Citat:
Ursprungligen postat av
ps870
Om du testat tipsen och lukten ändå finns kvar så får du köpa ny maskin. Min var runt 10 år när den började lukta unket och tvätten ofta luktade surt. Jag rengjorde grundligt flera gånger och testade klorin, tvättmaskinsrengöring, maskindiskmedel, städmedel och tillslut bilrengörings produkter som alkalisk och kallavfettning. Inget hjälpte. Så det blev en ny. Enligt säljaren så är det gammalt sköljmedel och tvättmedel som orsakar lukten och det sätter sig i områden det inte går att komma åt.
Tips från säljaren gällande den nya maskinen var minska mängden tvättmedel, inte använda de billigaste tvättmedlen och helst skippa sköljmedel. Använd tvättmaskinsrengöring på 90-95 grader 4 ggr per år.
Ja har provat allt som går nu... Vet ju dock inte om det är maskin. Tvätten luktar inte unket, snarare tvärtom så luktar den väldigt fräsch. Sköljmedel använder jag aldrig och brukar använda rengöringsmedel typ 10 gånger per år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kenny442
Ja. Vattenlås kan du byta själv. Köp en ny spilltratt med vattenlås för tvättmaskin på ett byggvaruhus. Kanske kostar 250 kr. Det som kan vara bökigt (men inte svårt) är att hitta rätt storlek på packningen som ska sitta och sluta tätt där röret går ner i hålet i golvet.
Så det räcker att installera en ny sån här
https://www.ahlsell.se/products/varm...tlopp/8082375/ ? Är det nåt mer som behöver göras än att man bara byter ut den?
Börjar tyvärr tro mer och mer på din teori alternativt så är maskinen bortom räddning. Jag har provat allt jag kunnat nu och vaknade upp till hemsk lukt imorse... Är jättesjuk (hög feber och förkyld) så svårt för mig också att ringa hit någon. Men att köpa ett sånt där vattenlås och installera borde jag ju klara av men är ju inte helt säkert att det är det