2022-10-15, 23:27
Medlem
Den nya presidenten var mindre hård. Kvinnor började få se fotboll live på arenorna lagligt. Så varför blir protesterna bara värre och värre? Det verkar som om medborgarna omedvetet vill att deras regering ska vara strikt och ond. Annars om regeringen blir god så börjar ondskan inom medborgarna att dyka upp och visa sig i gruppprotester.
Var skulle de vara utan att regeringen styrde dem? De har säkerligen inte kapaciteten att överleva i moderna termer, de skulle gå tillbaka till stamcivilisationen! och börja jaga och döda varandra som grottmänniskor. så vad vill du? Vill du leva modernt eller gå tillbaka till grottmännens tid?
Citera
2022-10-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Den nya presidenten var mindre hård. Kvinnor började få se fotboll live på arenorna lagligt. Så varför blir protesterna bara värre och värre? Det verkar som om medborgarna omedvetet vill att deras regering ska vara strikt och ond. Annars om regeringen blir god så börjar ondskan inom medborgarna att dyka upp och visa sig i gruppprotester.
Var skulle de vara utan att regeringen styrde dem? De har säkerligen inte kapaciteten att överleva i moderna termer, de skulle gå tillbaka till stamcivilisationen! och börja jaga och döda varandra som grottmänniskor. så vad vill du? Vill du leva modernt eller gå tillbaka till grottmännens tid?

Så det vet du. Men vet du att en kvinna misshandlades till döds för att hon bar slöjan lite slarvigt. Antagligen retade dom sig också på att hon var Kurd. Det tycker jag är värt att protestera mot. Sen när deras moralpolis och säkerhetspolis skjuter in i folkmassor för att döda, hur fan kan man acceptera något sådant. Det är väl klart att en regim som dödar sina eget folk ska bort. Vi pratar om folk som utan vapen eller tillhyggen uttrycker sin åsikt och andra, som bara råkat vara i närheten i vissa fall.
Citera
2022-10-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Så det vet du. Men vet du att en kvinna misshandlades till döds för att hon bar slöjan lite slarvigt. Antagligen retade dom sig också på att hon var Kurd. Det tycker jag är värt att protestera mot. Sen när deras moralpolis och säkerhetspolis skjuter in i folkmassor för att döda, hur fan kan man acceptera något sådant. Det är väl klart att en regim som dödar sina eget folk ska bort. Vi pratar om folk som utan vapen eller tillhyggen uttrycker sin åsikt och andra, som bara råkat vara i närheten i vissa fall.
de har gjort mycker mer värre saker i flera år tidigare men inget hände då
Citera
2022-10-15, 23:43
Medlem
Citat:
de har gjort mycker mer värre saker i flera år tidigare men inget hände då
Vad jag förstår, så har våldet eskalerat. Det har till och med förekommit att de skjuter på folk, som går in och ut från sjukhus. Det kan ju vara anhöriga till skadade demonstranter menar man. Jag tror också att ilskan har ackumulerats under lång tid och att folket märker att regimen inte bryr sig.
Citera
2022-10-15, 23:51
Medlem
Nu vet jag inte hur mycket det skiljer den nye mot den gamle presidenten. Men låt oss göra ett hypotetiskt antagande, den gamle slängde in folk i fängelse 30 år utan rättegång. Med den nya presidenten blir det "bara" 6 månader i fängelse. Han är alltså inte "soft" sett med västerländska ögon, men i deras ögon (kanske) det äntligen ses som att ett tillfälle ges.

Vad jag vill säga med detta är att det blir "mer värt, till lägre risk" att ta steget och våga demonstrera. Åtminstone blir inte livet totalförstört...

Är det då konstigt att tillbakatryckt vrede flyter upp till ytan, inte om du frågar mig !
Citera
2022-10-16, 00:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Du har inte funderat på om de kanske vill fortsätta ha en regering, men en annan regering än den de har nu?

Finns ju teorier som säger att totalitära stater i princip inte kan liberalisera ens en smula, utan att hela korthuset faller samman. Främsta exemplet är Sovjetunionen med glasnost och perestrojka. Förhållandevis små reformer, men varje pascal trycksänkning möttes av en tiofaldig ökning av det folkliga motståndet. Finns andra exempel på detta genom världshistorien. Arabiska våren var ju exempelvis en blixtsnabb och explosiv reaktion där hela arabvärlden kukade ur pga en så liten faktor som att regimerna inte var snabba nog med att ta kontrollen över framväxande sociala medier. Är troligtvis samma mekanik vi ser i Iran - det är inte en reaktion på ökat förtryck, utan en effekt av minskat förtryck.
Senast redigerad av fluff995 2022-10-16 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in