2022-10-15, 16:51
Medlem
Crabbofixs avatar
Hörde att gängmedlemmar ska få dubbla straff i framtiden... varför då?

Finns det något annan sammanhang där man propsar på dubbla straff? Fotbollshuliganer får väl inte dubbla straff bara för dom är fotbollshuliganer? En misshandel är väl en misshandel eller?
Citera
2022-10-15, 16:54
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Tja, kanske att 99,992% tycker det är en bra ide ?
Citera
2022-10-15, 16:55
Medlem
Enzymes avatar
Hur bevisar man att någon tillhör ett "Gäng"?? Känns ganska luddigt och rättsosäkert
Citera
2022-10-15, 16:57
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Tja, kanske att 99,992% tycker det är en bra ide ?

Ja vissa tycker ju uppenbarligen att det är en bra idé, men det betyder ju inte att det är rätt.

Och frågan kvarstår - varför?
Citera
2022-10-15, 16:58
Medlem
Att bli medlem i ett gäng är så dumt att det bör bestraffas bara det. Ful får man vara, men inte dum.
Citera
2022-10-15, 16:58
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
[…]
En misshandel är väl en misshandel eller?
För att ”gängkulturen” står för en sådan otroligt stor del av all brottslighet och bygger upp strukturer som inte bara underminerar det normala samhället utan också hänsynslöst utnyttjar de delar av den svenska lagen som är menad att ta hänsyn till unga eller utsatta.

Nej, en misshandel är inte en misshandel.

Om du slår mig på käften en lördagskväll på krogen över vem som ska gå hem med den snygga tjejen längre ner i baren så är det bara en misshandel.

Om du slår mig på käften en tisdagsmorgon för att jag ska hålla mig borta från vissa områden som tillhör ditt gäng, böta femhundra kronor i veckan för att jag är vit och bara veta hut så är det inte bara en misshandel.
Citera
2022-10-15, 16:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Dubbla straff har oftast bara förekommit om man fälls för skattebrott.
Citera
2022-10-15, 16:59
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Hur bevisar man att någon tillhör ett "Gäng"?? Känns ganska luddigt och rättsosäkert

Polisen/åklagaren kollar i gängets medlemsregister. Har man betalt medlemsavgiften så är det kört..
Citera
2022-10-15, 17:04
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:

Och frågan kvarstår - varför?
Är. Inte Mamma eller Pappa hemma ?
Annars kan du fråga/prata med någon annan vuxen i närheten
Citera
2022-10-15, 17:05
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Finns det något annan sammanhang där man propsar på dubbla straff? Fotbollshuliganer får väl inte dubbla straff bara för dom är fotbollshuliganer? En misshandel är väl en misshandel eller?

För att det är en jävla bra idé. Lås in alla jävlar och utvisa de som går.

En sak är säker: Någon som är inlåst kan själv inte begå mer brott. Gäng relaterad brottslighet är en livstil, det är en garanterad kriminell karriär i form av våldspiral.

Bara att hugga ner några kvadratkilometer skog i Norrland och göra ett högsäkerhetsfängelse, även kallad ”blatte fängelse” i framtiden då de i större grad kommer hamna där.
Citera
2022-10-15, 17:07
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
För att ”gängkulturen” står för en sådan otroligt stor del av all brottslighet och bygger upp strukturer som inte bara underminerar det normala samhället utan också hänsynslöst utnyttjar de delar av den svenska lagen som är menad att ta hänsyn till unga eller utsatta.

Nej, en misshandel är inte en misshandel.

Om du slår mig på käften en lördagskväll på krogen över vem som ska gå hem med den snygga tjejen längre ner i baren så är det bara en misshandel.

Om du slår mig på käften en tisdagsmorgon för att jag ska hålla mig borta från vissa områden som tillhör ditt gäng, böta femhundra kronor i veckan för att jag är vit och bara veta hut så är det inte bara en misshandel.

Så hur många steg ska lagen ta hänsyn till på misshandelskalan beroende på t ex syfte?

Kan man rent av se mer än dubbla straff, kanske trippla eller fyrdubbla straff?

Och ska det gälla inom alla områden, t ex dubbelbestraffa snatterier, felparkeringar, hot, hets mot folkgrupp osv?

Skulle man t ex kunna tänka sig att ett nazigäng som heilar i skogen får ett straff medans det dubbla om dom heilar inom ett bostadsområde och tripplas om dom heilar på en central plats?
Citera
2022-10-15, 17:07
Medlem
Citat:

Dubbla straff? Vad kan det innebära för en gängmedlem? FYRA månader med fotboja istf två? Tufft och grymt men ibland grinar verkligheten en i ansiktet:-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in