2023-02-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Troligtvis korrekt i det mesta.
Men det kan ju ha konsumerats sprit/droger i lägenheten efter krogen och man vet ju inte om "kommer ihåg allting" är sant heller, kan ju lika gärna vara en lögn, som så mycket annat.
Det där med droger har det spekulerats om en hel del
Men jag tror inte att tjejerna var speciellt drogade
Troligtvis inte alls
Det är vad jag tror
med tanke på vad de klarat med att fixa planerat och kört bil
Citera
2023-02-05, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att man beaktar AS kan jag förstå, men ADD borde knappast vara förmildrande..

Finns rätt många sjuka fall med väldigt sjuka förmildrande utgångar, till och med en som gick fri från det hela.

Här har det inte ens funnits diagnoser utan kortvariga psykostillstånd så som MH beskrivit med monster i lägenheten och inre röster.

Sidan 361-371 är relevant till området.

https://svjt.se/svjt/2005/361
Citera
2023-02-05, 02:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det var det här med ADD och en ofta tillhörande svag impulskontroll. Om det kommer att ses som förmildrande i M:s fall, tillsammans med övriga svårigheter, lär i sådana fall vara beroende av medverkansgrad?
Citera
2023-02-05, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det var det här med ADD och en ofta tillhörande svag impulskontroll. Om det kommer att ses som förmildrande i M:s fall, tillsammans med övriga svårigheter, lär i sådana fall vara beroende av medverkansgrad?

Kan ju bara hoppas att de för fram tvånget under rättegång för då skiter sig ju de förmildrande omständigheterna från psykos bort.
Citera
2023-02-05, 02:46
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Tack!

Och fylla på det.

Hon vaknade trots allt till och flyttade på T.

Höll käften i många veckor. Rimmar illa, hon borde snackat direkt.

Hon snackar inte för JJ har förbjudet henne att snacka. JJ tänker ha kontrollen här och det är därför hon hellre tar på sig vållande dom än att MH snackar och berättar hur MORDET gick till.

Det är anledningen till att MH ”sov”. De konfronteras de inte med varandras vittnesmål och JJ styr hur mycket sipprar ut.

Det är en teori alltså…

Det att MH nu erkände bärandet är endast för att hon fick grönt ljus på det när JJ berättade själv.
Citera
2023-02-05, 02:50
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finns rätt många sjuka fall med väldigt sjuka förmildrande utgångar, till och med en som gick fri från det hela.

Här har det inte ens funnits diagnoser utan kortvariga psykostillstånd så som MH beskrivit med monster i lägenheten och inre röster.

Nog har MH en diagnos (ADHD), men det är ju kraftig överrepresentation på sådana bland dömda kriminella och är ytterst sällan en förmildrande omständighet när det kommer påföljdsfrågor.
Allvarliga psykiska störningar är det inte heller tal om och det kan ju knappast räknas som en mildare påföljd att bli dömd till RPV snarare än till straff som avtjänas på anstalt.
Citera
2023-02-05, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Nog har MH en diagnos (ADHD), men det är ju kraftig överrepresentation på sådana bland dömda kriminella och är ytterst sällan en förmildrande omständighet när det kommer påföljdsfrågor.
Allvarliga psykiska störningar är det inte heller tal om och det kan ju knappast räknas som en mildare påföljd att bli dömd till RPV snarare än till straff som avtjänas på anstalt.

Läste du det jag länkade till?
Att gå fri eller få skyddstillsyn är rätt mycket mildare än fängelse.
Citera
2023-02-05, 03:01
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Läste du det jag länkade till?
Att gå fri eller få skyddstillsyn är rätt mycket mildare än fängelse.
Sluta nu, är du autistisk? Att det finns teoretiska möjligheter till något betyder inte att det är på något sätt används annat än extrema undantagsfall.
Tycker du att det låter rimligt att man slopar en påföljd i det här målet helt eller utdömer skyddstillsyn efter en dom för mord/dråp/misshandel inkl vållande till annans död?
Du är ju helt tvångsmässigt lagd när det kommer till argumentation.
Citera
2023-02-05, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Sluta nu, är du autistisk? Att det finns teoretiska möjligheter till något betyder inte att det är på något sätt används annat än extrema undantagsfall.
Tycker du att det låter rimligt att man slopar en påföljd i det här målet helt eller utdömer skyddstillsyn efter en dom för mord/dråp/misshandel inkl vållande till annans död?
Du är ju helt tvångsmässigt lagd när det kommer till argumentation.

Fast nu är det ju så att jag hänvisar till att det faktiskt kan bli så och att det förekommer.

Ta det med rätten och inte med mig bara för att du anser att det inte är okej enligt din synpunkt.

Knappast jag som dömt någon utan det har bland annat hovrätten gjort.

Rimligt eller inte är upp till rätten att avgöra, knappast du.
Citera
2023-02-05, 03:06
Medlem
sybels avatar
Citat:

Anledningen till att jag efterfrågade fall där ADHD ansetts förmildrande är just det faktum att väldigt många interner har den diagnosen.
Att alla former av psykotiska yttringar kan anses förmildrande är inte så svårt att förstå.
Citera
2023-02-05, 03:10
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Fast nu är det ju så att jag hänvisar till att det faktiskt kan bli så och att det förekommer.

Ta det med rätten och inte med mig bara för att du anser att det inte är okej enligt din synpunkt.

Knappast jag som dömt någon utan det har bland annat hovrätten gjort.

Rimligt eller inte är upp till rätten att avgöra, knappast du.
Hur orkar du? Det du hänvisar till har varit folk med psykotiska tillstånd eller verklighetsfrånvända störningar. Inte ADHD. Du tror visst att du är smart men du framstår bara som anal.

Edit- Men vi säger så, du tror att de kommer få loss eller få skyddstillsyn om de döms, det tror inte jag. Jag orkar inte svara dig mer, dina argument och din diskussionsteknik är outhärdliga.
Vi får se hur det blir efter rättegångar/na.
Senast redigerad av Benyamean 2023-02-05 kl. 03:14.
Citera
2023-02-05, 03:14
Medlem
Sveppss avatar
Citat:

Håller med. Då skulle 7 av 10 killar som åker dit (för mord och gangsterkriminalitet) också daltas med på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in