• 2
  • 3
2022-10-16, 22:14
Medlem
Rekommenderar starkt boken Lyckofällan av Russ Harris.
Citera
2022-10-16, 23:26
Citat:
Lyckofällan kan läsas av dem som vill hantera vanliga mänskliga problem som ledsenhet, depression, dåligt självförtroende, oro, stress, ångest och känslor av meningslöshet och ensamhet. Som terapeut kan man få tips på många bra övningar och exempel att använda med sina klienter och för att behandla sig själv.
”Lyckofällan – skapa det liv du vill leva med ACT, mindfulness och engagemang”.
Titta där kom existentialism och modeorden mindfulness och engagemang igen.

Åtminstone jag läser aldrig böcker frivilligt. Jag skummar eller lyssnar igenom fakta och konstaterar essensen. Mycket mer effektivt. Jag hinner på så sätt med 100 st när andra är färdiga med 1.

När det kommer till att ersätta psykisk hälsa med något likvärdigt så har väl alla bara sina hjärnor och kroppsliga sinnen. Utifrån dem gäller det att generera så mycket vällust som möjligt.
Alla trampar dock bara på en hedonistic treadmill. Ett steg upp betyder ett steg ner med andra benet. Mening är i grunden exakt detsamma som tro, hopp och naivitet. Allt det mognar alla med förståelse till sist förbi.

Man kan prata med människor eller läsa vad de skrivit men praktiskt taget alla kommer bara utgå från sig själva. En människa kan sällan ta andras människors perspektiv.
Oavsett hur lång utbildning, erfarenhet och empati så kommer hon bara kunna utgå ifrån sig själv. Vad som är rätt eller behagligt för en gäller sällan andra.
Senast redigerad av Zigenaren08 2022-10-16 kl. 23:39.
Citera
2022-10-17, 07:55
Medlem
En hund, om du är i övrigt redo för vad det innebär och har möjligheten.
Citera
2022-10-17, 09:39
Medlem
DennisOlofs avatar
Det enkla svaret är hund eller katt. Eller båda.

Hundar är bra för din fysiska hälsa eftersom du ska ut och gå med den hela tiden, att promenera varje dag är bra. Jag gillar katter mer men det är bara för att dom klarar sig själva mer än hundar, å andra sidan är dom bara snyltgäster och skiter fullständigt i dig bara dom får mat etc. Det bästa är kanske att ha båda hund och katt men det beror ju mycket på hur och vart man bor etc.

Det som skapar bäst psykisk hälsa är vänner, kompisar etc. Dvs att ha andra människor man kan prata med osv. Vi är varelser som ska ingå i en grupp, så har det alltid varit men det moderna samhället har isolerat oss mer och mer vilket egentligen är bra.
Citera
2022-10-17, 11:16
Visst, en eller flera hundar eller husdjur kan absolut ge mervärde. Jag brukade ibland låna en katt av en granne när hon åkte bort. Det var okej. Hon var väldigt kelig och störde inte. En hund är väl jobbigt då man börjar tycka om den, och sen ska den bli gammal och dö.

Dessutom tycker jag synd om hundar som utnyttjas och får ligga merparten av dagarna. Men om inte har empati för djur så kan ju just det kvitta. Helst ska man väl ha en bondgård eller stor mark där dom kan springa löst.
Hur är det med viltvård? Skjuta älg i skogen. Jag är djurvän och skulle inte vilja skjuta friska djur men om de är gamla eller sjuka så hade jag kunnat. Kraftig älgstudsare rakt i hjärtat.

Ip-tv, ett snabbt internet/modem och flera datorer är väl investerade pengar. Tv tröttnar man dock snabbt på. Därefter kan man aldrig gå tillbaka till SVT.
En komplett lista på intressanta vetenskapsprogram och skärmen monterad i taket så man kan ligga ner, eller en på varje sida om sängen/soffan. Tempurmadrass och värmedyna.
Citera
2022-10-17, 11:33
Kanske beroende på hur snabbt man bryter ner koffein, så koffeintabletter direkt på morgon. På kvällen precis tillräckligt men bensodiazepin för att somna och sova ut maximalt långt och mycket varje dag.
Inget som stör varken i eller utanför huset (källaren är prefekt) så att ögonen alltid öppnas endast av sig själv, och att alla drömmar får drömmas ut i lugn och ro.
Om verkligen inget stör, inte ens en knappnål som faller, så kan man i snitt komma upp i nästan 12 timmars fullgod sömn per dygn.

Iskalla duschar är för jävligt under tiden men desto mer behagligt flera timmar efteråt. Man känner sig som en ny människa.
Förutom det tror jag att alla bör klippa ihop en ultimat compilation med den absolut bästa, och efter smak mest perversa, porr som finns att tillgå.
Kanske flera timmar lång med bara de avslutande scenarierna, så man inte hinner tröttna. Alla förspel och samlag kan man klippa bort. Bara spruten kvar.
Ju mer kräm man kan pressa ut ur kulorna desto mer njutning måste nettoeffekten bli.
Citera
2022-10-17, 12:05
Tyvärr är det långt ifrån många som tänker på detta sätt. De flesta är mentalt låsta och hjärntvättade i livslång stress om flit, prestation och att leverera (oklart varför och inför vem), konsumera och tävla om prylar, renovering, kläder, märke, status, lönlöst långa utbildningar och upplevelser som de flesta egentligen inte är intresserade av alls.
Objektivt sett är det inget som är bättre i Söderhavet än i trädgården/altanen. En gammal bil funkar lika bra som en ny, osv.
Man behöver inte dejta utan kan istället köpa sex. Halva jorden runt är dock lönlöst när man kan kryssa/lågprisflyga till Baltikum. Inte riktigt lika billigt men pengarna och stressen sparar man snabbt in. Det är först om man tänker bada i kvinnor som det lönar sig att åka till u-länder.

Att alltid ha konserver och lådor med nudlar hemma så att man inte tvingas åka och handla när man inte vill är en annan sak som underlättar, och absolut kan bidra till ett bättre liv.
Ringsignalen på off med bara ljus i alla lägen när man inte vill ta emot samtal är en annan självklar sak. Det finns mycket man kan göra.
Citera
2022-10-17, 12:07
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigenaren08
”Lyckofällan – skapa det liv du vill leva med ACT, mindfulness och engagemang”.
Titta där kom existentialism och modeorden mindfulness och engagemang igen.

Mindfulness har blivit populärt för i det stora hela är det moderna livet poänglöst. Om du t.ex. krattar löv krävs det att du är totalt engagerad i det och inte ifrågasätter varför du gör det, för världen blir inte en bättre plats av att du står och krattar löv som faller ner igen nästa år. Detsamma gäller jobb. Få bryr sig om sina jobb mer än att kunna tjäna pengar så man kan fortsätta leva och fortsätta jobba.

Hobbies är också ett modeord och det går ut på att artificiellt göra sig av med sin tid och energi på någon aktivitet, spelar ingen roll vilken. Kaczynski kallade det för surrogataktiviteter. Stammens överlevnad i en hård värld är inte meningen med livet längre. Köp en hund, paddla kanot, tjäna pengar och ifrågasätt det inte.
Citera
2022-10-17, 12:39
Jag skulle aldrig kunna leva mitt liv utan att ifrågasätta och effektivisera. Jag försöker minimera allt icke nödvändigt till ett absolut minimum.
Mindfulness har jag sedan länge blivit allergisk mot. När jag hade frikort gick jag så ofta som möjligt till olika psykologer och snackade. Jag gjorde det eftersom jag trodde att dom skulle erbjuda mig nya tankesätt och hjälpa mig att smida olika effektiva och behagliga leverne.
Jag upptäckte dock att deras enda agenda, direktiv eller approach var motsatt min. Detta var i ungdomen men redan då kände jag av deras falskhet och att de "bakom fasaden" inte alls stod på min sida eller arbetade/agerade för mitt bästa. Det enda de ville var att "starta upp" min motor.

Psykologer har alla en viss förutbestämd inställning, eller mall, om hur alla bör vara för att vara lyckliga och må bra enligt normerande definition. Alltid gäller att alla ska bli extroverta, engagerade i vad dom tycker är viktigt, inrättade efter grupptänkande mm, dvs ingen personlig prägel eller eget ansvar i sina roller.
Att vara introvert respektive extrovert, nattuggla eller dagaktiv och en hel del andra egenskaper (på gott och ont efter hur man inrättar tillvaron) är dock medfött och är troligen pga evolution "tänkta" att förbli just så, inget man kan ändra och inte heller något fel.
Psykologer gör sådant till problem eftersom dom inte har kompetens eller systemvinning att hjälpa alla spektrum av personligheter.
Att kratta uppfarten, klippa gräsmattan eller plocka äpplen skulle jag aldrig göra förrän grannarna med "laglig" rätt har anledning att klaga. Min trädgård är inte till för andra, utan endast för mig.
Med hobbies måste det för mig finnas tydliga och väldefinierade mål och motiv, annars blir det bara en extra börda som jag avslutar.

Jag kände en betydligt äldre psykiskt svag extrovert sexköpare som ständigt uttryckte att han ville lyfta tjejerna med axlarna och slicka dem i takt med varje armhävning över huvudet. Jag tänkte redan då att han var falsk och inte hade rannsakat sina motiv till att anse sig vilja just det.
Senare kom jag på att hans lust till detta berodde på att han ville visa axelstyrka och därmed imponera.
Hans sexuella lust hade alltså inget med verklig upphetsning att göra men jag rannsakade honom successivt och målmedvetet för att övervinna svagheten. Detsamma gäller samlag. Det är också bara ett sätt för den "osäkra mannen" att lysa för kvinnan.
Det säger sig självt att oljemassage med tjejens både händer är bättre än att anstränga sig att jucka. Med andra ord så utvecklas man men för de flesta tar sådant lång tid och det krävs mycket mod, självrespekt och insikt. Tills dess kommer inte många förstå.
Senast redigerad av Zigenaren08 2022-10-17 kl. 13:35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in