa fråga blir om det trots detta kan vara avsiktsuppsåt ändå, och givetvis kan det vara så! J kan ju där och då, medvetet och kontrollerat, haft avsikten att döda när hon ströp Tove. Dock kan bevisläget vara så att man helt enkelt vet för lite om hur mordet gått till, vilket gör att det i det sistnämnda läget KAN vara svårt att bevisa avsiktsuppsåt.
Det som då blir aktuellt är
likgiltighetsuppsåt (den lägsta graden av uppsåt) vilket medför svårigheter gällande strafflängden. Praxis säger nämligen att man skall vara väldigt restriktiv med att döma ut livstidsstraff vid likgiltighetsuppsåt. Mordet på Lotta Rudholm 2016 och på Wilma Andersson 2019 är exempel på mord som känts som solklara fall av livstidsstraff, men som har dömts till tidsbegränsat straff (18 år) med hänvisning till att det varit med likgiltighetsuppsåt. Skulle man landa där så är det mycket som talar för att det
inte kommer att bli ett livstidsstraff.
Dock finns "en ljusning i tunneln" då både Tingsrätten och Hovrätten i "Hiss-mordet i Göteborg 2022" dömde ut livstids fängelse, trots att det bedömdes som likgiltighetsuppsåt. Dock är denna domen den enda som haft denna utgången vad jag kan hitta.