2022-10-14, 15:31
Medlem
Hej!

Ville bara höra om det är så att hjärnan kan skapa falska minnen eller scenarior efter att man har haft en minneslucka efter alkohol t.ex?

Jag har inbillat mig saker jag gjort när jag var jättefull och att jag snart måste möta konsekvenserna.

Men då jag lider av OCD och ångest (ej på pappret) så vet jag inte om jag har inbillat mig det hela eller om det verkligen har hänt och det gör mig faktiskt tokig!

Så, kan hjärnan med hjälp av alkohol skapa falska minnen om man lider av ångest eller OCD?
Citera
2022-10-14, 15:33
Medlem
Du kan ha falska minnen utan att blanda in alkohol.

Så svaret är ja! Ditt minne kanske inte är falskt.
Citera
2022-10-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du kan ha falska minnen utan att blanda in alkohol.

Så svaret är ja! Ditt minne kanske inte är falskt.

Skönt att höra.

Tror att ångesten och OCD samt för mycket alkohol bara har surrat till min hjärna så extremt mycket. Jag får fortsätta äta Atarax och må dåligt
Citera
2022-10-14, 15:51
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Skönt att höra.

Tror att ångesten och OCD samt för mycket alkohol bara har surrat till min hjärna så extremt mycket. Jag får fortsätta äta Atarax och må dåligt

Eller så kontaktar du vården och får tex paroxetin eller liknande så du ist kan leva ett någorlunda normalt liv utan ångest och hämmande av din ocd!?

Vore inte de något?

Ja de kan den göra!
Senast redigerad av RedRight 2022-10-14 kl. 15:54.
Citera
2022-10-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Eller så kontaktar du vården och får tex paroxetin eller liknande så du ist kan leva ett någorlunda normalt liv utan ångest och hämmande av din ocd!?

Vore inte de något?

Ja de kan den göra!

Paroxetin?

Jag pratade med en psykolog eller liknande innan den personen jag har nu som psykolog och hon pratade om någon medicin men skämtade att hon hade hört att folk hade fått psykos av den.

Så då valde jag att ta Atarax
Borde jag byta kanske?
Citera
2022-10-14, 18:34
Medlem
Citat:
Paroxetin?

Jag pratade med en psykolog eller liknande innan den personen jag har nu som psykolog och hon pratade om någon medicin men skämtade att hon hade hört att folk hade fått psykos av den.

Borde jag byta kanske?

Ja, byt. Atarax hjälper dig inte alls.
Citera
2022-10-14, 22:00
Medlem
SnilleFixs avatar
Du har Real Event OCD i möjligtvis kombination med False Memory OCD. Du är inte ensam, många som har den här typen av ocd - riktigt jobbig. ERP och ACT är vad som gäller om du vill bli att må bättre, möjligtvis medicinering också om man har väldigt stark ångest och depression.

Det är viktigt att få i sig tillräckligt med föda, aktivera sig fysiskt om dagarna och att få ordentligt med sömn i kombination med KBT, det höjer/- eller stabiliserar signalsubstanserna i hjärnan på ett naturligt sätt (bättre än SSRImedicnering imo - inte roligt med biverkningar) som hjälper till att minska tvånget och ångesten.

Jag citerar vad den här amerikanska psykologen skriver: "The pain [of anxiety] that you feel is your brain trying to heal." när du kör ERP
https://www.psychologytoday.com/us/b...imple-not-easy
Citera
2022-10-14, 23:15
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Paroxetin?

Borde jag byta kanske?

Atarax kommer inte hjälpa dig ett dugg!
Inte något jag läst eller hört om när de gäller paroxetin. (Psykos)

Känner två personer som båda äter paroxetin och de har gjort underverk efter någon månad! Nu är allt givetvis individuellt men prata med din läkare. Lycka till och hoppas du mår bättre i framtiden.
Citera
2022-10-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Du har Real Event OCD i möjligtvis kombination med False Memory OCD. Du är inte ensam, många som har den här typen av ocd - riktigt jobbig. ERP och ACT är vad som gäller om du vill bli att må bättre, möjligtvis medicinering också om man har väldigt stark ångest och depression.

Det är viktigt att få i sig tillräckligt med föda, aktivera sig fysiskt om dagarna och att få ordentligt med sömn i kombination med KBT, det höjer/- eller stabiliserar signalsubstanserna i hjärnan på ett naturligt sätt (bättre än SSRImedicnering imo - inte roligt med biverkningar) som hjälper till att minska tvånget och ångesten.

Jag citerar vad den här amerikanska psykologen skriver: "The pain [of anxiety] that you feel is your brain trying to heal." när du kör ERP
https://www.psychologytoday.com/us/b...imple-not-easy

Tack för det. Jag kan ha surrat till min hjärna något extremt och att ingenting egentligen har hänt och att det bara är falska minnen alltihop.

Ska försöka släppa min dåliga fylla.

Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Atarax kommer inte hjälpa dig ett dugg!
Inte något jag läst eller hört om när de gäller paroxetin. (Psykos)

Känner två personer som båda äter paroxetin och de har gjort underverk efter någon månad! Nu är allt givetvis individuellt men prata med din läkare. Lycka till och hoppas du mår bättre i framtiden.

Ska fråga läkaren om det. Tar den bort all ångest också och sover man bra på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in