2022-10-11, 09:47
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Blir väl galler för alla fönster i framtiden gissar jag och speciellt för dessa altandörrar som ju oftast bara är en glasdörr. Många gånger är ju också ytterdörrarna på villorna betydligt mer inbrottsvänliga än de i lägenhet.
Det kommer inte se särskilt hemtrevligt ut med inhägnade villakvarter och hus som ser ut som fästningar, men det är väl dit vi är på väg när inget görs åt de kriminella.
Inhägna din tomt med galler, förstärk med laserlarm vid tomtgränserna, fäll ner robust skydd över alla entrémöjligheter, kamerabevakning över hela egendomen. ordna grannsamverkan som anlitar privata, beväpnade skyddsvakter som cirkulerar kvarteret. Så ser det ut på flera ställen i Europa, USA och Sydafrika. Dyrt för privatpersoner. Eller sätt tumskruvar på kriminella där det svider något oerhört att invadera hem, med alla tillgängliga medel för bestraffning, inklusive minderårigas föräldrar. Dyrt för staten, men med tydliga synergier mot annan brottslighet. Betalar gärna 2-3% mer skatt för att det ska hända, även om jag inte har något särskilt att skydda.
Citera
2022-10-11, 09:50
Medlem
Falsk alarm..

Citat:
Ursprungligen postat av MsMandarin
En trend? En tillfällighet? En liga?

https://www.sydsvenskan.se/2022-10-1...-in-i-lagenhet
Citera
2022-10-11, 09:59
Medlem
Är homeinvasion det nya ordet för inbrott?
Folk har ju blivit misshandlade av inbrottsgärningsmännen i alla tider?
Citera
2022-10-11, 10:25
Medlem
Vilka är offren? Kan tänka mig att det är stageat så att det handlar om någon försäkringsskam. Vad stal förövarna? Tavlor kanske? Klockor? Allt annat som köptes för svarta pengar?
Citera
2022-10-11, 11:50
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Vilka är offren? Kan tänka mig att det är stageat så att det handlar om någon försäkringsskam. Vad stal förövarna? Tavlor kanske? Klockor? Allt annat som köptes för svarta pengar?

Tänker i samma banor. Det var nåt liknande i Oxie flr ett tag sen och den utredningen lades ner. Läste det i Sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2022-10-1...edning-nedlagd
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2022-10-11 kl. 12:10.
Citera
2022-10-11, 11:52
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Läs gärna artikeln så förstår du hur det ligger till med just det fallet.
Citera
2022-10-11, 11:54
Medlem
Citat:

Det där är en annan händelse. Tydligen några som enbart blivit av med sina pengar och var drogpåverkade när de ringde till polisen och berättade om överfallet helt utan vittne. Kan tänka mig att de ångrade att de knarkat upp pengarna och kom på den briljanta ide om överfallet.
Citera
2022-10-11, 12:41
Medlem
Nej, stämmer inte för fallet i västra Malmö.

Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Citera
2022-10-11, 12:41
Medlem
Japp, den uppdaterades efter att jag delade.

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Läs gärna artikeln så förstår du hur det ligger till med just det fallet.
Citera
2022-10-11, 12:48
Medlem
Var där o hittade bra där once upon time - så hur är det med boendekategorin i dessa nya områden?

Kalkbrottet

Ön
Citera
2022-10-11, 12:55
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Var där o hittade bra där once upon time - så hur är det med boendekategorin i dessa nya områden?

Kalkbrottet
Ön

Båda de ställena är inget jag har hört något speciellt om. Det är i ett par kvarter i Limhamns sjöstad som problemen är centrerade. Det är i ett fåtal fastigheter (mestadels MKB-hus) runt Murbruksgatan som problemen bor.

Från folk som bor på Limhamn så får man höra att det är annorlunda rent allmänt. Det bor mycket mer folk i området nu jämfört med för 10-15 år sen så det är mycket mer folk överallt, på gott och ont. Limhamn är inte så avsides längre.
Citera
2022-10-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
Är homeinvasion det nya ordet för inbrott?
Folk har ju blivit misshandlade av inbrottsgärningsmännen i alla tider?

Du menar att du har svårt att se skillnaden mellan att bryta sig in i ett hus när ägarna sover eller inte är hemma och på att via ytterdörr tvinga sig in med våld för att sedan råna de boende under vapenhot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in