2023-03-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Ja åklagaren hoppas ju få en fällande dom på båda för mord, men hur ska det bevisas att M faktiskt hjälpte till att hålla fast T?
M säger att hon inte gjorde det, medan J säger att M gjorde det.
Kan man inte bevisa detta blir M HELT friad från denna åtalspunkt…

En liten känsla säger mig att MH kommer få som max typ halva JJs straff.
Citera
2023-03-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men du vidhåller att M har erkänt medhjälp?

M har inte erkänt medhjälp utifrån vad jag läst. Bara medhjälp till brott mot griftefrid…
Citera
2023-03-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
En liten känsla säger mig att MH kommer få som max typ halva JJs straff.

För vilket brott menar du? Brott mot griftefrid?
Mord förstår jag inte hur hon ska bli dömd för då det inte finns några bevis på att hon hållit fast T förutom J:s ord.

Medhjälp till mord är hon inte åtalad för så det kan hon inte bli dömd för.
Citera
2023-03-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det beror väl troligen på vad föräldrarna har för tro! Man blir ju oftast formad i hemmet! Ena efternamnet pekar åt Israel. Har inte den blekaste aning om vilken tro de har i Israel.

Det var någon som delade Johannas Pinterest i tråden för några månader sen och då hade hon lagt upp flera bilder på Davidsstjärnan och olika fenomen som relaterar till judendomen. Så om hon dessutom har skrivit andra religösa grejer så lutar det nog åt det hållet skulle jag tro.

Hennes pappa är ju från Israel också så det vore ju inte särskilt konstigt heller med tanke på att hon bodde där och verkade ha en speciell relation till honom. Pappas flicka.
Citera
2023-03-18, 13:08
Medlem
PeterNosters avatar
Check: Dessa aktbilagor ingår i den .rar fil som jag laddat ner. Har alla samma uppsättning?
Aktbilagor:
149, 150, 151, 153, 154, 156, 157, 159, 160

Saknas:
152, 155, 158

Filer av typ .rar packas upp med programmet 7zip https://www.7-zip.org/

Aktbilaga 153 innehåller det viktigaste och har en innehållsförteckning i början.

Lista på FUP-uppladdningar:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-03-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag håller inte med. Även om du har båda händer över ditt offers hals så kan huvudet ändå vrida sig samt trycka/slå mot golvet. Vanligtvis trycker man huvudet nedåt bakåt för att få luft. Det öppnar nämligen upp luftstrupen. Det gör man i ren panik. Hade det skett hade det lämnat spår. Uppenbarligen har det inte skett.

Det faktum att inga tecken alls finns på T:s kropp i övrigt talar starkt för att hon var medvetslös. Hade hon varit vid medvetande så hade det ändå blivit påverkan på handlederna där M hållit i henne etc.

Inga DNA-spår under naglar etc. Såvitt jag kan tolka i FUP:en så är det endast en enda DNA-topsning som visar på kontakt mellan J och T och det spåret kan lika gärna uppstå när man skakar hand. Bristen på spår på T talar starkt för att hon var medvetslös när hon ströps. Det är inte enkelt att strypa någon ens när man är två om offret är levande om du tror det. Inte ens med tanke på att offret var betydligt mindre än förövarna. Adrenalinet osv som kickar in spelar roll. Man brukar säga att människor i fara kan lyfta berg, och då menar man att man då får extrema krafter man inte trodde man hade för att klara sig ur en fysisk svårighet etc, men på T:s kropp finns ingenting som tyder på det. Hon har inte ens bitit sig i tungan eller kinderna, inte ens skrapat tänderna mot insidan av munnen eller bitit ihop hårt, ingen munhålepåverkan alls, så som man gör när man spänner sig och skall hämta kraft för att försöka ta sig ur ett grepp. Det talar sitt tydliga språk. 99,99% säker på att T var medvetslös när hon ströps. 0,01% att hon i berusningen var vid medvetande men inte begrep vad som hände.

Det är jag ytterst medveten om "att det inte är enkelt att strypa någon ens när man är två om offret är levande". Vad jag kan och vet har du ingen som helst aning om.
Citera
2023-03-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag håller inte med. Även om du har båda händer över ditt offers hals så kan huvudet ändå vrida sig samt trycka/slå mot golvet. Vanligtvis trycker man huvudet nedåt bakåt för att få luft. Det öppnar nämligen upp luftstrupen. Det gör man i ren panik. Hade det skett hade det lämnat spår. Uppenbarligen har det inte skett.

Det faktum att inga tecken alls finns på T:s kropp i övrigt talar starkt för att hon var medvetslös. Hade hon varit vid medvetande så hade det ändå blivit påverkan på handlederna där M hållit i henne etc.

Inga DNA-spår under naglar etc. Såvitt jag kan tolka i FUP:en så är det endast en enda DNA-topsning som visar på kontakt mellan J och T och det spåret kan lika gärna uppstå när man skakar hand. Bristen på spår på T talar starkt för att hon var medvetslös när hon ströps. Det är inte enkelt att strypa någon ens när man är två om offret är levande om du tror det. Inte ens med tanke på att offret var betydligt mindre än förövarna. Adrenalinet osv som kickar in spelar roll. Man brukar säga att människor i fara kan lyfta berg, och då menar man att man då får extrema krafter man inte trodde man hade för att klara sig ur en fysisk svårighet etc, men på T:s kropp finns ingenting som tyder på det. Hon har inte ens bitit sig i tungan eller kinderna, inte ens skrapat tänderna mot insidan av munnen eller bitit ihop hårt, ingen munhålepåverkan alls, så som man gör när man spänner sig och skall hämta kraft för att försöka ta sig ur ett grepp. Det talar sitt tydliga språk. 99,99% säker på att T var medvetslös när hon ströps. 0,01% att hon i berusningen var vid medvetande men inte begrep vad som hände.

Att hon ska ha tuppat av från slag eller fall liksom?

Men om jj sitter på hennes bröstkorg och mh håller i hennes armar så har väl Tove redan där tappat all kraft?
Citera
2023-03-18, 13:10
Medlem
Obehaglig tjej den där JJ. Narcissist, psykopat, kontrollerande psykfall.

Kolla bara bilderna på henne. Helt tom i blicken. När hon klämmer fram leenden på bilderna som man ska. Det är tydligt att hon inte ens har dessa känslouttryck på riktigt, hon härmar bara hur andra ser ut.

Ett påklistrat falskt leende, i ögonen ser man dock att inget finns där.

Hon är helt klart mer straffvärd än redskapet Maja. Hade inte hon hamnat i sällskap med den här psykopaten hade hon aldrig suttit för mord. Det här kommer hennes försvarare garanterat att trycka på.
Citera
2023-03-18, 13:12
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Har läst igenom stora delar av FUP:en nu.
Blev rätt lite sömn kan man säga.

Reagerar på flera saker som är helt nytt för mig och som ingen ens har nämnt när dessa två varit häktade (eller så har jag missat det).

Men att JJ tidigare även tänt eld på två st lägenhetsdörr mellan 4-5 januari.
Ena är Toves och hennes systers och den andra är hennes ex dörr.

Att hon klarar av en P7:a utan några anmärkningar är för mig en gåta faktiskt. Tjejen lider ju kraftigt av något och genom sitt agerande har hon ju visat att hon är kapabel till att utföra grova brott. Såhär i efterhand när man löst fup:en så är jag faktiskt inte alls chockad över att hon är åtalad för mord. Det hade kommit förr eller senare.

Det är ingen ängel vi pratar om.
Citera
2023-03-18, 13:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
MH höll i Toves armar när JJ satt på Toves bröst och ströp henne, vilket torde innebära att Tove inte hade en rimlig chans att med hjälp av sina händer och armar försöka avvärja överfallet, därför inga avvärjningsskador på förövarna.

Att JJ hade sina händer i ett starkt grepp runt Toves hals, gjorde väl inte heller att stackars Tove hade någon som helst chans för att vrida/röra på huvudet.

Tove var helt hjälplös och utlämnad i dessa två grymma mördares grepp och våld.

Håller MH med om det?
Stämmer förhören överrens?
Citera
Medlem
Det konstiga är att dom erkänt de mesta men inte vart dom gjort av toves mobil, vad skulle det kunna ha för betydelse nu att dom inte vill säga det? eller har jag missat det att dom hittat toves mobil någon som vet bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Att hon ska ha tuppat av från slag eller fall liksom?

Men om jj sitter på hennes bröstkorg och mh håller i hennes armar så har väl Tove redan där tappat all kraft?

Obduktionen ger ju stöd för att hon slagit i huvudet så jag utgår från att hon varit medvetslös. Om vi säger så här istället att hon inte blev medvetslös av fallet så ska i så fall J och M ha lyckats övermanna henne på ett helt otroligt bra sätt för att inga spår ska lämnas varken på offer, MGM eller i lägenheten. Hur skulle det ha gått till? Lägg dessutom till att åtminstone 2 personer inte var nyktra. Det låter helt otroligt allt de skulle ha lyckats genomföra strypningen så pass "bra" att inga som helst spår lämnades om nu T varit vid medvetande när det skedde.

Nej all logik säger att T var medvetslös och att hon blev det i fallet. Hon måste ha slagit i huvudet i ett fall baklänges. I vad framstår som oklart. Det nämns i obduktionen trubbigt föremål, möjlighet finns att hon blev slagen i huvudet med något också, men i så fall är det föremålet inte identifierat såvitt jag sett i FUPen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in