2022-10-11, 17:53
Medlem
11 oktober 16:20, Arbetsplatsolycka, Norrköping
Välte med åkgräsklippare i Åby
14:38 Polis och räddningstjänst larmades Nyköpingsvägen i Åby utanför Norrköping. En man hade under arbete vält med en åkgräsklippare och hamnat under maskinen. I samband med detta rann bensin ut över honom. Mannen transporterades till sjukhus för kontroll och var vid avfärden vaken och talbar.

Polisen förhörde vittnen till olyckan och arbetsledare samt fotograferade olycksplatsen. En anmälan om kroppskada genom arbetsplatsolycka upprättas.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/oktober/11/11-oktober-1620-arbetsplatsolycka-norrkoping/

Klippa gräset i oktober eller lövsamlare?
Citera
2022-10-11, 18:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
11 oktober 16:20, Arbetsplatsolycka, Norrköping
Välte med åkgräsklippare i Åby
14:38 Polis och räddningstjänst larmades Nyköpingsvägen i Åby utanför Norrköping. En man hade under arbete vält med en åkgräsklippare och hamnat under maskinen. I samband med detta rann bensin ut över honom. Mannen transporterades till sjukhus för kontroll och var vid avfärden vaken och talbar.

Polisen förhörde vittnen till olyckan och arbetsledare samt fotograferade olycksplatsen. En anmälan om kroppskada genom arbetsplatsolycka upprättas.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/oktober/11/11-oktober-1620-arbetsplatsolycka-norrkoping/

Klippa gräset i oktober eller lövsamlare?

Varit en varm höst så gräset växer ännu på sina ställen i landet. Låter i alla fall som han klarat sig från att skära sig? Bör finnas "död mans grepp" på såna där lite tyngre maskiner.
Citera
2022-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Varit en varm höst så gräset växer ännu på sina ställen i landet. Låter i alla fall som han klarat sig från att skära sig? Bör finnas "död mans grepp" på såna där lite tyngre maskiner.

Maximal otur också, tur att ingen brand blev.
Citera
2022-10-11, 18:18
Medlem
Finnj-vels avatar
Jag vill börja med att säga att jag är glad att mannen var vaken och talbar, människor som honom är extremt viktiga i vårat samhälle och dom utför oftast sitt jobb riktigt bra! Och dom är alltid trevliga och hejar på en!

Sedan vill jag komma med en teori: Jag tror att personen har klippt i någon sorts sluttning som var någon grad för brandt och troligtvis i samband med accelerering så välte maskinen. Han satt kvar uppepå och är då inte i omedelbar farozon för rotorbladen, men maskinen är mycket tung och kanske välter med botten ner åt hans håll på något sätt, men här någonstans så kan jag inte riktigt se hur det skulle gå till. Dock finner jag det rimligt att efter maskinen vält så har den snabbt "landat", och jag tror helt enkelt att den landade med undersidan bort från mannen och sätet och ratt mot kroppen. Så han fick bensin på sig och en tung maskin över sig, förhoppningsvis är han i sin säng med sin familj redan ikväll.

Obs: Draget direkt ur arslet och jag har aldrig klippt gräs eller lyckats välta en åkgräsklippare förutom när jag var riktigt full och hade tjackat 4 dagar i sträck och bestämde mig för att klippa min och grannens gräsmatta, han ringde polisen och jag fick en prick i registret 2 år.
Citera
2022-10-11, 18:23
Medlem
Varför rinner bensinen ut för att klipparen välter?
Citera
2022-10-11, 18:26
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Varför rinner bensinen ut för att klipparen välter?
Gravitation.
Citera
2022-10-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Gravitation.

Öppnade gravitationen bensinlocket också eller?
Citera
2022-10-11, 18:28
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Öppnade gravitationen bensinlocket också eller?
Frågar du varför bensinen rann ut eller om bensintanken hade ett funktionellt lock?
Citera
2022-10-11, 18:29
Medlem
Citat:
Frågar du varför bensinen rann ut eller om bensintanken hade ett funktionellt lock?

Det sistnämnda antar jag.
Citera
2022-10-11, 18:32
Medlem
Citat:
Jag vill börja med att säga att jag är glad att mannen var vaken och talbar, människor som honom är extremt viktiga i vårat samhälle och dom utför oftast sitt jobb riktigt bra! Och dom är alltid trevliga och hejar på en!

Sedan vill jag komma med en teori: Jag tror att personen har klippt i någon sorts sluttning som var någon grad för brandt och troligtvis i samband med accelerering så välte maskinen. Han satt kvar uppepå och är då inte i omedelbar farozon för rotorbladen, men maskinen är mycket tung och kanske välter med botten ner åt hans håll på något sätt, men här någonstans så kan jag inte riktigt se hur det skulle gå till. Dock finner jag det rimligt att efter maskinen vält så har den snabbt "landat", och jag tror helt enkelt att den landade med undersidan bort från mannen och sätet och ratt mot kroppen. Så han fick bensin på sig och en tung maskin över sig, förhoppningsvis är han i sin säng med sin familj redan ikväll.

Obs: Draget direkt ur arslet och jag har aldrig klippt gräs eller lyckats välta en åkgräsklippare förutom när jag var riktigt full och hade tjackat 4 dagar i sträck och bestämde mig för att klippa min och grannens gräsmatta, han ringde polisen och jag fick en prick i registret 2 år.

Att välta en åkgräsklippare, måste varit riktigt brant isåfall, de bruka klara rätt bra lutning innan den tippar över, om det var en större maskin.
Citera
2022-10-11, 19:26
Medlem
Hmm en grästippare vilka är oddsen att tippa 10% eller mer?
Äe set sidtipp eller weelie det är frågan om?
Citera
2022-10-11, 19:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det händer ju emellanåt att åkgräsklippare välter, för brant backe eller kommer ut för nära ett dike.
Död mans grepp är en brytare i sitsen, lyft på arschlet och motorn stannar.
Bensinen ska så klart inte rinna ut, men kanske locket inte var ordentligt påskruvat (plasttank och platslock med dålig passning).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in