2022-10-15, 14:12
Medlem
Det mesta verkar fiktion.har man t,ex hört Martin Lorentzons sommarprat i P1 så förstår man att The playlist skarvar rejält och hittar på egna historier och fakta, t.om sommarpratet som finns med i ett avsnitt i the Playlist är helt hittepå, sista avsnittet utspelas sig i framtiden.

Men som underhållning ger jag den 7 av 10 .
Senast redigerad av givemeyourmoney 2022-10-15 kl. 14:22.
Citera
2022-10-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Tyvärr finns den inte som torrent, än.

Jodå det gör den. Bland annat på SB med svensk text (SB:Superbits.)
Citera
2022-10-15, 19:36
Medlem
Välgjord serie men många händelser är fiktiva.
Hade velat se när Lorentzon/Ek sitter på möte och skall visa upp sin produkt/webbläsare så har en datanisse gjort att man blir vidaresänt till en porrsida eller vad det var
Citera
2022-10-16, 00:37
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Välgjord serie men många händelser är fiktiva.
Hade velat se när Lorentzon/Ek sitter på möte och skall visa upp sin produkt/webbläsare så har en datanisse gjort att man blir vidaresänt till en porrsida eller vad det var
Netflix fällan. Historiska händelser blir fiction.
Citera
2022-10-16, 12:17
Medlem
tjallepetters avatar
Blev positivt överraskad av denna serie.
Tyckte den var otroligt bra.
Citera
2022-10-16, 16:28
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds

Vad tycker ni om filmen?

Film? Nja, flytta tråden till "TV-Serier"..

Jag har betat av den idag och gillade den skarpt. Fränt filmat ur de inblandades perspektiv. Den som imponerar mest är Christian Hillborg som Martin Lorentzon. Nu har jag aldrig träffat Martin i verkligheten och har ingen aning om han är så sliskig, men skådespeleriet är bra.

Vilken nostalgitripp att se gamla "Winamp" igen.
Citera
2022-10-17, 01:49
Medlem
Årets svenska tv-serie definitivt.

Bästa avsnittet var med skivbolagsdirektören. När han kom in till TPB server hall var min favoritscen.

Svagast avsnitt var helt klart sista med framtidscenariot, hade varit mer intressant med en nutida episod med vad alla gör idag och kanske en skildring av Brilliant Minds mässan osv eller Joe Rogan affären.

Känns väldigt nära när man träffat folk som jobbar på Spotify, var väldigt pro Pirate bay när det begav sig och använder det än idag dessutom med Ludvigs designade utorrent, ser representanter från musikindustrin på tv varje fredag, och använt Spotify sen våren 2009.

Tror det här kommer bli en hit på Netflix faktiskt. Fan man nästan hoppas dem tar sig an typ Skype härnäst där Zennström gjorde kanske affärsvärldens mest vältimeade exit nånsin.

Gizem gjorde en grym roll välförtjänt nu när Tunna Blå Linjen gör en kass säsong hon är bättre än det. Hon kanske till och med kan få någon internationell roll efter det här det är hon värd.
Citera
2022-10-17, 15:28
Medlem
gladihattens avatar
Mycket bra gjord serie. Favoritscenen var när skivbolags-VDn Per Sundin upptäcker hur även rika människor skamlöst piratar musik.

Över lag imponeras jag över seriens verklighetsförankring. Den belyser hur Spotify i praktiken utvecklades som en kommersiell version av TPB där bolagets DNA i princip var detsamma som hos TPB - Spotify tvingades dock kompromissa med skivbolagen för att en lansering överhuvudtaget skulle bli möjlig.

Utan att spoila för mycket tycker jag också slutet var briljant. De knyter ihop säcken på ett sätt som är mycket troget verkligheten - dvs de som tjänade på Spotify var dels skivbolagen som räddades från en säker undergång, men mest av allt tjänade Spotify själva vars direktörer år efter år plockar hem de högsta lönerna i landet. De stora förlorarna är musikskaparna, som gick från att käka bajsmackan som var TPB till den ytterst marginellt mer välsmakande bajsmackan i att vara evig slav för Spotifys monopolkartell.

Spotify har under många år gjort initiativ för att låtsats vara på skaparnas sida, men verkligheten har varit - och fortsätter vara - en helt annan. Så blir det när hela bolagets DNA är byggt kring att att musik ska vara gratis.

Personligen har jag bojkottat Spotify sedan flera år tillbaka.
Senast redigerad av gladihatten 2022-10-17 kl. 15:31.
Citera
2022-10-17, 21:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Film --> Tv-serier och tv-program
/Moderator
Citera
2022-10-18, 03:16
Drog sig lite i magen när dem fick med Tim på ett hörn där också.
Helt klart en väldigt bra serie efter ha sett två avsnitt.

Skön kontrast till "snabba cash".
Skillnad på folk och folk!
Senast redigerad av Hinku 2022-10-18 kl. 03:21.
Citera
2022-10-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Den är rätt bra, men hon som spelar advokaten är inte så bra. Inte han som gör Lorentzon heller (så jävla ful frisyr dessutom)

Vissa saker som stör - bla när de ska spela "så förvånade" att spotify INTE buffrar eller laddar ner nåt. Både hon advokaten och han den andra som också överdrev reaktionerna. Det blev bara löjligt, för det var ju inget man själv tänkte på då det begav sig. De agerande som att de såg "internet" för första gången.

Håller med om advokaten, men att gnälla över Lorentzon Frilla var det dummaste jag har hört, han har alltid kört backslick, vafan vill du dom ska göra? Ta in en snubbe som är rakad?
Citera
2022-10-19, 13:44
Medlem
Helt okej serie, men alldeles för skumme skådespelare till olika roller och alldeles för dumma fiktiva händelser som aldrig har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in