2023-04-12, 16:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hennes advokats uppgift. Han som introducerade tanken om Den Stora Sömnen.
Så då måste denna uppgift vara osann?
Citera
2023-04-12, 16:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Herregud! Det är ju hennes egen försvarsadvokat som kommer med påståendet om så få timmars sömn och så lite mat, tror att ni är några som har drabbats av tunnelseende då det kommer till MH.
Åklagaren hade ju aldrig åtalat om det är så självklart att hon är så oskyldig som ni tror.
En åklagare tar väl ändå inte hänsyn till påstådd sömnbrist.
Citera
2023-04-12, 17:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Alla ni som tycker att Js badrumsstory är trovärdig, varför tog inte J själv bort Ts händer när T tog stryptag på henne? Varför var M tvungen att gripa in?

"varför tog inte J själv bort Ts händer när T tog stryptag på henne?"

JJ kan ha haft sina händer bundna?
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Ja för det märkliga är att hon var vaken en timme när hon kom hem.

Citat:
En åklagare tar väl ändå inte hänsyn till påstådd sömnbrist.

Nej och förhoppningsvis inte nämndemännen heller.
Citera
2023-04-12, 17:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja för det märkliga är att hon var vaken en timme när hon kom hem.

Nej och förhoppningsvis inte nämndemännen heller.
Hon uppger att hon lade sig för att sova, vaknade och gick till badrummet; se aktivering av hälsoapp. 02:19. Gick tillbaka till sängen, somnade om.

Vaknar för andra gången av illamående strax efter 02:40, hämtar sin mobil i sängen; se aktivering av hälsoapp. 02:43. Är vaken. Får sin hamburgare 03:10, äter den och somnar därefter om igen. Väcks av J som vill ha hjälp med T som ligger ute i hallen.

Så hon sover alltså i omgångar med avbrott för toabesök.
Citera
2023-04-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag har själv varit nämndeman så jag vet hur systemet fungerar. Något annat jag också har koll på är användande av citationstecken.

Förstår inte riktigt varför du hakar upp dig så på det ordet? Du vet väl att nämndemän är vanliga människor i likhet med tex. det amerikanska jurysystemet?
Har du varit nämndeman och använder dig av ordet "jury"? Troligt. Brukar vara betydligt högre krav än så, men det kanske är en byhåla?
Citera
2023-04-12, 17:23
Avslutad
Citat:
Är hon oskyldig till huvudgärningen så är det orimligt. Även om hon vore skyldig så skulle jag se ett lägre straff.

Däremot är J som ju har haft en central och drivande roll i mordet, livsfarlig för sin omgivning även i framtiden så där anser jag åtminstone jag att livstid är befogat. Eller 18 år.

Å andra sidan är jag inte bevandrad i juridiken så diskussioner om påföljd överlåts åt de juridiskt kunniga.
Nu får man inte straff efter om man bedöms farlig i framtiden utan efter vad man har gjort. Det Maja står åtalad för är ett horribelt brott. Att ta livet av en 21-årig tjej, som man dessutom är bekant med och som därför har anledning att lita på en. Det är verkligen inte för mycket med 18 år. Jag skulle inte ha några problem med livstid för griftefridsbrottet heller.
Citera
2023-04-12, 17:23
Avslutad
Citat:
Den ska tas med en stor hink salt. Inte introduceras i tråden som en sanning.
Citera
2023-04-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det inte till mig du pratar, men jag frågar mig om åklagaren verkligen har bevisat att Maja inte har något alibi?

Maja har varit i lgh vid tiden för mordet, då inga andra än Maja, Johanna och Tove vistats där.

Tiden för mordet har satts inom en vid marginal:

Från direktrapporteringen dättegången, SR, P4 Jönköping:

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Resonemanget runt åklagarens tidpunkt 02:30, det har jag tyvärr inte hittat något om. Vädigt synd, för den tidpunkten är ju mycket intressant.

MEN, som jag uppfattar det finns det enbart ett resonemang runt tidpunkten och alltså inte bevisat, annars skulle ju inte ens tidpunkterna 01:51 och 02:49 behöva nämnas. Och här pratar vi om ett tidsspann på nästan en timme.

För att vara exakt är det inom hela 58 minuter som åklagaren har satt tiden för mordet. Majas mobil har rört på sig vid två tillfällen inom denna ram:

A 153/24

"Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg.
Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg
."

Vad är det om ramar in tidpunkten för mordet så exakt på minuten? Klockan 01:51, är det då samtalet med A*lbin avslutas? Och 02:49, då har Toves mobil förflyttat sig ut ur lgh med Johanna och grannen beisligen:

"Toves Google konto visar att hennes telefon förflyttar sig mot McDonalds vid kl. 02:47. Således
förflyttas Toves och Johannas mobiltelefoner till McDonalds vid samma tid.
"

Som jag uppfattar det är alltså tidpunkten för mordet inte insnävad tillräckligt, och Majas alibi inte spräckt på något sätt, mer än att hon varit i lgh.

Inte ens att Majas mobil har rört sig bevisar att det är Maja som går med mobilen. Det kan ha varit Johanna som räckt över mobilen till Maja i samband med att hon skulle till McD.

Jag skulle också vilja veta hur Rullman kommer fram till 02:30. Jag har svårt att placera mordet före 02:40. Jag tror att Ms mobilaktivitet 02:43 är i direkt anslutning till mordet. Det enda jag noterat angående tider där emellan är att någon tjej eventuellt ska ha pratat med någon utanför porten vid 02:40.
Citera
2023-04-12, 17:32
Medlem
Citat:
Är hon oskyldig till huvudgärningen så är det orimligt. Även om hon vore skyldig så skulle jag se ett lägre straff.

Däremot är J som ju har haft en central och drivande roll i mordet, livsfarlig för sin omgivning även i framtiden så där anser jag åtminstone jag att livstid är befogat. Eller 18 år.

Å andra sidan är jag inte bevandrad i juridiken så diskussioner om påföljd överlåts åt de juridiskt kunniga.

Jag tycker att påföljdsfrågan är ganska intressant och har diskuterats för lite i denna tråden. För landar man vid att detta är Mord (J ensam, eller tillsammans med M) så är nästa fråga vilken grad av uppsåt som förelegat.

Skulle man då kunna visa att detta var "planerat" så till vida att J och M lurat med sig Tove till lägenheten för att mörda henne, så är det utan tvekan avsiktsuppsåt (den högsta graden av uppsåt) och ett livstidsstraff kan lätt dömas ut. Dock ser jag inte att sådan stark bevisning finns så att man kan klargöra det. Nästa fråga blir om det trots detta kan vara avsiktsuppsåt ändå, och givetvis kan det vara så! J kan ju där och då, medvetet och kontrollerat, haft avsikten att döda när hon ströp Tove. Dock kan bevisläget vara så att man helt enkelt vet för lite om hur mordet gått till, vilket gör att det i det sistnämnda läget KAN vara svårt att bevisa avsiktsuppsåt.

Det som då blir aktuellt är likgiltighetsuppsåt (den lägsta graden av uppsåt) vilket medför svårigheter gällande strafflängden. Praxis säger nämligen att man skall vara väldigt restriktiv med att döma ut livstidsstraff vid likgiltighetsuppsåt. Mordet på Lotta Rudholm 2016 och på Wilma Andersson 2019 är exempel på mord som känts som solklara fall av livstidsstraff, men som har dömts till tidsbegränsat straff (18 år) med hänvisning till att det varit med likgiltighetsuppsåt. Skulle man landa där så är det mycket som talar för att det inte kommer att bli ett livstidsstraff.

Dock finns "en ljusning i tunneln" då både Tingsrätten och Hovrätten i "Hiss-mordet i Göteborg 2022" dömde ut livstids fängelse, trots att det bedömdes som likgiltighetsuppsåt. Dock är denna domen den enda som haft denna utgången vad jag kan hitta.
Citera
2023-04-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tycker att påföljdsfrågan är ganska intressant och har diskuterats för lite i denna tråden. För landar man vid att detta är Mord (J ensam, eller tillsammans med M) så är nästa fråga vilken grad av uppsåt som förelegat.

Skulle man då kunna visa att detta var "planerat" så till vida att J och M lurat med sig Tove till lägenheten för att mörda henne, så är det utan tvekan avsiktsuppsåt (den högsta graden av uppsåt) och ett livstidsstraff kan lätt dömas ut. Dock ser jag inte att sådan stark bevisning finns så att man kan klargöra det. Nästa fråga blir om det trots detta kan vara avsiktsuppsåt ändå, och givetvis kan det vara så! J kan ju där och då, medvetet och kontrollerat, haft avsikten att döda när hon ströp Tove. Dock kan bevisläget vara så att man helt enkelt vet för lite om hur mordet gått till, vilket gör att det i det sistnämnda läget KAN vara svårt att bevisa avsiktsuppsåt.

Det som då blir aktuellt är likgiltighetsuppsåt (den lägsta graden av uppsåt) vilket medför svårigheter gällande strafflängden. Praxis säger nämligen att man skall vara väldigt restriktiv med att döma ut livstidsstraff vid likgiltighetsuppsåt. Mordet på Lotta Rudholm 2016 och på Wilma Andersson 2019 är exempel på mord som känts som solklara fall av livstidsstraff, men som har dömts till tidsbegränsat straff (18 år) med hänvisning till att det varit med likgiltighetsuppsåt. Skulle man landa där så är det mycket som talar för att det inte kommer att bli ett livstidsstraff.

Dock finns "en ljusning i tunneln" då både Tingsrätten och Hovrätten i "Hiss-mordet i Göteborg 2022" dömde ut livstids fängelse, trots att det bedömdes som likgiltighetsuppsåt. Dock är denna domen den enda som haft denna utgången vad jag kan hitta.

Tror just strypningen kommer påverka bedömningen, svårt att hävda bara likgiltighetsuppsåt med strypning, sedan också försvårande att hon varit i sådant underläge och att de lurade henne att de var vänner, lurad in i ett bakhåll.
Citera
2023-04-12, 17:45
Medlem
Citat:
Nyanserat och redogörande inlägg!

Även om M varit fullt vaken alternativt halvvaken, så är det inte liktydigt med att hon har deltagit i mordet, ens vetat vad som pågått bakom stängd dörr.

Vore horribelt om denna 18-åriga tjej döms till livstids fängelse eller ens 18 år. Hon tillhör inte heller kategorin gängkriminell och har inget brottsligt förflutet.
Men gränser förflyttas lätt, så även inom rättsväsendet - riskerar en fällande dom att på sikt skada rättssäkerheten? Tidsandan är under ständig förändring.
Att en åklagare väljer att föreslå livstid eller 18 år i det här målet, är för mig obegripligt. Det visar bara hur nytillkomna lagar, tillsammans med vädjan och hetsande från allmänhetens sida om hårdare tag som en slags universallösning, har resulterat i mindre hänsynstagande för den enskilde och sänkt ribba för bedömning av tillräckliga bevis?
Om hon helt eller delvis ljuger om sömnen, så gör det henne som sagt inte per automatik medskyldig.

I likhet med många av sina medsystrar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tillsammans med begåvningsnedsättning, är hon en följare som lätt hänger på en mer dominant person, hon har svårt att upptäcka manipulation och ett utnyttjande. Hon ligger med sina 18 år även efter i känslomässig mognad, ge henne 10 år till så är hon ikapp.
Med rätt stöd och utlärande av gränssättning så har hon med en rimlig chans att hålla sig undan psykopat-kompisar framgent.

Anser att rättsläkarens vittnesmål borde få avgöra ifall J kan ha utfört detta utan hjälp.
Hon har inte fått rätt stöd och utlärande av gränssättning innan eller? Kommer osökt att tänka på detta
(FB) 20230404: Fem personer gripna - misstankar om stämpling till terroristbrott

Svenska systemet är underbart..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in