Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Jag förstår precis vad du menar. Vet inte om jag håller med till 100%, men till delar instämmer jag helt. Jag är gift med en kvinna från ett annat land, och ser styrkor i resultatet av vårt förhållande, men då är hon inte från en kultur som ligger extremt långt från den svenska (hon är till exempel inte muslim).
Men alldeles oavsett kan man inte bortse från att en stor del av befolkningen tycker precis som du beskriver, och dra slutsatsen att experimentet skall fortskrida, de som tänker nationalistiskt är korkade och måste lära sig att förstå. Man måste ta den delen med i beräkningen. Hur mycket kan hela det svenska folket gå med på? Inte bara elit-tyckarna som bor på platser där ghetto-folket inte har råd att bo.
Nu handlar ju ett lands väl och ve inte endast om kultur. En väsentlig del är ju ekonomi. De trygghetssystem, som anpassats för Sverige är anpassade för att befolkningen ska öka i jämna och kontrollerad takt. Det som sker är ett land börjar ta emot flyktingar på det sätt som Sverige gjort, där folkmängden på 20 år ökar med 25 %, är att trygghetssystemen inte hinner med. Det är alldeles uppenbart att pensionssystemet står inför ett rämnande på sikt. Det var anpassat för att Sveriges befolknings i nuläget skulle ligga på cirka 9,3 miljoner, men nu är det alltså 10,5 miljoner.
Jag brukar göra jämförelsen med Finland, som nu Sverige går hand i hand med inför ett NATO-medlemskap. Varför ska Sverige ha en migrationspolitik som som tar emot flera hundra procent fler än Finland? 2015 tog Sverige emot 162 877 medan Finland tog emot 32 476. Sverige har sedan 90-talet dragit iväg befolkningsmässigt och det har sedan eskalerat. Drömmarna om att »vi behöver dem« har så här långt kommit på skam.