Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-16, 13:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En samlingsregering med alla partier är en sak, men en regering a la Annie Lööf med alla partier utom SD och V skulle innebära att just SD och V skulle öka drastiskt, de skulle nog få egen majoritet med 30 % för SD och 21 % för V. L, KD, MP och C skulle nog försvinna.

Notera notera att exemplet jag tog upp handlade om Österrike där man skapade en samlingsregering för att stänga ute FPÖ.
Citera
2022-10-16, 13:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja vissa anser ju att vi går mot en krisvinter.

Men vi får se . . . .

En sådan regering (samlingsregering som mer eller mindre gör det lönlöst att rösta) är endast lämplig vid akuta krigstillstånd.
Med akuta krigstillstånd menar jag inte det återkommande ylandet från tabloidpressen om att undergången är nära pga Trump, klimatet, osv osv
Citera
2022-10-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En sådan regering (samlingsregering som mer eller mindre gör det lönlöst att rösta) är endast lämplig vid akuta krigstillstånd.
Med akuta krigstillstånd menar jag inte det återkommande ylandet från tabloidpressen om att undergången är nära pga Trump, klimatet, osv osv
Jag tänker mer på elpriser och kriget i Ukraina. Men som sagt så får vi se hur det går . . .
Citera
2022-10-16, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Liberalerna måste inte göra sig till garanten för SD:s politik. Varför inte testa Jimmie Åkesson 🤔?
https://www.dn.se/ledare/varfor-har-...r-sds-politik/

DN förstår sig inte på SDs och deras väljare. SD skulle utan problem sänka en nyliberal regering som inte genomförde deras politik, och deras väljare skulle hurra för det. Och SD skulle antagligen öka i opinionen. V är anti-borgare och S-allierade i sin grund sedan årtionden. De kunde inte släppa fram en borgerlig regering. Men SD har ingen sådan relation till borgarna. För bara några år sedan så hatade M SD, och det var ömsesidigt. T.o.m. efter förra valet kunde inte M förhandla med SD utan ville bara ha "passivt stöd" av SD. Där för är jämförelsen DN gör helt fel; de ser SD som ett litet stödparti till M liksom V har varit för S. Men SD är större än M och har ingen sentimentalitet för dem så att de måste rädda dem. En annan aspekt är att SD utan problem kan ta ett extra val vilket inte L kan då de bara är i riksdagen p.g.a. moderata stödröster. V efter förra valet hade kunnat ta ett extra val också.

Så en helt verklighetsfrånvänd ledare grundad på önsketänkande.
Citera
2022-10-16, 13:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag tänker mer på elpriser och kriget i Ukraina. Men som sagt så får vi se hur det går . . .

Vi har haft olika överlappande krigstillstånd sedan Hedenhös.
Vi har även haft överlappande kriser under flera århundraden.

Inte fan ger vi upp demokratin för det?!
Citera
2022-10-16, 13:23
Medlem
Citat:
Vi har haft olika överlappande krigstillstånd sedan Hedenhös.
Vi har även haft överlappande kriser under flera århundraden.

Inte fan ger vi upp demokratin för det?!
En koalition (s) + (m) vore helt inom demokratins gränser.
Citera
2022-10-16, 13:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag förstår precis vad du menar. Vet inte om jag håller med till 100%, men till delar instämmer jag helt. Jag är gift med en kvinna från ett annat land, och ser styrkor i resultatet av vårt förhållande, men då är hon inte från en kultur som ligger extremt långt från den svenska (hon är till exempel inte muslim).

Men alldeles oavsett kan man inte bortse från att en stor del av befolkningen tycker precis som du beskriver, och dra slutsatsen att experimentet skall fortskrida, de som tänker nationalistiskt är korkade och måste lära sig att förstå. Man måste ta den delen med i beräkningen. Hur mycket kan hela det svenska folket gå med på? Inte bara elit-tyckarna som bor på platser där ghetto-folket inte har råd att bo.

Nu handlar ju ett lands väl och ve inte endast om kultur. En väsentlig del är ju ekonomi. De trygghetssystem, som anpassats för Sverige är anpassade för att befolkningen ska öka i jämna och kontrollerad takt. Det som sker är ett land börjar ta emot flyktingar på det sätt som Sverige gjort, där folkmängden på 20 år ökar med 25 %, är att trygghetssystemen inte hinner med. Det är alldeles uppenbart att pensionssystemet står inför ett rämnande på sikt. Det var anpassat för att Sveriges befolknings i nuläget skulle ligga på cirka 9,3 miljoner, men nu är det alltså 10,5 miljoner.

Jag brukar göra jämförelsen med Finland, som nu Sverige går hand i hand med inför ett NATO-medlemskap. Varför ska Sverige ha en migrationspolitik som som tar emot flera hundra procent fler än Finland? 2015 tog Sverige emot 162 877 medan Finland tog emot 32 476. Sverige har sedan 90-talet dragit iväg befolkningsmässigt och det har sedan eskalerat. Drömmarna om att »vi behöver dem« har så här långt kommit på skam.
Citera
2022-10-16, 13:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Kontentan är att det aldrig någonsin har gått att lita på L/FP, kom ihåg kraven på språktest för medborgarskap vid valet 2002 (tror jag det var), efter valet glömdes det snabbt bort och det blev istället Ullentotts och Birgitta Olssons massinvandringslinje som gällde. Jag blir inte alls förvånad om L hoppar över till Röd-Gröna laget och sen blir det business as usual som gäller.
Då finns inte det partiet längre efter nästa val så det skulle vara korkat av dem.
Citera
2022-10-16, 13:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
En koalition (s) + (m) vore helt inom demokratins gränser.

Nej, det vore det inte, lika lite som ett parti vid namn högerpartiet kommunisterna.
Ett sådant skulle stå precis för allt samtidigt skulle de vara emot allt.

Allt vad ett sådant parti skulle vilja genomföras, skulle enkelt kunna motiveras med rena Ad hoc argument.

Jämför ett citat från Marilyn Manson: If you love everybody, then what does love mean. För att stå för en åsikt innebär det att du även är motståndare till dess antites
Senast redigerad av vanartad 2022-10-16 kl. 13:36.
Citera
2022-10-16, 13:31
Medlem
Citat:
Nej, det vore det inte, lika lite som ett parti vid namn högerpartiet kommunisterna.
Ja det skulle ju vara hämmande för demokratin men helt inom vad som tillåts av lagar och regler,
Citera
2022-10-16, 13:33
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Men du vet väl att brottet inte är deras fel utan samhällets...? Den som begår brott är inte skyldig. Det är övriga individer i samhället som är kollektivt skyldiga.

Det enda som återstår är att sänka röståldern till 16, 14, 12 eller vad det nu kan bli. Förståndshandikappade kan rösta sedan 1998.
Precis, jag förstår inte varför inte 3-åringar och uppåt får rösta. De har väl förmågan att lägga en lapp i ett kuvert? Det är ju helt odemokratiskt faktiskt!
Citera
2022-10-16, 13:34
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ja det skulle ju vara hämmande för demokratin men helt inom vad som tillåts av lagar och regler,

Läs mitt tillägg ovan.

Det är fö inte mot lager och regler att vi ändrar grundlagen och inför de facto diktatur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in