2023-01-19, 13:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vad gäller MH satsar jag nog på alternativ 4, med senare påföljande PTSD:

”Att MH varit med, men förtränger det , vill inte kännas vid det.
Det är för svårt för henne att ta in.
Förnekelse, förträngningsmekanism.”

MH har ett svagt psyke och är den som verkligen mått dåligt i häktet inte JJ, se JJs egen utsaga i P7.
Ser det inte alls otroligt att MH deltagit fullt ut, men inte kan hantera vetskapen om sitt eget handlande.
DET i kombination med skam och skuld. Ingen bra kombo för psyket!
Citera
2023-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det finns två sidor angående intressant och ointressant.

Många privatpersoner anser det vara intressant att få veta motivet.
Ur rättssynpunkt så är det ointressant och tingsrätten finner ingen vikt i det.

Diskussionen mellan er är att den ena vill ha det upplagt rättsligt och den andra vill ha det upplagt för eget intresse, inget att "bråka" om, så länge ni förstår att det är olika saker ni diskuterar

Motivet är sällan avgörande vid straffpåföljd men visst spelar det roll. Ex så straffas hat och hedersmotiv hårdare än utan. Förmildrande och försvårande omständigheter beroende på motiv kan också påverka straffpåföljden. Även ur forskningssynpunkt och för anhöriga är det av vikt att försöka fastställa motiv.
Citera
2023-01-19, 14:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det finns två sidor angående intressant och ointressant.

Många privatpersoner anser det vara intressant att få veta motivet.
Ur rättssynpunkt så är det ointressant och tingsrätten finner ingen vikt i det.

Diskussionen mellan er är att den ena vill ha det upplagt rättsligt och den andra vill ha det upplagt för eget intresse, inget att "bråka" om, så länge ni förstår att det är olika saker ni diskuterar

Ur rättssypunkt är det inte ointressant, men behövs inte alltid. Det är vad jag tror.

Det finns säkert många olika anledningar till det.

Säg att du har ett fall, där du har en film som visar vem och vad som hände. Vittnen och andra sakaer som it- och tekniska delar styrker brotet. Du har vapnet och DNA och allt du vill Lite överdrivet.
Då är ju motivet inte nödvändigt för att bevisa något.

Men även där kan det finnas intresse av motivet, för att förstå brottet, sätta in agerande före och efter i rätt perspektiv, för att veta om det finns fler inbandade bara som exempel.

I ett brott där det kanske inte är lika tydligt vilket motivet är, kanske man ändå lägger tid på att utreda det för att det är ett indicium i hela kedjan. Det sätter alltså perspektiv på att det som hände innan var ett led i mordet, t ex att någon stalkat ett offer eller spanat in offret, lurat någon, och hur man agerat efteråt, som kan vara inte bara ett bevis på undanröjande av ett brott men också att motivet (som alltså har betydelse) var anledningen.

Där ka t ex ekonomiska motiv utredas, för att se om den misstäkte har skulder (till offret eller är i penningbehov), om plötsligt skulder betalas av, grejor köps med medel som inte funnits på bankkontn osv.

I det här verkar ju Rullman ändå försökt få rätsida på vad som hände på Nöjet och konflikterna, men inget entydigt verka ha framkommit ellr har inte gått att reda ut. Han verkar, iaf ger han sken av att det inte är nödvändigt i det här fallet. Det kan ju bero på att det faktiskt inte går att reda ut något motiv, det är stopp där och det inte är meningsfullt för utredningen att fortsätta med det spåret. Det kan vara bra för anhöriga att få ett svar, även för foskningen, men går det inte så går det inte.

Det kan också bero på vad Rullman sitter inne på i bevisväg och att han inte anser att han beöver ha den stödbevisningen.

Detta är min tro alltså. Jag tror att motivet ibland behövs och ibland inte i en utredning/åtal, men att det beror på olika faktorer hur nödvändigt det är.

Rent juridiskt finns det ju ingen lag som säger att motivbilden måste finnas med.

i fallet med Lena la man mycket vikt vid motivbilden, som var otroligt svår att utreda. Men den behövdes i ett fall där bevisningen bestod av många, men ganska svaga indicier. Men mordet ansåga också vara ett mord i nära relation, och gm var egentligen skild, hade en förbindelse med Lena som han hävdade att han inte hade en kärleksrelation med längre. Han hävdade att Lena var hans bäst vän och det fanns ingen anledning överhucudtaget för honom att döda henne.

I stämningsansökan lade man ner 2,5 sidor med vittnen (15 stycken) som vittnade i den här saken.

I stämningsansökan
Citera
2023-01-19, 14:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Inte alls omöjligt att dom preppat T s drink. Rykten säger ju att J rörde sig i sådana kretsar och både hon och M har provat knark. Den slarvigt parkerade cykeln tyder ju på att dom snabbt ville in i lägenheten. Det var också nåt burkliknande som låg i hennes cykelkorg.

Jag har inte trott på kvävning eftersom det tar lång tid och kräver mycket kraft. Men i kombination med att offret är drogat är det mycket lättare. Så ja, kanske.
Att ett brott var begånget såg poliserna som hittade T och misstankarna ändrades till mord. Brottsrubriceringen ändrades sedan direkt efter preliminärutlåtandet från rättsmedicinaren. Att konstatera kvävning direkt, efter 17 dagar ute, tror jag inte låter sig göras.
Citera
2023-01-19, 14:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boveb
Tŕor inte T mobil är "dumpad" utan den blev en trofe för J,togs evt med på ridturen på söndagen och gömdes på gårde/stallet.Så en husransakan på gården skulle kanske inte vara fel.Jag har läst varje ord här sen dag 1 men kan inte se att de sökt på gården.
Det låter inte osannolikt i mina öron.
Jag tror också att J hade stort intresse av vad som fanns i Ts tfn. Något som skulle kunna ge henne en hållhake på T.
Citera
2023-01-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att ett brott var begånget såg poliserna som hittade T och misstankarna ändrades till mord. Brottsrubriceringen ändrades sedan direkt efter preliminärutlåtandet från rättsmedicinaren. Att konstatera kvävning direkt, efter 17 dagar ute, tror jag inte låter sig göras.

Om kroppen delvis var nedgrävd eller dold med växtlighet så väcks ju misstanken om mord. Nu verkar dom dessutom haft en bra bild om vad som hänt redan innan kroppen hittades.

Men jag är också tveksam till kvävning men inte pga. att dom misstänkte mord direkt efter kroppen påträffades. Utan just för att det är omständligt att kväva en vuxen människa, och det är ovanligt.
Citera
2023-01-19, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om kroppen delvis var nedgrävd eller dold med växtlighet så väcks ju misstanken om mord. Nu verkar dom dessutom haft en bra bild om vad som hänt redan innan kroppen hittades.

Men jag är också tveksam till kvävning men inte pga. att dom misstänkte mord direkt efter kroppen påträffades. Utan just för att det är omständligt att kväva en vuxen människa, och det är ovanligt.

Om de har varit två om mordet, kan det ju vara svårt att ha koll på vad den andra har gjort, särskilt om det varit tumultartat. Men nu verkar det ju inte det som JJ åberopar precis...
Citera
2023-01-19, 14:32
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det är väl även lite kruxigare att komma fram till?
Citera
2023-01-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är väl även lite kruxigare att komma fram till?

Ja, kvävning kan vara väldigt svårt att bevisa enbart genom obduktion. Finns inga fysiska tecken som inte kan ha uppkommit på naturlig väg.
Citera
2023-01-19, 14:41
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Första inlägget?

Tack
Citera
2023-01-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om de har varit två om mordet, kan det ju vara svårt att ha koll på vad den andra har gjort, särskilt om det varit tumultartat. Men nu verkar det ju inte det som JJ åberopar precis...

Du fick in mig att tänka på droger i ditt förra inlägg. Och ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag det stämmer in. Förgiftning är visserligen en väldigt ovanlig mordmetod, men det är lite av en favorit hos just kvinnor då dom drar sig för att använda våld i samma grad som män.

Är man förgiftad är det säkert svårt att skrika och ha kontroll på sin kropp. Alltså lätt att ramla och välta saker om man är desorienterad. Om grannen knackade på mitt i detta tumult är det på något sätt förståeligt att dom inte ville öppna. Kanske dom bara lät henne vara eller så behövde dom få tyst på henne och kvävde henne. Att droga någon räknas som misshandel, och det kanske är det advokaten menar med att hon erkänner misshandel men meningen var inte att hon skulle dö.

Att åklagaren och advokaten har så olika syn på det, tycker jag ändå kan förklaras med medveten förgiftning med ex GHB. Dom har i gemensamt samförstånd förgiftat henne så hon dog. Att dom inte öppnar dörren eller påkallar hjälp ser åklagaren som ett tecken på att dom hade uppsåt, medans advokaten tycker lätt misshandel med olycklig utgång låter bättre och total panik efteråt.

Att upptäcka droger utan att veta vad man letar efter kan ta väldigt lång tid. Kroppen kan givetvis visa tecken på förgiftning direkt, men inte vad för typ så man får ta om proverna tills man hittat det man söker. Kanske har dom hittat något men avvaktar tills det är fullt utrett. Och som sagts innan är kvävning svårupptäckt.

Finns det någon Vetlandabo kvar i tråden som kan berätta hur utbrett droger är och iså fall vilka? Tänker främst på GHB.
Citera
2023-01-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Efter att ha följt några fall, varav ett mycket noggrant, har jag sett att mycket av det som vi tycker är en nackdel för uttrdningen, även kan användas till fördel till utredningen.

Ett exempel är att den misstänkte ljuger. Det är inte olagligt att ljuga, vara tyst eller undanhålla för den misstäkte. Men... det undergräver den misstänktes trovärdighet.

Detta kan användas mot dig genom att åklagaren bevisar att det du säger har anpassats till bevisningen, och att åklagaren utreder det den misstänkte påstår.

Inte sällan blir det alltså ett indicium ytterligare mot dig om du inte håller dig till sanningen.

I det här fallet påstår JJ att hon "frös till is", att allt var en olycka efter en lätt misshandel, att hon mått så dåligt i häktet att hon inte förmått sig erkänna, och att hon nu mår bättre.

Allt detta kommer försvaret att använda sig av, det vet nu Rullman. Han kommer förstås att använda all denna vetskap till att bevisa motsatsen; det på olika sätt.

Att gömma en kropp efter en olycka, det borde vara mycket ovanligt. Att något är ovanligt betyder inte at det inte är möjligt.

Nu har vi två misstänkta, varav de båda har icke samstämmiga versioner (får vi förmoda). T ex kan MH ha något som motsäger JJs version. Vad säger MH om varför de gömde kroppen och JJs agerande och vad hon har sagt där och då? Sitter hon ännu och menar att hon sov, eller har hon berättat om något runt det här?

Obduktionsresultatet kan ha en annan berättelse än JJs, även om JJ förstås vet hur et gick till, så vet kankse inte JJ hur allt går till i en bevisning. Det kan vara svårt att ljuga, då utredarna och åklagarna har mycket mer än JJ kan ana med sin oerfarenhet om utredningar, DNA, tekniska undersökningar av olika slag och rättsmedicinska obduktioner.

Jag tror att flera kommer att vittna om att JJ inte alls verkade som panikslagen när hon partade med killarna i bilen, när hon pratade med sina vänner i bilen, när hon kom till jobbet...när hon satt i häktet första dagarna och tiden därefter...
JJ verkar vara en outgoing tjej, som gärna drar sina storys, vare sig man ber om det eller inte. Har hon berättat något för häktespersonalen förutom det hon sagt i förhör?

I fallet med Lena, berättade många vittnen om hur Stefan agerat och vad han sagt, förutom alla meddelanden han skickade dagen direkt efter mordet. Allt han gjorde den dagen samlades ihop mot honom, och vittnen fick berätta i rätten om sin upplevelse av honom.

Extremt konstigt att två tjejr kan förneka iblandning så länge. Att JJ förnekat förvånadr mig inte, inte heller att hon öppnat upp för att skydda sig själv när snaran dras åt. Det passar in i den bild man kan få av henne.

Men att MH ännu förnekar brottsmisstnakarn lämnar bara två, tre (fyra) alternativ för mig, varav det ena är att hon vetat mer än det hon velat erkänna för att skydda JJ och sig själv. Det alternativet innebär att hon varit på plats under stora delar av allt, men själv inte deltagit.

Det andra är att hon vetat, deltagit i mycket mindre delar, men anser sig inte vara skydligt till mord eller gravfrid.

Det tredje, som jag helts inte vill acceptera, det är att hon varit delaktig, men ännu sitter och inte erkänner. Det känns svårt att acceptera att två tjejer som dessa, båda skulle vara så kallhamrade att det liknar ingenting.

Det fjärde, men det tror jag inte riktigt på, det är att MH varit med, men förtränger det , vill inte kännas vid det. Det är för svårt för henne att ta in. Förnekelse, förträngsningmekanismer.

Min tro är att MH deltagit i mindre delar och anser sig inte varit skyldig till varken mord, vållande eller misshandel.
MT har helt enkelt förträngt alltihop och lever fortfarande i någon form av förnekelse. Nu vet jag för stunden inte om och i så fall för vad MT medicineras. Men detta kan kanske spela roll i samband med intagande av alkohol där dröm och verklighet inte riktigt går ihop ?

Kanske höll MT ”bara” fast Ts ben och tycker på så vis inte att hon deltagit ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-01-19 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in