2023-03-18, 13:24
Medlem
Det konstiga är att dom erkänt de mesta men inte vart dom gjort av toves mobil, vad skulle det kunna ha för betydelse nu att dom inte vill säga det? eller har jag missat det att dom hittat toves mobil någon som vet bättre?
Citera
2023-03-18, 13:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Finns kanske i Word..?

Begreppet ”spetskompetens” ligger i betraktarens ögon och inte i bedömningar av egen kompetens så jag reagerade på hur det uttrycket användes efter att Tove till slut hittats.

Menar att givetvis ska ansvariga få berömma sina inblandade medarbetare men just i det här fallet så faller det lite platt.

Vill inte styra det här till pajkastning mot utredningen men något måste de lära sig av detta om det så gäller rutiner, resurser, mallar eller hur kompetensen eller bristen på den ska fördelas.
Jag menar utredningar över lag, att det inte finns något enhetligt verktyg. Om det funnits hade det även klargjort vilken kompetens som var nödvändig.
Citera
2023-03-18, 13:26
Medlem
JJ påminner om ”ryttarinnan”, säkert även svartsjuka inblandat här.
Citera
2023-03-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Obehaglig tjej den där JJ. Narcissist, psykopat, kontrollerande psykfall.

Kolla bara bilderna på henne. Helt tom i blicken. När hon klämmer fram leenden på bilderna som man ska. Det är tydligt att hon inte ens har dessa känslouttryck på riktigt, hon härmar bara hur andra ser ut.

Ett påklistrat falskt leende, i ögonen ser man dock att inget finns där.

Hon är helt klart mer straffvärd än redskapet Maja. Hade inte hon hamnat i sällskap med den här psykopaten hade hon aldrig suttit för mord. Det här kommer hennes försvarare garanterat att trycka på.

Ja precis.

Det som också är vidrigtr hur JJ förtalde TT.... genom att ljuga för AW och hitta på falska historier och påstå att TT varit otrogen och att AW förtjänade bättre.

JJ verkar ha haft svårt att acceptera att AW valde TT och inte henne själv.. Svartsjukan och raseriet blev totalt!

JJ fixade inte att TT var tillsammans med "hennes" AW.
Citera
2023-03-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoySnitch
Hon företräder sin klient. Du har nog missuppfattat advokatens roll. Försvararen kan inte låta sina egna åsikter eller känslor kring moral och etik styra. En försvarare har en fullständig lojalitetsplikt till sin klient.

Med detta i åtanke är din kommentar felaktig och vilseledande. Var mer saklig tack!

Man blir ändå illamående av Cleas lögner!
Citera
2023-03-18, 13:31
Medlem
ellaaas avatar
Jisses. Jag hade tidigt min teori om att mordet grundade sig i JJ:s antisociala personlighet och att hon hade strypt Tove i rent raseri över att Tove satte sig upp mot henne och inte lär sig styras, men det här är ju till och med ännu värre än jag kunde tro. Tänk att hon kunnat bete sig såhär så länge!! Mitt i läsningen, vill bara kräkas…
Citera
2023-03-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag håller inte med. Även om du har båda händer över ditt offers hals så kan huvudet ändå vrida sig samt trycka/slå mot golvet. Vanligtvis trycker man huvudet nedåt bakåt för att få luft. Det öppnar nämligen upp luftstrupen. Det gör man i ren panik. Hade det skett hade det lämnat spår. Uppenbarligen har det inte skett.

Det faktum att inga tecken alls finns på T:s kropp i övrigt talar starkt för att hon var medvetslös. Hade hon varit vid medvetande så hade det ändå blivit påverkan på handlederna där M hållit i henne etc.

Inga DNA-spår under naglar etc. Såvitt jag kan tolka i FUP:en så är det endast en enda DNA-topsning som visar på kontakt mellan J och T och det spåret kan lika gärna uppstå när man skakar hand. Bristen på spår på T talar starkt för att hon var medvetslös när hon ströps. Det är inte enkelt att strypa någon ens när man är två om offret är levande om du tror det. Inte ens med tanke på att offret var betydligt mindre än förövarna. Adrenalinet osv som kickar in spelar roll. Man brukar säga att människor i fara kan lyfta berg, och då menar man att man då får extrema krafter man inte trodde man hade för att klara sig ur en fysisk svårighet etc, men på T:s kropp finns ingenting som tyder på det. Hon har inte ens bitit sig i tungan eller kinderna, inte ens skrapat tänderna mot insidan av munnen eller bitit ihop hårt, ingen munhålepåverkan alls, så som man gör när man spänner sig och skall hämta kraft för att försöka ta sig ur ett grepp. Ej heller efter att kippa efter andan. Det talar sitt tydliga språk. 99,99% säker på att T var medvetslös när hon ströps. 0,01% att hon i berusningen var vid medvetande men inte begrep vad som hände.

Lägg därtill att ingen av MGM har påverkan på insidorna av sina händer. Ingenting. Inte ens en hudrispning vad det verkar. Jag har jättesvårt att se någon annan möjlighet här än att T var medvetslös.

TT hade blödningar i skallen så ja hon kan ha utsatts för våld mot huvudet innan JJ ströp ihjäl henne.
Citera
2023-03-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Ok. Ja jag vet inte så mycket om det. Mycket möjligt har hon varit medvetslös när hon blir stryp. Men samtidigt så förlorar hon ju mycket lungkapacitet redan när JJ sitter på hennes bröstkorg. Vet inte hur mycket kraft och tid som krävs för att strypa någon. Vet dock hur det känns att själv bli strypt. Man tappar lite kontrollen. Nu var tove inget barn, men barn som tex sätter saker i halsen sitter ju i princip bara blixtstilla och glor rakt ut i luften. Inget viftande med armar osv.

Jo, men T var läkarstudent. Förvisso blott en termins studier, men man får förmoda att hon därmed ändå både var högintelligent samt hade läst biologin mm i gymnasiet med toppbetyg. Om hon vore vid medvetande när strypningen sker så är jag relativt övertygad ändå om att hon hade agerat på något vis som ändå hade lämnat antingen inre eller yttre spår på antingen sig själv eller på MGM. Visst kan man hävda motargumentet att hon var full och kanske fick panik, men det är ändå en sådant total brist på spår på lgh/MGM/offer att jag i praktiken har svårt att se hur det här skulle ha gått till om hon nu var vid medvetandet. Det är ju inte så att M eller J är erfarna mördare heller.

Angående lungorna så framgår det i FUPen att hon hade ojämn lungkapacitet. Jag vet dock inte i vilken mån det kan spela in? Det borde någon med medicinsk kunskap kunna besvara. Antar dock att det är rätt vanligt att man har det?

Att M skulle ha lyckats hålla i T:s armar/handleder så att det varken lämnade spår på T eller M samt ej heller DNA är också anmärkningsvärt. Om du dessutom håller i dem trycker du dem väl mot golvet i badrummet? Borde det inte ha lämnat åtminstone något litet blåmärke på en knog eller något? Om vi nu ponerar att T var vid medvetande och stretade emot.

Nej, som sagt, enligt min uppfattning så måste T trots allt ha varit medvetslös när detta hände. Och det är ju den beskrivningen som MGM också ger om man läser mellan raderna.
Citera
2023-03-18, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Man blir ändå illamående av Cleas lögner!

Det förstår jag och håller med om. Men att kritisera henne för att hon företräder sin klient på 'bästa' sätt, vilket hon MÅSTE göra, är ofantligt korkat.
Citera
2023-03-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Hävdar också någon skada från fallet, skallskada tex. JJ knäade TT bakifrån och mejlade ner henne. Dunkade de också hennes huvud?

Oavsett vad är TT chanslös när JJ sitter på henne och stryper henne till döds.

Att JJ hade uppsåt är givet
....

Frågan är, hade MH verkligen uppsåt att döda?

Jag tror inte MH hade uppsåt att döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Haha skummat igenom 10 minuter och det är solklart för mig att de Johanna var svartsjuk på Tove som var tillsammans med Albin.
Albin ser besvärad ut på bilderna som Johanna vill ha på sig och Albin.
Livstid för Johanna åtminstone, även om mordet inte var med uppsåt var det iaf med uppsåt att bränna bort hennes kropp.
Johanna var nog så kär i Albin att hon tyckte risken för fängelse är värt deras framtida förhållande..

Ja exakt.

Hur lyckades de lura hem TT till JJ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Det konstiga är att dom erkänt de mesta men inte vart dom gjort av toves mobil, vad skulle det kunna ha för betydelse nu att dom inte vill säga det? eller har jag missat det att dom hittat toves mobil någon som vet bättre?

Maja förklara i förhör vart Johanna slängde den men det var mörkt så polisen kanske inte hittat exakt plats. Om hon inte hittat på allt vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in