2022-10-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Att man kan se fel i skogen tycker inte jag är konstigt.

Jag har själv sett en orre i ett träd längre fram i diset, siktade och såg att det var en isolator till en kraftledning.

En i jaktlaget berättade om en i hans förra jaktlag som satt på pass, en älg var skadeskjuten och det blev en eftersökssituation, det var dimma, han såg en vuxen älg och en kalv gå förbi i samma spår som den skadskjutna älgen antogs ha gått, han sköt inte eftersom det redan pågick ett eftersök, samt att det var nåt som kändes fel.

Jaktledaren beordrade passkytten att smyga efter älgarna och se efter vad som pågick.

Han gick och kom ikapp en hundförare med hund, efter det slutade han jaga.

Gemensamt för ovanstående episoder är att ingen faktiskt sköt, eftersom jägarna var lite osäkra, men det var hägringar i skogen.

Precis. Gemensamt i dina historier är att personerna aldrig tryckte på avtryckaren. Oavsett om man tycker sig se någonting eller nästan är säker så trycker man inte på avtryckaren förrän man är 100% säker.

Det kan absolut vara svårt att urskilja saker i mörker, dimma eller tät skog. Men man skjuter inte förrän man vet vad man har på kornet.
Citera
2022-10-12, 14:19
Medlem
Hazizas avatar
Hur efterbliven är man om man inte ser skillnad på kor och vildsvin? Hur lyckas dessa människor ta jägarexamen?
Har de sänkt kriterierna till samma skrattretande invåer som till polisen?
Citera
2022-10-12, 14:22
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag kanske skulle förtydligat min fråga så att även utvecklingsstörda kan förstå den..

Är det tillåtet att jaga och där man endast har en värmekamera för målidentifiering?
Ja visst.
Vad tänkte du för något annat för målidentifiering?
Citera
2022-10-12, 15:29
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Jagar själv och kan inte för mitt liv begripa hur man råkar skjuta fel djur. Ingen människa med ens lite förnuft i behåll trycker på en avtryckare om man inte är 100% säker på vad man siktar på.

Ja, så är det.

Att skjuta utan att ha full kontroll är efterblivet, ingen i min krets av jägare tror jag skulle bete sig så här. Själv har jag nog avstått huvuddelen av alla skott genom åren då läget eller avståndet har varit fel. Detta är väl bland det första man lär sig under jägarutbildningen även idag?

Idioter finns förstås inom alla grupper av människor.
Citera
2022-10-12, 15:39
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag kanske skulle förtydligat min fråga så att även utvecklingsstörda kan förstå den..

Är det tillåtet att jaga och där man endast har en värmekamera för målidentifiering?

Nattjakt är tillåtet med riktmedel som registrerar värme på vissa djur, ja. Vildsvin är ett av dessa.

Men att ta skottet utan att vara 100% säker är idioti, det skall varje jägare veta. Lagen som möjliggör jaktbrott är till för att stävja att man inte chansar och så skall det vara.

Edit:
Nattjakt på vildsvin sker nästan uteslutande med åtel, att då inte kunna se skillnad på ett vildsvin och en ko är för mig främmande även om man använder nattsikte.
Senast redigerad av calmsolution 2022-10-12 kl. 15:44.
Citera
2022-10-12, 15:49
Medlem
Farfarsfars avatar
Nog fan ser man skillnad på ko och gris genom ett termiskt sikte.
Citera
2022-10-12, 15:50
Medlem
Skibladners avatar
När bonden senare kom så funderade ”jägaren”…..ska jag skjuta kalven också. 😜
Citera
2022-10-12, 17:07
Medlem
Hade ju varit komiskt om någon fyrade av några salvor mot denne stolle med motiveringen, "trodde det var ett vildsvin".
Citera
2022-10-12, 17:23
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Varför får jag en tanke om att det kan röra sig om en vänster-aktivist tillika jaktmotståndare som gör vad de kan för att få till en skärpta jakt- och vapenlagar i Sverige? Så här korkad kan ingen, alltså ingen, jägare med vettiga avsikter vara.

Ta av dig foliehatten och välkomna verkligheten.

Det finns gott om ansvarsfulla och duktiga jägare. Men sanningen är att vi släpper ut i stort sett vem som helst med en bössa i skogen för att jaga. Allt från fulla danskar till pensionärer som knappt ser.
Men den stora majoriteten sköter sig och tar jakten på allvar. Men reglerna för vem som får jaga och hur det ska gå till gör det möjligt för dom flesta, jaktlicensen är inte direkt svår att ta.
Citera
2022-10-12, 17:29
Medlem
Vi har inte vildsvin här i Norrland....tack och lov.....de rör sig väl ofta nära bebyggelse och är rätt oskygga? Räcker med att skogen blir livsfarlig när gubbarna ska ut och skjuta stackars älgar. Man kan ju undvika skogen men inte den egna tomten.
Citera
2022-10-12, 17:54
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Det finns gott om ansvarsfulla och duktiga jägare.
...
Men den stora majoriteten sköter sig och tar jakten på allvar.

Det är precis detta jag menar. Alltså en ko och ett vildsvin. Hur är det ens möjligt?
Citera
2022-10-12, 18:05
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det är precis detta jag menar. Alltså en ko och ett vildsvin. Hur är det ens möjligt?

Det du menade stämde inte överens med det du skrev i sådana fall.
I ditt inlägg presenterade du en absurd konspirationsteori, och det väger du mot att jag säger att MAJORITETEN av jägarna är duktiga?
Du klipper bort delarna där jag framför att vi släpper ut idioter i skogarna också. Och så frågar du hur det är möjligt? Det finns idioter i skogarna som skjuter först och kollar sen. Han såg något i värmekameran och skjuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in