Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Mord är planerat, medan dråp sker i affekt. Det händer att anklagelsen nedgraderas från mord till dråp under utredningens gång och ibland tvärtom. Vi får se vart utredningen leder.

Mord behöver inte vara planerat, det kan vara att man använder sånt våld att man borde veta att det kan leda till död. Tex att sticka någon med kniv i magen, eller liknande.

Att misshandla någon så att personen dör, kan vara dråp. Tex om den misshandlade får omfattande skador utan att en av dem kan anses dödande, eller om den misshandlade tex ramlar mot en sten, under misshandeln, och dör.

Det handlar om uppsåt.
Tänk så här:
Om du sticker kniven i någon borde du förstå att personen kan dö, därför anses du ha uppsåt att döda.
Om du istället misshandlar någon behöver det inte leda till död och du anses inte ha uppsåt att döda.

Men det är en gråzon och sådant som åklagare och försvarsadvokater argumenterar om i rättegångar.
Senast redigerad av Budare123 2022-10-17 kl. 13:36.
Citera
2022-10-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabalik13
Jag hörde typ som ståndskall nu, låter som schäfer hundar, ev annat. Jakten pågå inte nu va? Här där jag bor är de ett jäkla eko för skogen bortanför lill skogen vid mig där är icktjärn. Men de blev tyst efter ngr minuter så kan ju va vad som helst

Jo det är älgjakt nu började måndag den 10 efter uppehållet .
Citera
2022-10-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katynmassakern
Källa?

Är mig dom menar... Men iställe för kramfors skulle dom ha skrivit sundsvall...
Citera
2022-10-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kramfsi
Nu e ja inte irriterad på deras diagnoser. Folk vill veta ang L's liv. Tidigare ville ja inte säga så mycke. Bättre att folk få veta å kan förstå hur allt hänger ihop med han som häktas/häktad.

Det du tror du gör för tråden (och L) kan i förlängningen visa sig sabotera hela utredningen och därmed riskera att MGM går fri. Det finns en anledning till att polisen inte går ut med all information och det bör inte du heller göra. Tror du agerar för impulsivt och förutsätter att du vill att Ls gärningsman blir dömd.
Citera
2022-10-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ja. Om hon gjorde de el inte vet ja inte faktiskt. Hade ja kunna maila hafe ja maila infon pga tänker inte skriva ut så mycke nu pga vissa kommentarer här.
Du borde ju kunna pma nu
Citera
2022-10-17, 14:04
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Keep on it.

Du är en tillgång för tråden, skit fullständigt i vad gnällkukarna tycker.
Citera
2022-10-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ja. Om hon gjorde de el inte vet ja inte faktiskt. Hade ja kunna maila hafe ja maila infon pga tänker inte skriva ut så mycke nu pga vissa kommentarer här.

Vad skulle hon anmäla han för?
Jag tycker de är bra att du lämnar uppgifter så man förestår bättre hur de ligger till.
Citera
2022-10-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Slumpens skörd icke planlagt mord hon var där och då det brast för GM och tog hon av daga, Jämförbart med Mats Alm fallet detta där var det slumpen skörd....

Mats Alm var tillsammans med den han dödade...
Citera
2022-10-17, 14:09
Medlem
Citat:

Bry dig inte om dom. Jag tycker du är en tillgång för tråden så man förstår hur allt hänger ihop. Du kommer knappast att förstöra någon utredning heller. ;-)
Citera
2022-10-17, 14:13
Medlem
Haha, då fattar jag. Jag hade inte läst alls om det, utan hängde bara på frågan om jag hade fattat rätt vad du skrev som slump 👍

Och det hade jag, så vi är eniga där.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi kanske pratar om varandra

Min första kommentar - som det sedan spunnits vidare på - var ett svar på detta.

(FB) Ung kvinna anmäld försvunnen i Timrå (2022-10-08) Misstänkt mord, man häktad.

Sen har det spunnit vidare när andra besvarat mitt inlägg - och jag har nog missat att det har bytt fokus i diskussionen.
Citera
2022-10-17, 14:15
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har inte följt den här tråden konstant och vet inte om följande har blivit publicerat tidigare.

Om så skett så spelar detta ingen roll

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kvinna-borta-man-beg%C3%A4rs-h%C3%A4ktad-f%C3%B6r-mord/ar-AA132zHh?rc=1&ocid=winp1taskbar&cvid=bbba6e93a6514 9effa2ac766df39505b

Citat:

"40-åringen begärs nu häktad, på sannolika skäl misstänkt för människorov och mord.

"Mannen och kvinnan var inte okända för varandra", heter det i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten."
En del påstår att GM All*n K*rlström har mördat tidigare också.Då blev han frikänd eller kom lindrigt undan.
Går de att forska fram på nåt sätt om det verkligen stämmer?
Mycket festande och slagsmål och hett humör och akuten och inte 100 i skallen nämns de om honom.
Tänkte om de va i nåt slagsmål nån dog eller om han hävdade nödvärn eller nåt sånt?
Senast redigerad av olovpalme 2022-10-17 kl. 14:19.
Citera
2022-10-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
En del påstår att GM All*n K*rlström har mördat tidigare också.Då blev han frikänd eller kom lindrigt undan.
Går de att forska fram på nåt sätt om det verkligen stämmer?
Mycket festande och slagsmål och hett humör och akuten och inte 100 i skallen nämns de om honom.
Tänkte om de va i nåt slagsmål nån dog eller om han hävdade nödvärn eller nåt sånt?

finns inget o hitta när det gäller "dombeslut" i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in