2022-10-14, 15:46
Medlem
Tjenare, need some advice.

Köpte en VW Passat 2.0 TSI 2012 (B7) för två veckor sedan. Senaste veckan har jag haft lite problem.
Problem, rangordnat efter antal förekomster:
1. Motorstopp direkt efter start av bilen, sker kanske 10% av gångerna, nästan enbart när bilen redan är varm. Aldrig under körning eller tomgång, enbart direkt efter start.
2. Luktar bensin inne i bilen, också främst vid start men även slumpmässigt under körning. Skulle kunna komma från andra bilar i omgivningen men inget jag tänkt på med andra bilar jag kört.
3. Smått ojämn hastighet vid farthållare. Varierar inte alls mycket men är märkbart, kanske inget problem egentligen, bara jag som är extra observant just nu kanske?

Det som bekymrar mig mest är såklart motorstoppen. Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad det kan handla om?

Tack på förhand
Citera
2022-10-14, 16:24
Medlem
Läckande bensinpump eller ledning. Bensinpumpen sitter förmodligen under baksätet, på ovansidan av bensintanken. Får den dåligt tryck i ledningen eller tjuvluft kan detta vara orsak till stopp. Var bränsleläckaget kommer ifrån går naturligtvis att hitta med hjälp av näsan. Leta vid tanken och pumpen, ledningar under bilen, i motorrum. Varifrån kommer bensinlukten? Ifrån fläkt eller bara i bilen? Kommer det ifrån fläkten så är läckaget troligen i motorrummet. Kolla vevhusventilation och bensinfilter. Jag skulle oroat mig mer för bensinlukten, speciellt om det är i motorrummet, brand är inte roligt!
Citera
2022-10-14, 16:37
Medlem
ormbitens avatar
Dom där TSI motorerna har ju haft en del problem med bränslespridarna och även med högtryckspumpen som sitter på motorn...
Men då brukar man ju kunna hitta någon felkod relaterat till det.
Citera
2022-10-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyN64
Tjenare, need some advice.

Köpte en VW Passat 2.0 TSI 2012 (B7) för två veckor sedan. Senaste veckan har jag haft lite problem.
Problem, rangordnat efter antal förekomster:
1. Motorstopp direkt efter start av bilen, sker kanske 10% av gångerna, nästan enbart när bilen redan är varm. Aldrig under körning eller tomgång, enbart direkt efter start.
2. Luktar bensin inne i bilen, också främst vid start men även slumpmässigt under körning. Skulle kunna komma från andra bilar i omgivningen men inget jag tänkt på med andra bilar jag kört.
3. Smått ojämn hastighet vid farthållare. Varierar inte alls mycket men är märkbart, kanske inget problem egentligen, bara jag som är extra observant just nu kanske?

Det som bekymrar mig mest är såklart motorstoppen. Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad det kan handla om?

Tack på förhand

I ditt fall så skulle jag oroa mig mest för bensinlukten…

Börja med att kolla ev felkoder.
Som ”OB” sa, nej inte tampongen… Så har dessa modeller av VW haft en de spök för sig med bl a bensinpumpen etc. Generellt sett helt ok bilar som går bra, men det finns en del knas som kan drabba vissa motormodeller etc. Medan andra motormodeller anses mer som ”felfria” med hög driftsäkerhet.
Citera
2022-10-15, 09:35
Medlem
CompressorVanes avatar
Största problemet med Passaterna är att kvaliteten suger. VW vill tjäna pengar och monterat skräpkvalité som du får betala fullt pris för.
”Made in china” står det på tex kamdrivning etc. Sen när de bilarna kommer in med 4-5000 mil och är tvärslut där så är man inte förvånad.

Motorerna är ju en katastrof, igensatta kanaler i toppar, oljefilterbehållare gjord i plast, spricker och börjar läcka, misständningar, elfel, can fel, en del bilar spottar sidvis med felkoder mm och har rullat några tusen mil endast

Skulle inte förvåna mig om denna bilen kastar felkod på misständing… också.
Dålig gång på dem brukar vara dåliga tändspolar och gegga i insugskanaler, dåliga insugsspjäll, fel i elsystemet etc.

Undvik dessa bilar som pesten.

Ni andra som jobbar proffesionellt vet vad jag pratar om.
Citera
2022-10-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Läckande bensinpump eller ledning. Bensinpumpen sitter förmodligen under baksätet, på ovansidan av bensintanken. Får den dåligt tryck i ledningen eller tjuvluft kan detta vara orsak till stopp. Var bränsleläckaget kommer ifrån går naturligtvis att hitta med hjälp av näsan. Leta vid tanken och pumpen, ledningar under bilen, i motorrum. Varifrån kommer bensinlukten? Ifrån fläkt eller bara i bilen? Kommer det ifrån fläkten så är läckaget troligen i motorrummet. Kolla vevhusventilation och bensinfilter. Jag skulle oroat mig mer för bensinlukten, speciellt om det är i motorrummet, brand är inte roligt!

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Dom där TSI motorerna har ju haft en del problem med bränslespridarna och även med högtryckspumpen som sitter på motorn...
Men då brukar man ju kunna hitta någon felkod relaterat till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I ditt fall så skulle jag oroa mig mest för bensinlukten…

Börja med att kolla ev felkoder.
Som ”OB” sa, nej inte tampongen… Så har dessa modeller av VW haft en de spök för sig med bl a bensinpumpen etc. Generellt sett helt ok bilar som går bra, men det finns en del knas som kan drabba vissa motormodeller etc. Medan andra motormodeller anses mer som ”felfria” med hög driftsäkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Största problemet med Passaterna är att kvaliteten suger. VW vill tjäna pengar och monterat skräpkvalité som du får betala fullt pris för.
”Made in china” står det på tex kamdrivning etc. Sen när de bilarna kommer in med 4-5000 mil och är tvärslut där så är man inte förvånad.

Motorerna är ju en katastrof, igensatta kanaler i toppar, oljefilterbehållare gjord i plast, spricker och börjar läcka, misständningar, elfel, can fel, en del bilar spottar sidvis med felkoder mm och har rullat några tusen mil endast

Dålig gång på dem brukar vara dåliga tändspolar och gegga i insugskanaler, dåliga insugsspjäll, fel i elsystemet etc.

Kollade felkoder precis men den hittade inte en enda... Lyckades inte identifiera någon yttre bensindoft heller, eller något läckage. Får väl lämna in skräpet på felsökning antar jag
Citera
2022-10-15, 10:03
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyN64
Kollade felkoder precis men den hittade inte en enda... Lyckades inte identifiera någon yttre bensindoft heller, eller något läckage. Får väl lämna in skräpet på felsökning antar jag

VAG bland annat kan vara spärrad för vanlig OBD. Du kan behöva Autocom eller nåt annat instrument.

Många tillverkare spärrar sina modeller för de där enklare obd läsarns man pluggar in i bilen och kör via blåtand till telefonen, och det är för att en del åker runt med den IKOPPLAD och de blivit hackade.
Citera
2022-10-15, 10:26
Medlem
Citat:
VAG bland annat kan vara spärrad för vanlig OBD. Du kan behöva Autocom eller nåt annat instrument.

Många tillverkare spärrar sina modeller för de där enklare obd läsarns man pluggar in i bilen och kör via blåtand till telefonen, och det är för att en del åker runt med den IKOPPLAD och de blivit hackade.

Ah alright, har en vän som har lite mer fancy felkodsläsare, ska kolla med honom. Tack!
Citera
2022-10-15, 10:28
Medlem
Citat:

För att utgöra dig för att vara en kunnig mekaniker så är det jäkligt märkligt att du drar alla olika motorer etc som VAG och Passat har över en kam, det visar bara att du är extremt okunnig, bias, eller bara jäkligt oseriös precis som med dina ”pinnar”….

Ja, det har absolut funnits en hel del modeller av Passat som haft mer tråkigheter med div problem, med vissa motorer etc etc. Men det gäller INTE alla Passat, alla årsmodeller, alla motorer eller växellådor, eller allt VAG. De flesta VAG-bilar rullar på helt ok som de flesta bilar gör oavsett tillverkare. Och bidrar till att VW är en av världens mest framgångsrika biltillverkare. Så generellt sett har VW och Passat helt ok kvalitet, annars skulle de omöjligt vara så populära bilar med så hög säljstatistik.

Så, försök vara mer seriös och saklig med infon i dessa diskussioner när VAG och VW dyker upp. Berätta exakt vilken motormodeller eller växellåda som haft tråkigheter med mer problem, och vilka som inte har det.
Citera
2022-10-15, 16:02
Medlem
CompressorVanes avatar
Typiskt att de som inte skruvar alls eller ens har varit i en bilverkstad ska kläcka ur sig helt ovidkommande saker.

Passaterna är skräpbilar, VW bör undvikas. Men gillar ni utgifter så.
Jag har sagt varför. Dåliga kamdrivningar, motorer det blir skrot av, inte ens när de gick över till remdrivning blev det så mycket bättre. Jag ser dåliga vattenpumpar, kamdrivning som har legat emot kåpor och gnagt, TDI, som drar olja, elsystem där kvaliteten på kablarna gör att de går av, särskilt i dörrar, motorrum.
Rost. Den kan komma tidigt.

ABS givare som tappar kontakt med hjullagrens magnetremsa och gör bilen nästan okörbar när de har DSG eländet.
DSG lådor som inte växlar, eller som fått kortis i lådans elektronik.

Dåliga hjullager, har fått in bilar med 5.000 mil med utslitna och skorrande lager, xenon problem, diesel läckage, ryckig gång och felkoder om misständningar.
Deras tändspolar är ju välkända… att krångla.

-Skräp! -Undvik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in