2022-10-14, 01:01
Medlem
Hej

titeln säger allt,
jag söker ett program som sömnlöst kan spara min anteckningar, utan att behöva spara

tänk 'simplenote' fast bättre? simplenote kan inte hantera nummer och adresser så bra typ, inte alls bilder.

.PNG
är det svårt format att hantera? iallafall för paint, då den inverterar färgerna - tomt utrymme blir svart
Det är en bildlogga.
Senast redigerad av valon 2022-10-14 kl. 01:03.
Citera
2022-10-14, 04:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valon
Hej

titeln säger allt,
jag söker ett program som sömnlöst kan spara min anteckningar, utan att behöva spara

tänk 'simplenote' fast bättre? simplenote kan inte hantera nummer och adresser så bra typ, inte alls bilder.

.PNG
är det svårt format att hantera? iallafall för paint, då den inverterar färgerna - tomt utrymme blir svart
Det är en bildlogga.

Testa OneNote.
Citera
2022-10-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Testa OneNote.

Nice Heja OneNote
Den kunde göra mycket

Här testade jag slänga in kontaktuppgifter till min tandläkare.

https://1drv.ms/u/s!Am1_uXzyGjV9mQUn...x_Qs8?e=iRPytZ

Det verkar inte gå att dela inifrån dokumentet direkt (utan genom uppladdning till Onedrive först). Det gick att publicera i Simplenote genom att högerklicka dokumentet med.

Det ska även gå att extrahera text från ett Printscreen. Smart
Citera
2022-10-14, 18:45
Medlem
Är det enkelt att skriva ut i appen?
Citera
2022-10-17, 18:18
Medlem
Citat:
Är det enkelt att skriva ut i appen?

Nyttjar man alla möjligheter med notebooks, flikar och sidor så kan man få klicka sig en bit framåt för att bara få ut en enda specifik sida. Men inte svårare än andra microsoft-program.

Har fört anteckningar i OneNote i ett par år nu, funkar ok.
Citera
2022-10-17, 21:53
Medlem
Bonnatorps avatar
Tycker Googles dokumentprogram är bäst till sånt. Mest för att det alltid sparar i realtid och är direktintegrerat med google drive.

Google Doc, sparar i realtid, hanterar text, länkar, bilder, etc. i ett långt stycke. Finns hyggliga plugins till det också.
Google Sheet, nästan lika bra som Excel, men duger gott och väl till nästan allt man vanligtvis gör med kalkylarg. Väldigt bra för att sortera dagböcker och liknande med tidsstämplar eller andra objektnummer på ett organiserat sätt, tycker jag.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-10-17 kl. 21:57.
Citera
2022-10-17, 22:07
Medlem
Det finns nu bara ett enda alternativ om du skall snabbt föra anteckningar för t.ex. genomläsning av en bok eller bara daganteckningar: Zettelkaisten med Obsidian

Zettelkaisten är en noteringsteknik byggt för att snabbt och enkelt notera tankar och ideer som uppkommer vid t.ex. genomläsning av kurslitteratur.

Obsidian är nu det absolut bästa noteringsprogrammet! Med det behöver du aldrfig någonsin mer spåra dina anteckningar. Du skriver anteckningar om och om och om igen och sedan upptäcker du att dina anteckningar plötsligt börjar länka sig till varandra. Böcker börjar länka sig till artiklar och plötsligt har du en egen artificiell hjärna med allt du har läst! Det utan att ens göra något mer än att göra en ny anteckning!

Självklart kan du länka in bilder, pdfer och vad som helst i Obsidian.
Citera
2022-10-17, 23:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Tycker Googles dokumentprogram är bäst till sånt. Mest för att det alltid sparar i realtid och är direktintegrerat med google drive.

Google Doc, sparar i realtid, hanterar text, länkar, bilder, etc. i ett långt stycke. Finns hyggliga plugins till det också.
Google Sheet, nästan lika bra som Excel, men duger gott och väl till nästan allt man vanligtvis gör med kalkylarg. Väldigt bra för att sortera dagböcker och liknande med tidsstämplar eller andra objektnummer på ett organiserat sätt, tycker jag.
Jag använder själv Google Docs för fria anteckningar med bilder och länkar (och full sökbarhet). Men det bästa med Docs/Sheets-ekosystemet är fullt “skriptbarhet” genom Google Apps Script, vilket är mycket användbart för automatisering.

På iOS använder jag även Craft och Drafts.
Senast redigerad av Enterprise 2022-10-17 kl. 23:27.
Citera
2022-10-18, 09:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej

titeln säger allt,

.PNG
Det är en bildlogga.

Jag rekommenderar OneNote, precis som flera andra gjort.. Det finns ju redan "inbyggt" i Windows, du loggar in med ditt MS-konto.. Slipper dela med dig information till ännu fler företag...

Delar gör man busenkelt (iallafall i Windows 11) Där finns det högst upp till höger en "knapp" för delning, klickar man på den så finns alla nödvändiga alternativ:

- Dela hela anteckningsboken
- Kopiera länk till Anteckningsbok
- Skicka kopia av sidan (Ctrl+Shift+E) då skickas sidan via epost..

Så visst går det enkelt att dela.. OM man har det behovet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in