Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherXII
För att ”gängkulturen” står för en sådan otroligt stor del av all brottslighet och bygger upp strukturer som inte bara underminerar det normala samhället utan också hänsynslöst utnyttjar de delar av den svenska lagen som är menad att ta hänsyn till unga eller utsatta.
Nej, en misshandel är inte en misshandel.
Om du slår mig på käften en lördagskväll på krogen över vem som ska gå hem med den snygga tjejen längre ner i baren så är det bara en misshandel.
Om du slår mig på käften en tisdagsmorgon för att jag ska hålla mig borta från vissa områden som tillhör ditt gäng, böta femhundra kronor i veckan för att jag är vit och bara veta hut så är det inte bara en misshandel.
Så hur många steg ska lagen ta hänsyn till på misshandelskalan beroende på t ex syfte?
Kan man rent av se mer än dubbla straff, kanske trippla eller fyrdubbla straff?
Och ska det gälla inom alla områden, t ex dubbelbestraffa snatterier, felparkeringar, hot, hets mot folkgrupp osv?
Skulle man t ex kunna tänka sig att ett nazigäng som heilar i skogen får ett straff medans det dubbla om dom heilar inom ett bostadsområde och tripplas om dom heilar på en central plats?