2022-10-14, 14:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis, det ena partiet ger det andra tillstånd till det. Inga konstigheter. Då har oftast 20%-partiet fått något de vill ha i utbyte. Vanlig ko-handel alltså.
När partierna kan ge varandra vilka tillstånd som helst utan hänsyn till valresultatet ("parti-procenten") förlorar valresultatet sin betydelse. Det utgör ett hån mot väljarna och demokratin att ett 20%-parti vill bli dörrmatta åt ett 4%-parti och bli stödparti åt det.
Citera
2022-10-14, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det är riksdagen som utgör "namnen på listorna". Dessa kan godkänna vilken regering som helst, helt skild från vad väljarna röstar för, eftersom väljarna röstar på partier.

Kan du komma på något bättre sätt?
Citera
2022-10-14, 14:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kan du komma på något bättre sätt?
Jag vill inte dra in det i tråden (men andra kanske vill). Statsvetenskaparna har säkert fått munkavle.

Men när ett 20%-parti viker sig för ett 4%-parti förlorar valen sin mening.
Senast redigerad av wwr 2022-10-14 kl. 14:46.
Citera
2022-10-14, 14:54
Medlem
Belters avatar
Citat:
Jag vill inte dra in det i tråden (men andra kanske vill). Statsvetenskaparna har säkert fått munkavle.

Men när ett 20%-parti viker sig för ett 4%-parti förlorar valen sin mening.
Men du fattar ju inte. Då har ju 20%-partiet fått något de vill ha i utbyte. Vad är det som är så svårt att fatta??? I det här fallet där SD inte har tillräckligt med politik att kunna sitta i regering så tar de bara det de anser är russinen i kakan och nöjer sig med det.
Citera
2022-10-14, 14:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Men du fattar ju inte. Då har ju 20%-partiet fått något de vill ha i utbyte. Vad är det som är så svårt att fatta??? I det här fallet där SD inte har tillräckligt med politik att kunna sitta i regering så tar de bara det de anser är russinen i kakan och nöjer sig med det.
Väljarna har placerat SD i regeringen. SD skall inte försöka köpa sig mer eller mindre inflytande genom att sälja alla ministerposter (typ 8 ministrar).

Vad du eller jag anser om "hur mycket politik SD har" har ingen betydelse, väljarna avgör, inte vi, L eller SD.
Senast redigerad av wwr 2022-10-14 kl. 15:02.
Citera
2022-10-14, 15:03
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Väljarna har placerat SD i regeringen. SD skall inte försöka köpa sig mer eller mindre inflytande genom att sälja ministerposter.

Vad du eller jag anser om "hur mycket politik SD har" har ingen betydelse, väljarna avgör, inte vi, L eller SD.

Alla sossepack försöker förminska regeringen, den här regeringen är kanonbra och alla kommer bli nöjda förutom slöfockarna och det kriminella packet.

Nu kan du spara 300 tusen på ISK skattefritt.
Citera
2022-10-14, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Alla sossepack försöker förminska regeringen, den här regeringen är kanonbra och alla kommer bli nöjda förutom slöfockarna och det kriminella packet.

Nu kan du spara 300 tusen på ISK skattefritt.
Om regeringen är bra är din uppfattning. I en demokrati speglar regeringen valresultatet.
Citera
2022-10-14, 15:09
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Om regeringen är bra är din uppfattning. I en demokrati speglar regeringen valresultatet.

Vi har sen många år tbax demokratur.

Demokrati låter jättebra och det är därför dom fortsätter sprida den lögnen, du gick ju på den.
Citera
2022-10-14, 15:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Vi har sen många år tbax demokratur.

Demokrati låter jättebra och det är därför dom fortsätter sprida den lögnen, du gick ju på den.
Jag talar naturligtvis i detta fall om vad politikerna påstår att vi har och vad man bör sträva efter.

Nu tramsas det bara med ordlekar. Jag måste handla, återkommer nog senare.

När SD med 20% viker sig för L med 4% kommer folk inte bara att sluta rösta SD. De kommer att sluta rösta
Citera
2022-10-14, 15:23
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Jag talar naturligtvis i detta fall om vad politikerna påstår att vi har och vad man bör sträva efter.

Nu tramsas det bara med ordlekar. Jag måste handla, återkommer nog senare.

När SD med 20% viker sig för L med 4% kommer folk inte bara att sluta rösta SD. De kommer att sluta rösta

Jag måste också handla...

SD folket är förmodligen supernöjda med denna uppgörelse.
Citera
2022-10-14, 15:48
Medlem
Belters avatar
Citat:
Väljarna har placerat SD i regeringen. SD skall inte försöka köpa sig mer eller mindre inflytande genom att sälja alla ministerposter (typ 8 ministrar).

hahahhahaa, ja i en perfekt värld kanske.
Citera
2022-10-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Fan är så trött på alla idioter som alltid ska dra in ryssar och Putin i allt.. Tröttnar ni aldrig? Och som om att göra det gör er till något fint och tillförlitlig.. Men tillför inget utan bara rappakalja från början till slut

Och Sverige är bara en demokrati på pappret, i verkligheten en korrupt bananrepublik

Haha, men böla lite då, kontot är ett rysskonto oavsett vad du piper om.
Vad tillför din mening om bananrepublik?
Vilka länder är inte demokratier bara på pappret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in