Citat:
Ursprungligen postat av
Yatsy
Så någon har låst cykeln och ställt den slarvigt först och sedan kånkat cykeln till annan adress? Eller låste någon upp låset vid transport till plats två? Är cykelnyckel funnen?
Vetlanda har väl förändrats -fler låser nog sina cyklar.
Citat från @Grevens sammanfattning, jag tror informationen kommer från intervjun med grannen i podden.:
"
- Cykeln står ”rakt ut” och inte emot ett staket. Grannen ställer därefter upp cykeln mot ett staket/husvägg."
https://www.google.se/maps/place/Storgatan+71,+574+31+Vetlanda/@57.4322075,15.0728617,3a,15y,226.48h,86.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1sv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA%26c b_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%2 6yaw%3D231.93532%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16 384!8i8192!4m5!3m4!1s0x465758e650527e61:0xf5ac7631 d28c82!8m2!3d57.4320452!4d15.0724616
Antingen står cykeln fastlåst i framhjulet genom staketet, därför kan grannen bara vrida cykeln 90 grader mot staketet.
Eller så är cykeln låst på det vis vi sett och grannen kan flytta cykeln på villket sätt han vill.
Efter att tiderna vid Gulfmacken har kommit till trådens kännedom (om den stämmer) undrar jag om tjejerna ska ha hunnit med att tänka ut att ta hand om nyckeln först för att sedan låsa och flytta på cykeln. Toves sista samtal är 02:30, sedan händer allt snabbt, JJ:s bil fångas upp på övervakningskamera 03:56 åka ut från "stan".
Iofs får JJ en påminelse om cykeln i samband med att grannen påpekar att den står där. Så det kan vara en sak hon redan har på radarn när hon kommer in med påsen. Samtidigt har de ett stort problem att tänka på först; det är en kropp som måste ut.
Inom 1 timme och 26 minuter ska allt hända. Mord, McD, flytta kropp, göra sig av med mobil (och andra tillhörigheter?) och cykeln. Någon slags städnng kanske. De vill inte att någon ska ringa på dörren och undra varför Tove inte kommer, utan de ska kunna säga att Tove har cyklat hem. Inte ett spår efter Tove här.
Det har varit grannar som ringer på dörren, grannar som öppnar dörren och frågar om vad som händer och hur hon mår, skjuts till McD och snabbt ta hand om kropp. Här går ju mycket tid till "spillo", allt som allt kanske en halvtimme? Jag har svårt att se att de varit så förutseende at de hunnit tänka på nyckeln i förväg, om Tove har haft på sig den i byxfickan, men visst, Tove kan ha haft den i en väska/jackficka som blivit kvar i lgh efter att kroppen dumpats. I så fall är väl det det troligast alternativet om nyckeln har använts för att låsa upp cykeln.
Det mest sannolika tror jag är att cykeln stått låst i hjulet men inte fast i staketet. Nyckeln har antingen hamnat där mobilen ligger/har hittats och/eller funnits i Toves kläder som hon har på sig eller som även det slängts någonstans (ytterjacka, väska som blivit kvar, i dammen som tömts?)