2022-10-11, 20:04
Medlem
Hej jag har råkat att glömma sätta dit en ny packning på oljepluggen när jag bytte olja på bilen i våras Så nu har jag lite oljedropp från oljepluggen på oljetråget på bilen. Så min fråga är finns det någon form av tillfälligt tätning man kan sätta runt oljepluggen ? Har ingen lust att byta olja nu igen bara för att sätta dit en ny packning på oljepluggen och vill inte tappa ur den gamla oljan och hälla dit den igen i motorn. Och byter olja en gång om året på våren bilen är en v70 06 T5
Citera
2022-10-11, 20:05
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har råkat att glömma sätta dit en ny packning på oljepluggen när jag bytte olja på bilen i våras Så nu har jag lite oljedropp från oljepluggen på oljetråget på bilen. Så min fråga är finns det någon form av tillfälligt tätning man kan sätta runt oljepluggen ? Har ingen lust att byta olja nu igen bara för att sätta dit en ny packning på oljepluggen och vill inte tappa ur den gamla oljan och hälla dit den igen i motorn. Och byter olja en gång om året på våren bilen är en v70 06 T5
Äh. Häll ut oljan i en ren och fin behållare och återanvänd den!

Hinner ju inte rinna bort så mycket om du inte öppnar systemet ovanifrån. Men lite gris lär de bli.
Citera
2022-10-11, 20:08
Medlem
Packningen brukar va rätt mjuk..koppar eller aluminium...har inte bytt min på flera år.
dra pluggen lite till bara..
Citera
2022-10-11, 20:08
Moderator
Har du kollat om det går att dra åt den lite till? Du ska ju inte dra för kung och fosterland förstås, men det kan ju hända att det finns 1/10-1/8 varv att dra åt, brukar inte vara några problem att återanvända packningar.
Citera
2022-10-11, 20:09
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Packningen brukar va rätt mjuk..koppar eller aluminium...har inte bytt min på flera år.
dra pluggen lite till bara..
Inte ofta det händer men inte sådär jättekul när man gör gängpaj och varken får ur den gamla eller i med en ny plugg. Just av den anledningen!
Citera
2022-10-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Inte ofta det händer men inte sådär jättekul när man gör gängpaj och varken får ur den gamla eller i med en ny plugg. Just av den anledningen!
Nä man får ju va måttlig, kan räcka dra den några millimeter ju.
Citera
2022-10-11, 20:13
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Nä man får ju va måttlig, kan räcka dra den några millimeter ju.
Att dra den några millimeter skapar gängpaj ja, bra du vet. Godset brukar var alu. 0,5mm sliter på gängan.
Citera
2022-10-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Att dra den några millimeter skapar gängpaj ja, bra du vet. Godset brukar var alu. 0,5mm sliter på gängan.
Några mm på ett spärrskafts längd. alltså bara att den flyttar sig lite.
Citera
2022-10-11, 20:17
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Några mm på ett spärrskafts längd. alltså bara att den flyttar sig lite.
Har du svårt med förståndet? Finns det inget motstånd så är det gängan du spänner. Vad brukar överspänd aluminium göra?
Citera
2022-10-11, 20:25
Medlem
Det går att spänna och jag har inte bytt brickan på 15 år , med oljebyte varje år, så det så..!
Det behövs inte såvida man inte "idiotspänner" efter oljebyte..
Senast redigerad av tommen1 2022-10-11 kl. 20:27.
Citera
2022-10-11, 20:26
Medlem
Det kommer ju knappast läcka ut så det märks till nästa oljebyte.
Citera
2022-10-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Det går att spänna och jag har inte bytt brickan på 15 år , med oljebyte varje år, så det så..!
Det behövs inte såvida man inte "idiotspänner" efter oljebyte..
Inte jag heller, funkar kanon.
Bytte på en annan v70 och den fan läckte direkt..vågade inte spänna mer så bytte tillbaka till den gamle o slängde den nya..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in