25-årige Leis Khadra och 24-årige Abel Asmeron har åtalats misstänkta för grovt vapenbrott. Av FUP framgår även att Leis Khadra hamnat i konflikt med Amir Issa, känd som Amir Kurda.
Leis Khadra har under lång tid varit aktivt kriminell och haft kopplingar till Husbynätverket. Han var den person som knivhöggs på Nosh and Chow i Stockholm under förra året:
(FB) Ung man knivhuggen, mordförsök, Nosh&Chow Stockholm morgonen 2021-10-09
De som misstänktes för knivhuggningen var rapparen Jozef Wojciechowicz (Z.E) och hans lillebror Kristian Wojciechowicz:
Händelsen fick extra stor uppmärksamhet då rapparen Einár befann sig på platsen och vissa kopplat samman mordförsöket på Leis Khadra med mordet på Einár några veckor senare:
(FB) Nils Grönberg - Einár - ihjälskjuten, Hammarby Sjöstad 2021-10-21
Polisen skriver angående Leis Khadra i ett PM:
I en något rörig fråga berör en av förhörsledarna konflikten mellan Leis Khadra och Amir Kurda på följande sätt:
Solna tingsrätt:
Leis Khadra har under lång tid varit aktivt kriminell och haft kopplingar till Husbynätverket. Han var den person som knivhöggs på Nosh and Chow i Stockholm under förra året:
De som misstänktes för knivhuggningen var rapparen Jozef Wojciechowicz (Z.E) och hans lillebror Kristian Wojciechowicz:
Händelsen fick extra stor uppmärksamhet då rapparen Einár befann sig på platsen och vissa kopplat samman mordförsöket på Leis Khadra med mordet på Einár några veckor senare:
(FB) Nils Grönberg - Einár - ihjälskjuten, Hammarby Sjöstad 2021-10-21
Polisen skriver angående Leis Khadra i ett PM:
Jag som utrett ärendet har jobbat som polis sedan 2009 i Västerort och sedan 2014 specifikt mot Järvaområdet. Sedan 2017 är jag grova brottsutredare inom Lpo Järva. Jag känner väl till Leis Khadra från mitt polisarbete.I FUP finns en del transkriptioner av avlyssnade samtal samt chattar.
Leis Khadra är uppväxt i Husby tillsammans med samtliga i detta PM. Leis kallas Lelle. Han har och har tidigare varit kompis med Amir Issa -01. Amir kallas Kurda.
Amir har en storebror som heter Yusef Soleyman Nader -91. Nader kallas Shecky.
Nader är kompis med Hamid Aban -87 (tidigare Hamid Taki). Vi hävdar att Hamid är motparten, som finns i chatten mellan Leis och kontot H-A, där Hamid står bakom användarnamnet H-A. Nader som varit en tongivande kriminell aktör i Husby sitter sedan april frihetsberövad för inbrottsstöld. Nader och Hamid är aktörer i Husbynätverket.
I detta ärendet så har det bedrivits telefonavlyssning mot Leis Khadra och jag har lyssnat igenom de samtalen som finns. Min slutsats av samtalen är att telefonen inte verkar vara en social telefon. Det finns inga samtal med t.ex. flickvän eller familj under avlyssnad period. De samtalen som finns består oftast av personer som ringer Leis och pratar på ett sätt som typiskt används vid narkotikaförsäljning. De nämns narkotikaslang, summor, mängd och att parterna ska mötas vid en tid och plats.
Min slutsats är att telefonen BG78030-1 och tillhörande telefonnummer 0704-043950 bland annat används för narkotikaförsäljning.
Leis är genom sin uppväxt och kompisumgänge kopplad till Husbynätverket. Men jag skulle inte säga att han tillhör nätverket. Leis namn dyker ofta upp i, eller i utkanten av utredningar och jag betecknar honom som en kriminellt aktiv person.
[...]
MISSTANKAR
Leis har 33 misstankar i DurTvå sedan augusti 2018. Men däribland visas inte ärende med så kallat Dubbelt åtkomstskydd, som de grövsta brotten oftast får. T.ex syns inte ärendet mot guldbutiken i Täby C i DurTvå.
8 ärenden är redovisade, 3 öppna och resterande nedlagda.
Under 2021/22, efter att Leis kom ut från fängelset, är dessa ärende aktuella för att visa på Leis koppling till aktuell kriminalitet.
K48855-21
Grov Misshandel Husby 13/1-21
Leis tillsammans med ett stort antal andra gärningsmän däribland Adel Dostami, Thomas Bah och Amir Issa var misstänkta för att ha kraftigt misshandlat två män efter en dispyt på platsen. På övervakningsfilm kan man se hur Amir och Leis springer runt på Edvard Griegs gången i Husby C och samlar ihop ett gäng män som sedan springer mot brottsplatsen. Ärendet lades ner då målsägande inte ville medverka.
Thomas Bah och Adel Dostami är kopplade till Husbynätverket.
I en något rörig fråga berör en av förhörsledarna konflikten mellan Leis Khadra och Amir Kurda på följande sätt:
14:e juni. Lyssna bror finns ej lösning mellan mig och Amir, fick veta en grej nu och sen så fortsatte det här och sen så står det då lyssna Hamid, han försökte skicka valp för att ta en RS6: a som aina tog för han ej trodde mig, 2. han ringde en (ohörbart) i Eskilstuna ́. Nu jag fick reda på att någon hans vän hade frågat om min adress haha och erbjudit 20 lax. Och sen så har alltså motparten då hävdar att någon har varit utanför den här Amirs eller aa Kurdas lägenhet och tryckt och hans vänner har upptäckt dem. Och sen avhandlas det då. Sen den 14: e juni 23:02, den 29: e sidan står det här barndomsvännen blir en fiende längst upp. Haha sjukt ändå walla det är sjukt svarar den andra personen faktiskt. Synd bror jag ställde upp mycket för han och han för mig men fel på fel bror det blir svårt att svälja walla nästa sida där längst upp.Är det någon som vet mer om saken?
Solna tingsrätt:
- B 6190-22 (https://gofile.io/d/7IvM8y) (Stämningsansökan samt FUP)