2022-11-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Japp det kan bli väldigt hemsk väldigt fort av dom drogerna speciellt i kombo med alkohol jag vet. Ska bli intressant och se vad Jj och MH hade för droger i sig när dom anhölls.

En del med kombinationsdiagnoser kan reagera väldigt annorlunda på benzo med. Bli väldigt aggresiva redan vid låg dos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
Tack så mycket för en gedigen genomgång Avel!

Ja då är det upp till appaktivitet med gps som skulle kunna finnas och där ett eventuellt mindre stopp skulle kunna upptäckas, men det krävs ju då också ett tätt uppdateringsintervall på nedåt 1 minut för att man ska kunna notera ett kortare stopp med bilen.

Alternativt, om mobilens hastighet loggas av någon anledning så skulle det kunna finnas en datapunkt med 0 km/h på sträckan där den inte borde vara det. T ex en skogsvägssträcka.

Om man inte har hittat mobilen än så kan man ju kolla upp det.

Ja det blev lite av varje där men budskapet är att det polisen kan få ut rent tekniskt står i väldigt stor kontrast till hur komplext och tekniskt avancerade de här ”mobilmasterna är”.

Men i grund och botten är det en radio. Vågor och frekvenser och sånt. Och behövs nåt som sänder och nåt som tar emot. En avstängd mobil varken sänder eller tar emot. I de här mobilmastsystemen då.

Meeen…går man över till internet, appar, GPS och allt annat då förändras allt.
En avstängd mobil är inte alltid avstängd.
Vi vet att om du försöker starta en ”urladdad” iPhone så visas en sladdsymbol som ber en ladda mobilen.
Alltså är inte mobilen helt död. Och numera går de att hitta även om den är urladdd. Men det är de absolut senaste mobilerna som inte behöver gå in i detalj igen. Finns nåt inlägg jag skrivit om det redan här.

Enklast är väl att förklara det här med platshistorik genom Google tidslinjen.

Man har sin mobil och den pratar med satelliter/GPS och den sätter in koordinaterna den får i apparna. I en logg. Som då bildar en linje på kartan helt enkelt.

Och det är ju en logg som polisen kan få ur mobilen .

Eller genom att logga in i t.ex TT eller MGM’s konton. Men där finns det både juridiska begränsningar och bevistekniska risker.

Där kan man se om en person stannat nånstans.

Och i de loggarna så kan man utläsa nåt som kallas precisionscirklar. Det är Googles hokuspokus som visar hur ”stark” precisionen anses vara på platsen.

Låt säga att polisen till slut fick ut en tidslinje men med stora cirklar, alltså dålig precision på koordinaten/platsen ur någon av MGM’s mobiler.

Då hade de ett hum om var göra en riktad insats men inte exakta platsen.

Detta var på landet så där kan precisionscirklar kanske vara stora då med tanke på att det finns nåt berg eller nåt. Fanns ju lite kuperad terräng där hon hittades.

Men kan vara stora cirklar i bebyggelse också men i tidslinjen så får man en linje som brukar vara rätt uppenbar. Alltså vilken väg eller gata man rört sig på.

Sen har Google hemliga tricks för sig.
Google i mobilen vet vilka Wi-Fi, alltså routrar, som finns i närheten.

Och de vet vem som har de routrarna för de användarna använder Google när de är uppkopplade.

Och de använder platstjänster och då vet Google att Wi-Fi Telia_1234xxxx finns på en viss koordinat.

Så då vet din mobil utan GPS var den är.

Google jobbar nog med en kombo av Wi-Fi i närheten och GPS. Men hur berättar de inte.

Nu behöver inte MGM eller TT haft nåt Google alls eller Snapchat eller nån sån app alls. Polisen kan ha hittat detta genom att lägga ihop ett och ett.
Eller så har de bara tryckt på en knapp och det har tagit lite tid att få fram resultatet.

Det mesta av sånt här arbete gör systemet åt polisen. S k push-button forensics om man vill vara sån.

Det polisen i själva verket gör är att skapa en tidslinje av datan. Typ som att de väljer vilka kolumner de vill ha i Excel. Och de ser man normalt i fupar.

Har de tur så finns då spår som är en plats. Eller hur nån rört sig och var stannat.

Så antingen får man ut nåt plats som en app genererat eller så tar man ut vissa platsdata ur mobilen som på andra sätt loggats i telefonen.

Exempel är Bankid där du kan välja att slå på platstjänster. Då vet du var personen som kapade ditt Bankid befann sig när det hände om allt funkar.

Så drar MGM en Bankid i skogen så vet man var det skedde i teorin då med rätt inställningar.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag är nyfiken på vad de söker efter. Förstår att de vill ha så mycket bevis som möjligt emot MGM, men detta tycker jag ändå känns som en riktad sökning efter något speciellt.
Ja, Finndahls uttalande låter lovande. Särskilt om mobilen redan är hittad (antydan, se citat från Efterlyst, 3 sidor tbx i tråden).
Senast redigerad av Xedome 2022-11-14 kl. 22:12.
Citera
2022-11-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTerminator
(Snarare)...

Var har uppgiften om att det fanns blod i JJs lägenhet kommit ifrån?

Har du läs svårigheter. Undrade om det var dementerat av polisen men va bara en trådsanning att det ej fanns blod. Då SPEKULERA jag att det kunde va en förklaring till polisens snabba arbete med tjejerna, att det fanns blod i lgh. Är väl en 50/50 situation.
Citera
2022-11-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tycker det är dåligt om jag bott i Vetlanda hade jag gått dit o kollat kanske provat att prata med en polis. Ibland kan de försäga…..

Dom verkar leta vid gångbron

Kart Bild: https://www.google.com/maps/@57.4350512,15.070017,3a,15y,68.88h,91.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1saljvVuLH3YBnIk68UnbFZQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv

Bild från sök vid gångbron:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fstatic-cdn.sr.se%2Fimages%2F91%2F38e9d3cb-2d13-4144-bb19-98aaa848c1a1.jp g&imgrefurl=https%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fartik el%2Fdamm-i-centrala-vetlanda-genomsoks-efter-forsvu nna-kvinnan&tbnid=xfpjZWbGkqtT8M&vet=12ahUKEwjHv5n8ya7 7AhXEk4sKHZHBB4gQMygDegQIARAt..i&docid=rThxs1uDVgP QCM&w=2048&h=1152&q=kvarndammen%20tove%20s%C3%B6kn ing&ved=2ahUKEwjHv5n8ya77AhXEk4sKHZHBB4gQMygDegQIA RAt

Bild 2:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.svtstatic.se%2Fima ge%2Fwide%2F1280%2F37300541%2F1668437035%3Fformat% 3Dauto&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fnyhete r%2Flokalt%2Fjonkoping%2Fsjopolisen-soker-i-kvarndammen-i -vetlanda-efter-spar&tbnid=59mn588rIiKsNM&vet=12ahUKEwjHv5n8ya77Ah XEk4sKHZHBB4gQMygCegQIARAq..i&docid=VvHXJNDzImByRM &w=1280&h=719&q=kvarndammen%20tove%20s%C3%B6kning& ved=2ahUKEwjHv5n8ya77AhXEk4sKHZHBB4gQMygCegQIARAq
Citera
2022-11-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
1) JJs bil, från Ekenässjöns skolparkering. Inte ur nån sjö.
2) En kompis.
3) Åklagaren tyckte inte att det behövdes längre.

1) aha det var en plats, inte en sjö. Vilseledande namn ändå. Gör allt mkt mer begripligt
2) ja obv men vet man något mer??
3) ja men är det inte ovanligt? Trodde det var vanligast att personer misstänkta för mord satt med restriktioner
Citera
2022-11-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Varför letar de i Kvarndammen skulle de gått dit då för man kan ju inte köra bil dit?

Tycker det låter logiskt att leta efter mobilen i centrala Vetlanda om MGM har tänkt att det ska se ut som Tove cyklat hem och ”försvunnit” på vägen
Nu känner inte jag Vetlanda - men ligger denna damm nära där cykeln placerats ?
För då kan man ju tagit denna runda med cykel o mobil
Citera
2022-11-14, 22:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Båda var runt personer som handlade med droger, det finns ganska säkra källor om det.
JJ är misstänkt för försök till mordbrand efter att ha antänt eld i sin ex-pojkväns trappa. Målet lades ner på grund av bevisläget.
Många vittnar om att JJ är en manipulativ och svårbehandlad person. Vissa beskriver både henne och hennes pappa som psykopater, men jag vet inte om detta kommer från någon som faktiskt känner dem.
De flesta verkar vittna om att MH var snäll, men också ofta full på fester trots sin ringa ålder. Hon är avbildad med en pride pin, om det spelar någon roll.

Tack, läst detta, men mycket av detta är spekulationer, som i många fall blivit legender. Klart att det kan finnas sanning i det, men säkert är det inte. JJ har även fått positiva omdömen, även MH, av omgivningen.

JJs dörrbrand är intressant dock, även om hon inte blev fälld vad jag vet. Det är något som visar abnormitet tidigare. Och mobilletandet, om det nu är det, är också högintressant. Digitala spår är modernt DNA som säger och betyder mycket.

Och håller med tidigare skribent, dagens letande är ytterligare ett tecken på att någon eller båda MGM börjat prata. Vilket jag trott minst en gjort länge, f ö. Den enas advokaten har också varit märkbart tyst, medan den andres sagt att klienten säger sig vara oskyldig. Kan det också vara ett tecken på att man öppnat upp sig? Kanske.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-14 kl. 22:18.
Citera
2022-11-14, 22:16
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns en del som pekar på att TT:s telefon hittades omgående.

Nedanstående är ordgrant citat av gruppchef grova brott, medverkandes i Efterlyst, torsdagen efter ”händelsen”.

”Det vi väntar på nu å få få riktigt bekräftat är ju,, en tömning av hennes telefon,, då kan vi mer få det bekräftat att detta var sista masten.”

Något tvetydigt, men nog pekar det i den riktningen?

Är du riktigt säker på att han sa så? Jag minns det som om han sa: ”en tömning av hennes telefon skulle kunna vara en sån bekräftelse”. Vilket jag tyder som om att ifall de hittar den så kan de tömma den.
Jag kan minnas fel. Hittar inte avsnittet, förutom på Viapay, som jag inte vill betala för.
Citera
2022-11-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
En del med kombinationsdiagnoser kan reagera väldigt annorlunda på benzo med. Bli väldigt aggresiva redan vid låg dos.

Så är det nog med alla droger, vissa tål vissa preparat bättre än andra?
Citera
2022-11-14, 22:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
TTs mobil.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns en del som pekar på att TT:s telefon hittades omgående.

Nedanstående är ordgrant citat av gruppchef grova brott, medverkandes i Efterlyst, torsdagen efter ”händelsen”.

”Det vi väntar på nu å få få riktigt bekräftat är ju,, en tömning av hennes telefon,, då kan vi mer få det bekräftat att detta var sista masten.”

Något tvetydigt, men nog pekar det i den riktningen?

Tack för detta om hennes telefon.

Ja det verkar peka på i den riktningen att den hittades även om det är något oklart. Vi får hoppas att så är fallet och att den har blivit återfunnen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-11-14 kl. 22:28.
Citera
2022-11-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Okej, har vi pratat klart om fotavtryck som inte ser ut som fotavtryck och cyklar nu?
Det som verkligen hade varit intressant är JJs och MHs historia. Har de aggressionshistorik - om inte, så talar det mycket för att droger faktiskt kan varit inblandade. Finns i s f kranar man kan söka upp?

Hur umgicks MH och TT, de borde gjort det nyligen då TT skickade hjärtan till MH på hennes födelsedag. Och framförallt - hur och varför gled de isär? JJs och MHs sällskap på Nöjet - vad säger de? Och personen som TT sökte på Nöjet - vem är det? Dessa personer kan vara några nycklar.

Filmerna, som polisen sagt att man fått från Nöjet - vad innehåller dom? Och framförallt, hur många fler filmupptagningar finns? Filmkameror, Nest etc, har blivit allmängods numer, har man kollat alla möjliga kameror på MGMs och TTs väg till JJ, till skogen, till Mcd etc?
Och att det är så tyst och "twin peaks" kring mordet i Vetlanda, beror förmodligen på att polisen redan intervjuat många i umgänget nära JJ, MH och TT, och sagt till dessa att ligga lågt av utredningstekniska skäl.

Det verkar dessutom blivit så att det blivit en naturlag att JJ är den som är GM, men båda är häktade, och det är oerhört svårt för _en_ person att mörda TT, framför allt när hon gjorde motstånd vilket sparkarna stipulerar.

Dessa är intressantare frågor för mig än huruvida fotspåret, som med stor sannolikhet inte är ett fotspår, är Adidas eller Nike.

Till sist. Mina tankar går till alla föräldrar, släkt och vänner till samtliga inblandade - JJ, MH och TT. Känner mig oerhört otålig för att dessa ska få så många svar som möjligt, så snabbt som möjligt. Och det görs inte genom att diskutera ovidkommande saker.
Vi har spekulerat och spekulerat över dessa frågor, och inte blivit särskilt klokare. Men känns som majoriteten anser JJ har varit drivande, att hon har haft ”makten” i vänskapsrelationen med MH.

Det finns rykten om att JJ skulle ha försökt sätta eld på ex-pojkvännens lägenhetsdörr. Och ha skrivit ”Bitch” på någons bil? Dessutom var det även någon kommentar om att JJ kunde börja skrika på sina elever utan anledning ibland. Andra målar upp henne som manipulativ, försöker vända folk mot varandra osv. Någon sa att hennes pappa var ”psyko” också, vad det nu innebär. Kanske har varit någon form av misshandel under hennes barndom då.

MH vet man knappt hur hon har varit runt vänner, finns inte så mycket info, hon känns väldigt ensam (utifrån hennes sociala medier). Hon blir vän med TT och JJ ungefär samtidigt på IG (man kan inte se exakt datum men man ser i hennes vänlista att TT och JJ las till precis efter varandra). MH känns rätt så ”vilsen”, följer mycket sidor om psykisk ohälsa, följer massa om HBTQ (många av oss tror hon själv är icke-straight), föjer en adoptionskritisk sida. Noterar även hon knappt följer kristna IG sidor, till skillnad från sin adoptivbror. Får mig att tro hon inte var religiös. Vet inte hur relationen mellan henne och hennes adoptivfamilj varit, det finns en video på TikTok där hon dansar med pappan. Dock 2,5 år gammal. Fanns även en TikTok video där MH håller på och dansar och man ser mamman i bakgrund bara titta på henne, hon ser inte road ut, men kanske bara är vanligt man är trött på sin tonårs jäkla TikTok dansande 24/7.

Något rykte säger att när hon slutade med handbollen förändrades hon. Jag tror hon blev vän med TT och JJ hösten 2020. Det känns som hon slutade med handbollen lite efter det. Kan ha fel. Tror även att JJ och TT slutade umgås våren 2021. MH verkar ha fortsatt umgås med JJ. Rykten säger JJ knappt hade vänner kvar heller pga hennes ”attityd”/beteende. MH som var ensamvarg och JJ, som inte kunde behålla vänner - vilken duo.

(Jäklar vad långt detta blev)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in