2022-11-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Flera veckor? jävla amatörer må jag säga

"Kroppen obduceras så fort som möjligt – oftast inom några dagar. Obduktionen innefattar bland annat en noggrann undersökning av kroppens yttre och inre samt en kemisk analys av kroppsvätskor."

https://www.rmv.se/berord/rattsmedicin/rattsmedicinsk-obduktion/

Nej, flera veckor borde det INTE ta. Sedan är det en annan sak att analysera kroppsvätskor m.m. som kan ta tid på laboratoriet varvid slutsatser av ett mer komplicerat mordfall säkert låter vänta på sig.
Citera
2022-11-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Då emotsäger det utsagan från användare i tråden som säger sig ha varit i lägenheten.*

edit.
*..i ett helt annat sammanhang som ö h t inte har med brottet/-n att göra, isf.

Jag lämnar den diskussionen med dig.
Kolla själv på ritningen så ser du det väldigt tydligt.
Citera
2022-11-15, 18:12
Medlem
Tidigare i tråden var en J*han L*ngshede nämnd som en suspekt snubbe.
Ser nu att han kommenterat på MH insta att han tror att dom är oskyldiga "speciellt du J" skriver han.

*=a
*=y
Senast redigerad av -Villfarelse- 2022-11-15 kl. 18:22.
Citera
2022-11-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcbaby
Bra att du står på dig. Denna detalj har jag stört mig mycket på...
Om man ska utgå från att grannen tror att det är samma planlösning så placeras dunsarna isf vid JJ’s fönster på södra gaveln (grannens badrum är placerat rakt under JJ’s fönster).

Sen verkar han iofs veta att badrummet är placerat till vänster om JJ’s dörr, när han ringer på (vilket inte går ihop med hans egna planlösning).

Synd att detta sägs via en VoiceOver av reportern i podden, och inte av grannen själv. Hade velat höra grannen säga detta för att höra om det rör sig om ett missförstånd...

Ja precis!
Och är det så att de två sitter i vardagsrummet så är det helt korrekt, annars inte.
Thats it.

Men som tur är, så kommer allt att få en förklaring tids nog så då slipper vi alla tjafsa om onödiga saker 🤣
Citera
2022-11-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Det har nämnts i tråden förut. Vet du vad hon skulle ha handlat?

Buntband, lakan och rengöring medel bland mat
Citera
2022-11-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rubriceringen människorov, det låter lite som att man har något som tyder på:

1. viss planering (behöver inte vara inför ett planerat mord, men med ett mål att få med Tove till lägenheten

2. att man lurat Tove, under falska förepeglingar fått med henne till lägenheten

Tänker att det inte kan bli tal om människorov ”bara” för att man lurat någon till en viss plats, det krävs nog något mer för den rubriceringen. Att man med våld/hot tagit någon ”i besittning”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att hänsynen till A, Js pappa och den skjutsade grannen framför allt är en stor bidragande orsak, om de nu släpper på lite info. Det är inte nådiga påhopp de stackarna fått utstå.
Möjligen kan polisen vara intresserad av specifika tips, men helt allmänt har jag känsla av att de har fått in vad de behöver.
Allmänintresset är ju helt underordnat utredningssekretessen så det behöver de eg. inte ta hänsyn till. Dock kan jag tänka mig att de kommer att släppa något som kan dämpa alla våldsamma spekulationer och kanske "rentvå" de som varit mest utsatta.

Nu är det ju vilda spekulationer efter alla mord men nån ändring i policy kanske. Eller så känner de själva att de varit lite för knapphändiga med info då pga allmänintresset, liten ort osv..

De kan ju inte gå ut och dementera att pappan eller pojkvän inblandad men linda in det lite kanske och slänga nåt hundben åt folket. Som ändå gjort en stor insats i sökandet osv.

Får se vad det blir om de går på den här linjen. Kanske i Efterlyst eller i Vetlanda-Posten då.
Citera
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att hänsynen till A, Js pappa och den skjutsade grannen framför allt är en stor bidragande orsak, om de nu släpper på lite info. Det är inte nådiga påhopp de stackarna fått utstå.
Möjligen kan polisen vara intresserad av specifika tips, men helt allmänt har jag känsla av att de har fått in vad de behöver.
Allmänintresset är ju helt underordnat utredningssekretessen så det behöver de eg. inte ta hänsyn till. Dock kan jag tänka mig att de kommer att släppa något som kan dämpa alla våldsamma spekulationer och kanske "rentvå" de som varit mest utsatta.
Såklart man undrar hur deras tankar går.
Någon från Vetlanda som vet hur det går för MHs familj? Nån som har sett JJs pappa nyligen? Ryktades om psyk, hjärtinfarkt (MHs föräldrar) och att JJs pappa åkte utomlands i tråden.
Citera
2022-11-15, 18:16
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Flera veckor? jävla amatörer må jag säga

*Åtminstone för några år sen rådde det stor brist på rättsläkare i Sverige (även "vanliga" patologer). Detta bidrar förstås till flaskhalsar och köbildning.
*Efter den "fysiska" obduktionen återstår eventuella rättskemiska/genetiska analyser, mikroskopisk undersökning, sammanställning och tolkning av fynd.
-Att preparera vävnad för mikroskopisk undersökning tar åtminstone någon dag rent praktiskt. Det kan efter en första undersökning dessutom behövas kompletterande infärgningar t ex.
-Obduktionsrapporten ska granskas av minst två rättsmedicinska experter innan den godkänns.

Rättsmedicin är inte heller någon enkel, exakt vetenskap. Det bör man alltid ha i åtanke. Det vore kanon om det gick fortare, men tyvärr brukar det som åklagaren säger dröja några veckor. Situtationen är väl ändå något bättre än utredningstiderna på NFC...
Citera
2022-11-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiiken

Stämmer INTE är ett Troll som kommit med de påståendet.
Citera
2022-11-15, 18:19
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Är det någon mer som är försvunnen? Är det så du tänker?

Nej. Att hon blev lurad att följa med till lägenheten och att det har att göra med den här personen hon letade efter. Om det nu var MH hon letade efter som är yngre eller någon helt annan.
Citera
2022-11-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiiken

Buntband på söndagen skulle ju tyda på att Tove inte forslats bort på natten då.
El vad kan man tänkas ha det till om hon redan var bortförd ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in