Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-13, 06:52
  #1
Medlem
TheStewmakers avatar
Aftonbladets 200 sekunder: "Tandkliniken använder skattebetalarnas pengar till helt andra saker än tandvård"

En tandvårdsklinik i Stockholm avslöjas utföra annan verksamhet än den tandvård de får statliga bidrag för att bedriva. Det ska enligt inslaget röra sig om fusk, uppemot 100 miljoner som upptäcks varje åt.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...energiskapande

Hur långt ska bidrags karusellen gå innan vi sätter stopp för fusket?
Citera
2022-10-13, 07:01
  #2
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Då jag själv är privattandläkare vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Hela historien är förvisso komisk och jag kan inte låta bli att undra över varför patienterna inte bara reser sig och går när en tandsköterska börjar yra om energier i röven..
Ett större problem är givetvis att skattepengar används på ett felaktigt sätt vilket tyvärr förekommer i branschen (eller för all del i alla branscher som helt eller delvis skattefinansieras) om än inte lika knasigt som i detta fall.

Ingen skulle bli gladare än jag om samtliga bedragare som delar min yrkestitel hängdes ut i offentlighetens ljus så snälla Flashback… fram med ett namn!
Citera
2022-10-13, 07:20
  #3
Medlem
Nicke08s avatar
Kan man få adress på kliniken?
Verkar ju vara en förträfflig affärsidé mot tandläkarskräck.
Mig kan man nog locka dit nu.

Allt är förlåtet bäste tandläkare!

Citera
2022-10-13, 07:26
  #4
Medlem
Vad heter kliniken?
Citera
2022-10-13, 07:33
  #5
Medlem
TheStewmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Ingen skulle bli gladare än jag om samtliga bedragare som delar min yrkestitel hängdes ut i offentlighetens ljus.

Vi får starta en motsvarighet till Dumpen.... Borren - häng ut your lokal tandläkare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Vad heter kliniken?

Sugen på en rumpmassage?
Citera
2022-10-13, 07:37
  #6
Medlem
Jag köper helt klart att det juridiskt är fel i det här läget. Moraliskt vete fasen, och är långt ifrån säker på att jag vill att just det här beteendet ska stoppas.

Tror det kan vara nyttigt att börja definiera vad som ingår i hälsa och hur man når hälsosamt på lite olika sätt. Det här är inte ens i närheten av vetenskapligt bevisat, men det kanske kan ge en stor grupp människor bättre tänder.

Jag är helt ärlig när jag tycker att det här är lite komplicerat. Finns mycket bättre fall av bedrägeri att ge sig på än det här.
Citera
2022-10-13, 08:34
  #7
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStewmaker
Aftonbladets 200 sekunder: "Tandkliniken använder skattebetalarnas pengar till helt andra saker än tandvård"

En tandvårdsklinik i Stockholm avslöjas utföra annan verksamhet än den tandvård de får statliga bidrag för att bedriva. Det ska enligt inslaget röra sig om fusk, uppemot 100 miljoner som upptäcks varje åt.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...energiskapande

Hur långt ska bidrags karusellen gå innan vi sätter stopp för fusket?

Men vad i helvete?!
Två gifta kokobellos utövar kinesiologi inom tandläkarens legitimation och till stor del för att lyfta skatteersättning? Det klart vi kan ha hamnat där. Och det finns folk till allt. Men. Om inte kinesiologiska motttagningen bär sig själv, varför vill tandläkaren låta frun ge massage i mun, på stjärt och droppa mineraler på bröst under sitt leg?
Vad är det för fel på folk?
Citera
2022-10-13, 08:58
  #8
Medlem
Är det någon som är förvånad?
Det är statens pengar, bara att passa på så länge det funkar.
Citera
2022-10-13, 09:18
  #9
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStewmaker
Aftonbladets 200 sekunder: "Tandkliniken använder skattebetalarnas pengar till helt andra saker än tandvård"

En tandvårdsklinik i Stockholm avslöjas utföra annan verksamhet än den tandvård de får statliga bidrag för att bedriva. Det ska enligt inslaget röra sig om fusk, uppemot 100 miljoner som upptäcks varje åt.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...energiskapande

Hur långt ska bidrags karusellen gå innan vi sätter stopp för fusket?

Vänta får tandläkare skattepengar? Så beter de sig som svin och tar sjukligt betalt ändå?

Skandal
Citera
2022-10-13, 09:30
  #10
Medlem
Skadans avatar
Rumpmassage? Jo varför inte? Så länge all annan behandling ingår utan att priset blir högre hade jag som patient uppskattat det om sköterskan (snygg) hade använt rumpan som stressboll.
Citera
2022-10-13, 10:23
  #11
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag köper helt klart att det juridiskt är fel i det här läget. Moraliskt vete fasen, och är långt ifrån säker på att jag vill att just det här beteendet ska stoppas.

Tror det kan vara nyttigt att börja definiera vad som ingår i hälsa och hur man når hälsosamt på lite olika sätt. Det här är inte ens i närheten av vetenskapligt bevisat, men det kanske kan ge en stor grupp människor bättre tänder.

Jag är helt ärlig när jag tycker att det här är lite komplicerat. Finns mycket bättre fall av bedrägeri att ge sig på än det här.
Njae.... Som legitimerad vårdgivare är man strikt bunden till att utföra vård inom ramen för vetenskap och beprövad erfarenhet och jag kan som tandläkare garantera att kinesiologisk stjärtstimluering inte någonstans påvisats ha någon som helst klinisk effekt på munhålans hälsa.

Med det sagt finns det säkert människor som gillar att bli fistade i munnen och få röven knådad men då får man gå till valfri alternativmedicinsk mottagning alternativt BDSM-klubb.
Citera
2022-10-13, 10:30
  #12
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Vänta får tandläkare skattepengar? Så beter de sig som svin och tar sjukligt betalt ändå?

Skandal
Tandvården i Sverige finansieras delvis genom Försäkringskassan, alltså skattemedel. Det hade du nog vetat om du faktiskt varit hos en tandläkare senaste 20 åren.

Huruvida tandläkare på gruppnivå beter sig som svin ska jag låta vara osagt men du kanske kan visa på exempel?

Och så detta ständiga tjöt om att tandvård är dyrt.... inräknat lön och sociala avgifter, kostander för lokal, material, kapital för reinvesteringar och vidareutbildning samt tandtekniska kostander........ vad tycker du är rimligt att betala för exempelvis en krona eller en lagning?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback