2022-10-13, 21:51
Medlem
Jag behöver ta ett mindre privatlån på cirka 50.000. När jag loggar in på Swedbank och kollar deras exempel månadskostnad för ett lån på 50.0000, som betalas av på 12 år blir månadskostnaden 698.

När jag gör motsvarande på Lendo blir månadskostnaden 496 och hos Sambla 479/månad.

Hur kan det skilja så mycket? Beror det på att Sambla/Lendo ljuger på sin förstasida och den verkliga kostnaden blir högre när man väl ansöker om ett lån? Eller beror det på att Swedbank ger dåliga privatlån?

Jag tjänar 42000/månad och har inga betalningsanmärkningar eller skulder (förutom de vanliga CSN lånen).
Citera
2022-10-13, 21:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamer007
Jag behöver ta ett mindre privatlån på cirka 50.000. När jag loggar in på Swedbank och kollar deras exempel månadskostnad för ett lån på 50.0000, som betalas av på 12 år blir månadskostnaden 698.

När jag gör motsvarande på Lendo blir månadskostnaden 496 och hos Sambla 479/månad.

Hur kan det skilja så mycket? Beror det på att Sambla/Lendo ljuger på sin förstasida och den verkliga kostnaden blir högre när man väl ansöker om ett lån? Eller beror det på att Swedbank ger dåliga privatlån?

Jag tjänar 42000/månad och har inga betalningsanmärkningar eller skulder (förutom de vanliga CSN lånen).
Kan tänka mig att månadskostnaden du får fram både på Swedbank och de övriga, handlar om minsta möjliga månadskostnad om du är otroligt kreditvärdig. Antagligen är det ytterst få som hamnar på den räntesatsen.
Citera
2022-10-13, 22:06
Medlem
Citat:

Är avbetalningen hos dom också 12år eller om den är längre så blir det ju mindre amortering per tillfälle
Citera
2022-10-13, 22:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Är avbetalningen hos dom också 12år eller om den är längre så blir det ju mindre amortering per tillfälle
Va, menar du att månadskostnaden blir lägre vid längre avbetalning?! Det var det värsta. Vem kunde tro det?

TIPS. Ts skriver som nedan.
Citat:
Citera
2022-10-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Va, menar du att månadskostnaden blir lägre vid längre avbetalning?! Det var det värsta. Vem kunde tro det?
Ja, du betalar av mindre per gång och har då lånet längre, ser då billigare ut.
Om du betalar i 12år så amorterar du ca 347kr per månad
Om du betalar i 20år så amorterar du ca 208kr per månad
Om du betalar i 50år så amorterar du ca 83kr per månad.
Och hela tiden betalar du ränta
Inte konstigt att många är med i lyxfällan, ser bara månadskostnad
Citera
2022-10-13, 22:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, du betalar av mindre per gång och har då lånet längre, ser då billigare ut.
Om du betalar i 12år så amorterar du ca 347kr per månad
Om du betalar i 20år så amorterar du ca 208kr per månad
Om du betalar i 50år så amorterar du ca 83kr per månad.
Och hela tiden betalar du ränta
Inte konstigt att många är med i lyxfällan, ser bara månadskostnad
Det där med ironi är inte riktigt din grej, eller?

Sedan skrev ts.
Citat:
Citera
2022-10-13, 22:19
Medlem
Citat:
Svårt att förstå ibland då det finns som sagt "lyxfällan"🤔😀
Citera
2022-10-13, 22:22
Medlem
Citat:

Sedan skrev ts.
När jag gör motsvarande på Lendo blir månadskostnaden 496 och hos Sambla 479/månad

Sedan är frågan vad "motsvarande" är, låna 50" vad blir månadskostnaden?, olika banker har kanske har olika längd på sina "mallar"
Citera
2022-10-13, 22:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Sedan är frågan vad "motsvarande" är, låna 50" vad blir månadskostnaden?, olika banker har kanske har olika längd på sina "mallar"
Om man jämför vad ett lån på tolv år kostar så jämför man naturligtvis med ett annat lån som också är på tolv år.

Om man jämför med lån över annan tid så ställer man väl knappast frågan här på Flashback om varför månadskostnaden skiljer.
Citera
2022-10-14, 03:43
Medlem
Raytheons avatar
12 år för att betala 50 000

Jämför räntan på lånen
Citera
2022-10-14, 10:38
Medlem
Använd förmedlare, så kan du jämföra i lugn och ro, även avgifter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera