• 6
  • 7
2022-10-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ytterst lite lån...betalar bara driften. gissar ett snitt på 5000kr mån om du slår ut det på hela året.

En bra boendekostnad helt klart!
Det som gör det svårt att klå boendekostnad för en lägenhet med flera lägenhet är ju som sagt att man delar mycket med andra människor och kan pressa ner priset på en massa tjänster.

Ex när du byter tak så gör du det enbart för dig medans någon som bor i ett höghus med 10 våningar så delar 10 per på kostnaden för taket ovanför deras bostad.

Eller säg att du måste köpa en gräsklippare då bekostar du den själv i en förening med 100 Pers så delar 100 Pers på den kostnaden.
Jaja du förstår nog vad jag menar

Men att bo i hus är jäkligt najs är själv uppvuxen i villa och älskar att besöka minna föräldrars villa o utnyttja tomten etc speciellt på sommarn

Jag skulle kunna tänka mig att bo i en mindre stuga i framtiden om jag tröttnar på min lägenhet men just nu när jag är ung så passar lägenhet nära stan ganska bra har cykelavstånd till jobb/familj/vänner vilket är riktigt skönt
Citera
2022-10-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Det som gör det svårt att klå boendekostnad för en lägenhet med flera lägenhet är ju som sagt att man delar mycket med andra människor och kan pressa ner priset på en massa tjänster.

Ex när du byter tak så gör du det enbart för dig medans någon som bor i ett höghus med 10 våningar så delar 10 per på kostnaden för taket ovanför deras bostad.

Eller säg att du måste köpa en gräsklippare då bekostar du den själv i en förening med 100 Pers så delar 100 Pers på den kostnaden.

Men att bo i hus är jäkligt najs är själv uppvuxen i villa och älskar att besöka minna föräldrars villa o utnyttja tomten etc speciellt på sommarn

Jag skulle kunna tänka mig att bo i en mindre stuga i framtiden om jag tröttnar på min lägenhet men just nu när jag är ung så passar lägenhet nära stan ganska bra har cykelavstånd till jobb/familj/vänner vilket är riktigt skönt
Nu är ju mitt hus bara på ca 85 kvadrat i ett plan..ett garage på 50 kvadrat..billigt att driva...sen är jag snickare..på sommarhalvåret går nästan ingen el alls...tomten är på 1500kv plus 500kv eftersom det är en hörntomt...nu höftade jag kostnaden å det kan säkert va lägre ändå...kan inte tänka mig du får en etta ens för det priset...sen är det ju så att mitt hus värdeökning överstiger alla kostnader ändå..
Senast redigerad av chonard 2022-10-16 kl. 21:46.
Citera
2022-10-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu är ju mitt hus bara på ca 85 kvadrat i ett plan..ett garage på 50 kvadrat..billigt att driva...sen är jag snickare..på sommarhalvåret går nästan ingen el alls...tomten är på 1500kv plus 500kv eftersom det är en hörntomt...nu höftade jag kostnaden å det kan säkert va lägre ändå...kan inte tänka mig du får en etta ens för det priset...sen är det ju så att mitt hus värdeökning överstiger alla kostnader ändå..

Aha mitt fel jag jämförde med vad det kostar att bo i en bostadsrätt
Citera
2022-10-16, 23:16
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjellreven
Du glömde förvaltning (fixa tak, måla, värmepumpen pajar, gräsklippare osv)

man kan i som jag spara och låna i granne och inte använda försäkring (gillar inte ha sönder)
Citera
2022-10-16, 23:18
Medlem
Babajis avatar
Folk måste ju sluta räkna med amortering som en kostnad, det är ju pengar som ökar din andel av huset, och således mer att se som en sparform än en kostnad.

Dessutom ser jag ingen räkna med ränteavdrag, vilket innebär att har du lån på en miljon och betalar 3% ränta så förvandlas 2500 i räntekostnad till 1750.
Citera
2022-10-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Folk måste ju sluta räkna med amortering som en kostnad, det är ju pengar som ökar din andel av huset, och således mer att se som en sparform än en kostnad.
Du har nog mycket rätt i det.
Men man får tänka att i dessa fall så resonerar nog folk vad dom har för pengar att röra sig med efter alla räkningar.
På lång sikt är det en sparform, på kort sikt är det betalning.

Till tråden. Jag skulle nog se 10 000 som en rimlig kostnad, andra sidan så har jag inte räknat på huskostnad sen räntorna har skjutit.
Citera
2022-10-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji

Dessutom ser jag ingen räkna med ränteavdrag, vilket innebär att har du lån på en miljon och betalar 3% ränta så förvandlas 2500 i räntekostnad till 1750.

Helt korrekt. Däremot så måste man också räkna med att säg 3% amorteringskrav kan bli en ganska substantiell summa som varje månad försvinner från kontot där valmöjligheten att placera pengarna eller tillfälligt pausa "sparandet" inte är möjligt under normala omständigheter.

Har man goda möjligheter att betala både ränta och amortering så är det såklart ränta efter avdrag + ev. avgift till förening/drift av hus som är den faktiska boendekostnaden givet +-0 i värde på bostaden medan man bor där.

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Och gräsklipparen går sönder 100 gånger så fort och taket är 10 gånger så stort/komplicerat att byta....
Senast redigerad av kalleboool 2022-10-16 kl. 23:28.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in