Citat:
Lyckofällan kan läsas av dem som vill hantera vanliga mänskliga problem som ledsenhet, depression, dåligt självförtroende, oro, stress, ångest och känslor av meningslöshet och ensamhet. Som terapeut kan man få tips på många bra övningar och exempel att använda med sina klienter och för att behandla sig själv.
”Lyckofällan – skapa det liv du vill leva med ACT, mindfulness och engagemang”.
Titta där kom existentialism och modeorden mindfulness och engagemang igen.
Åtminstone jag läser aldrig böcker frivilligt. Jag skummar eller lyssnar igenom fakta och konstaterar essensen. Mycket mer effektivt. Jag hinner på så sätt med 100 st när andra är färdiga med 1.
När det kommer till att ersätta psykisk hälsa med något likvärdigt så har väl alla bara sina hjärnor och kroppsliga sinnen. Utifrån dem gäller det att generera så mycket vällust som möjligt.
Alla trampar dock bara på en hedonistic treadmill. Ett steg upp betyder ett steg ner med andra benet. Mening är i grunden exakt detsamma som tro, hopp och naivitet. Allt det mognar alla med förståelse till sist förbi.
Man kan prata med människor eller läsa vad de skrivit men praktiskt taget alla kommer bara utgå från sig själva. En människa kan sällan ta andras människors perspektiv.
Oavsett hur lång utbildning, erfarenhet och empati så kommer hon bara kunna utgå ifrån sig själv. Vad som är rätt eller behagligt för en gäller sällan andra.