Citat:
Ursprungligen postat av
Idumea
Ja, jag undrar hur det där ska definieras i lagtext för mycket känns som väldigt lösa grunder för utvisning. Är man dömd brottsling, fine, där finns det ändå något väldigt konkret man kan peka på.
”Miljöer som hotar svenska grundläggande värden” däremot, det är väldigt luddigt och godtyckligt vad det kan vara. Men man får väl utgå från att svenska värden är sånt som SD gillar. Och jag har svårt att se att man skulle kunna utvisa någon för att den ”deltar i en miljö” med någon slags rättssäkerhet. För att inte tala om ”otvetydigt konstaterade anmärkningar i fråga om levnadssättet”, det mest luddiga jag någonsin hört. Fattar att de inte kan skriva UT MED PACKET rakt upp och ned, men håller man sig inom lagens gränser så ska fan i mig staten inte komma och ha några jävla åsikter om ens levnadssätt.
Ja. SD har gått från "ut med packet" till "bli svensk" och det senare är bara ett billigt försök att normalisera partiet. Det är därför också många lämnat SD. Alla vet att t.ex en muslim vare sig vill eller tänker bli en svenne. Det är utopier som Åkesson ger uttryck för. Även om jag rent praktiskt hade föredragit Åkessons lösning, så har jag samtidigt filosofiska invändningar mot det i sak. Jag anser inte att staten ska diktera hur en person ska leva sitt liv, när personen väl har välkomnats hit. Moderaterna har sin variant (mot hela befolkningen) där man ska vara en del av ett arbetsmaskineri. Ett ännu vidrigare synsätt, i vilket ett mänskligt väsen reduceras till arbetskraft.