2022-10-09, 22:44
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du debatterar ohederligt rakt igenom och dig tänker jag inte lägga mer tid på dessvärre!

Jag debatterar rakt, men du har inga svar. Religion och vetenskap är inkompatibla, och bokstavstroende har bara sin tro att stå på.

Hem och fråga pastorn och kom igen sen. Eller inte, det är mig egalt.
Citera
2022-10-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag debatterar rakt, men du har inga svar. Religion och vetenskap är inkompatibla, och bokstavstroende har bara sin tro att stå på.

Hem och fråga pastorn och kom igen sen. Eller inte, det är mig egalt.
"De som kan bevisa att en människa har kunnat leva till 969 år ålder, och motbevisa big bang. Men det kan du inte, så du drar fegiskortet och drar dig ur diskussionen."
Varför ska jag bevisa/motbevisa något av detta? Jag har ju inte påstått något om dessa två sakerna. Jag sa att där det inte finns motstridiga uppgifter så är det närmaste sanningen vi kan komma. Det finns uppgifter som styrker mycket i Bibeln. Jag har inte diskuterat något annat än det. Har ej heller för avsikt mot dig! Detta då du inte bemöter det jag skriver! Ohederlig debatteknik helt enkelt!
Citera
2022-10-09, 22:53
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lärjungarna har berättat om Jesus, vad han sa och vad han gjorde, på ett sätt som inbland är mycket övertygande om man sätter sig in i och begrundar detaljer. När de t.ex berättar om sig själva på ett mindre fördelaktigt sätt så styrker det berättelsen. Men också många detaljer styrker berättelsen.

När översteprästerna lät korsfästa Jesus ville de bevisa att han inte hade någon makt, eftersom han inte besegrade sina fiender. Han slutade andas vid 15-tiden på fredagen och begravdes i en färdig klippgrav före klockan 18, då sabbaten började och allt måste vara avslutat. Jesus hade berättat om Jonatecknet, att han i tre dagar och tre nätter skulle vara begravd och sedan återuppstå. Men när kvinnorna kom för att se till Jesus kropp tidigt på söndag morgon var den försvunnen. Om lärjungarna hade hittat på att Jesus var införstådd med att bli korsfäst, så skulle de också hittat på berättelsen om Jonatecknet mer precist, för kroppen låg faktiskt två hela nätter och en hel dag i graven och inte tre dagar och tre nätter som Jesus sagt.

Det finns många liknande turer i berättelsen, för avancerade för att vara fabricerade av människor som sedan faktiskt undvek att leva efter Jesus budskap.
De antikristna hittar nya vägar att motsäga Jesus Kristus.

Jesus Kristus dog och stod upp på den tredje dagen. Hallelujah.

När man dör kvittar det var man ligger.
Citera
2022-10-10, 00:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
"De som kan bevisa att en människa har kunnat leva till 969 år ålder, och motbevisa big bang. Men det kan du inte, så du drar fegiskortet och drar dig ur diskussionen."
Varför ska jag bevisa/motbevisa något av detta? Jag har ju inte påstått något om dessa två sakerna. Jag sa att där det inte finns motstridiga uppgifter så är det närmaste sanningen vi kan komma. Det finns uppgifter som styrker mycket i Bibeln. Jag har inte diskuterat något annat än det. Har ej heller för avsikt mot dig! Detta då du inte bemöter det jag skriver! Ohederlig debatteknik helt enkelt!

Du gnäller om min debatteknik, men du har ju inga egna svar annat än att bibeln är ”det närmaste sanningen vi kan komma” om det ”finns motstridiga uppgifter”. Vilket är löjeväckande eftersom det alltid finns folk med motstridiga (men vetenskapligt motbevisade) påståenden om både det ena och det andra - som till exempel att använda en fiktiv berättelse som sanningen om hur världen skapades.

Att det finns en annan åsikt om ett skeende innebär inte att man automatiskt måste anta att den åsikten är lika mycket värd som den bevisade eller etablerade. Det finns enorma mängder vetenskaplig teori (som alltså inte är samma sak som en ”teori” i dagligt tal) som bevisar att bibelns utsagor inte är korrekta. Och sen finns det kreationisterna som försöker motbevisa detta, utan att kunna visa på andra grunder än tolkningar av befintliga skrifter och att saker måste ses utifrån ”guds karaktär” och att Big Bang är ologisk för att den motsäger bibeln, inte tvärtom.

Om du vill hävda att bibeln är sann, så måste du förklara hur du förhåller dig till vetenskapens bevis exempelvis på jordens ålder (ca 4,5 miljarder år), att dinosaurier inte levde samtidigt som människan, och bevisen för evolution. Ge några exempel på vad vetenskapen stödjer i bibeln, så kan vi diskutera det också.
Citera
2022-10-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du gnäller om min debatteknik, men du har ju inga egna svar annat än att bibeln är ”det närmaste sanningen vi kan komma” om det ”finns motstridiga uppgifter”. Vilket är löjeväckande eftersom det alltid finns folk med motstridiga (men vetenskapligt motbevisade) påståenden om både det ena och det andra - som till exempel att använda en fiktiv berättelse som sanningen om hur världen skapades.

Att det finns en annan åsikt om ett skeende innebär inte att man automatiskt måste anta att den åsikten är lika mycket värd som den bevisade eller etablerade. Det finns enorma mängder vetenskaplig teori (som alltså inte är samma sak som en ”teori” i dagligt tal) som bevisar att bibelns utsagor inte är korrekta. Och sen finns det kreationisterna som försöker motbevisa detta, utan att kunna visa på andra grunder än tolkningar av befintliga skrifter och att saker måste ses utifrån ”guds karaktär” och att Big Bang är ologisk för att den motsäger bibeln, inte tvärtom.

Om du vill hävda att bibeln är sann, så måste du förklara hur du förhåller dig till vetenskapens bevis exempelvis på jordens ålder (ca 4,5 miljarder år), att dinosaurier inte levde samtidigt som människan, och bevisen för evolution. Ge några exempel på vad vetenskapen stödjer i bibeln, så kan vi diskutera det också.
Du har helt missat vad jag försökt föra fram. Jag påstår inte så mycket. Jag säger att båda sidor behöver lägga fram saker som stöder att allt eller delar av Bibeln "stämmer" ifall man ser på vad vi i dag ser som mest troligt. Samma gäller de som yrar om osanna sagor i Bibeln. Den sidan behöver lägga fram saker som vi idag anser som mest troligt och gör att det som står i Bilen inte stämmer.

Själv orkar jag inte den diskussionen i den här tråden då det inte är fokus på det, vilket gör de flesta inlägg irrelevanta.

Men t ex kan du läsa på om Dödahavsrullarna vilket bl a gjort att det stärker saker som vi trott är skrivna senare än vad vi nu tror etc.

Bevis för evolution? Det finns väldigt få bevis överlag. Det handlar om vad vi i dag ser som mest troligt med våra begränsade hjärnor. Du flydde mitt exempel på oändligheten. Därav meningslöst att diskutera sakfrågor med dig.
Citera
2022-10-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Det är inte problemet.
Problemet är att Hesus The Snickare var psykossjuk, därav dessa övertygande historier om att han skulle ha varit guds son och att han pratade med gud osv.

Det finns mycket att tänka på och räkna in; värme 50-60 grader, ingen mat, inget/väldigt lite vatten, cannabis/opiater/alkohol. Det är inte konstigt att t.ex en hägring blir helt övertygande sann; "Han gick på vatten"?

Se ovan

Citat:
"Se ovan"?

Ja precis. Du har ingen aning om hur en person med psykos beter sig och hur övertygande denna är samt att ingen annan får en syl i vädret. En person med psykos låter inte ens andra hålla med, den SKA ha sista ordet. Jag går efter vad som är mest sannolikt, mest troligt, efter mina egna erfarenheter och vad jag läst inom psykologi.

Tänk en stund på det jag har fetmarkerat så kanske även Du kommer fram till logiska tankar om hur och varför.
Citera
2022-10-10, 04:02
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Du har helt missat vad jag försökt föra fram. Jag påstår inte så mycket. Jag säger att båda sidor behöver lägga fram saker som stöder att allt eller delar av Bibeln "stämmer" ifall man ser på vad vi i dag ser som mest troligt. Samma gäller de som yrar om osanna sagor i Bibeln. Den sidan behöver lägga fram saker som vi idag anser som mest troligt och gör att det som står i Bilen inte stämmer.

Själv orkar jag inte den diskussionen i den här tråden då det inte är fokus på det, vilket gör de flesta inlägg irrelevanta.

Men t ex kan du läsa på om Dödahavsrullarna vilket bl a gjort att det stärker saker som vi trott är skrivna senare än vad vi nu tror etc.

Bevis för evolution? Det finns väldigt få bevis överlag. Det handlar om vad vi i dag ser som mest troligt med våra begränsade hjärnor. Du flydde mitt exempel på oändligheten. Därav meningslöst att diskutera sakfrågor med dig.

Få bevis för evolutionen, och bevis på att bibeln stämmer? Du lever i någon slags religiös förnekelse. Och det är inte våra hjärnor som begränsar vår förståelse, utan snarare artificiella kognitiva begränsningar som religiösa individer pålägger sig själva när de tror på något som det finns noll bevis för, istället för sånt som det finns mycket bevis för. Dessutom så duckar du min fråga om varför just bibeln har rätt. Buddhisterna har ju exakt samma möjlighet och samma rätt att hävda att just deras skrifter beskriver hur världen uppstod.

Men låt oss titta på bibeln:
- Det finns massor av bevis för evolutionen (inom anatomi, molekylärbiologi, biogeografi, fossiler tex) det finns noll vetenskapligt bevis för en global översvämning.
- Det finns massor av radiometriska bevis för att dinosaurier levde för hundratals miljoner år sedan, det finns noll bevis för att de levde för samtidigt som människan, eller att de var ”drakar” som kreationismen gillar att hävda.
- Det finns massor av radiometriska och geologiska bevis för att jorden är drygt 4,5 miljarder gammal, det finns noll vetenskapliga bevis för att jorden är 6000 år gammal.
- Det finns massor av vetenskaplig teori som visar att rymden är oändlig och expanderande, och ny teknologi som James Webb ger oss ständigt mer information om rymden. Bibeln tar genvägen att allt är skapat av en gud, och slipper därför förklara allt det som vetenskap senare visar genom naturlagar (Newton mfl) och teorier med replikerbara utfall. Skillnaden mellan religion och vetenskap är att vetenskap utvecklas hela tiden, medan religion är statisk. Redan där borde en rationell människa förstå att religioner är sekter som vill ha kontroll över människan, inte hjälpa oss att förstå mer om hur vår värld är utformad.

Och kreationism är ingen vetenskap, utan en konstform som går ut på att blanda ihop en gröt av lösryckta vetenskapliga fakta till något som troende kan smälta utan att helt förkasta all form av vetenskap. Problemet är att kreationismen överallt måste kommunicera att gud trumfar vetenskap, eftersom det finns enorma hål i det lapptäcke som de måste spinna ihop för att kunna ge bibeln någon form av historisk legitimitet.

Andra arkeologiska källor (dödahavsrullarna) ger inte bibeln legitimitet på annat sätt än att de kanske skildrar samma historiska skeenden. Det är absolut möjligt att en del av de personer som omnämns i bibeln eller i rullarna har funnits, men det ger inte legitimitet till boken som källa till annat än just en skildring av en bit av historien. Det finns många andra böcker som handlar om historiska människor, men inte tror vi att dessa böcker innehåller en högre sanning.

Bibeln är fiktion, och det kan (förstås) inte finnas några objektiva bevis i texten för att den är sann. Och det finns miljonfaldigt fler hyllmeter av riktig vetenskap som förklarar hur det egentligen är, än det finns hyllmeter av kvasivetenskap som försöker krysta fram vetenskapliga kopplingar för att hävda att de mest befängda sakerna i bibeln är sanna.
Citera
2022-10-10, 17:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
I vissa israeliska städer, som Jerusalem, fanns ett utbrett utanförskap när det gällde skikt som var okunniga om lagen och som inte besökte* synagogerna. Alla i Israel talade arameiska men de religiöst bildade kunde också förstå hebreiska.

När Jesus efter 6 timmar på korset ropade inledningen på en hebreisk psalm: 'Eli, Eli, lema sabachtani?'* så trodde några av de som besökte korsfästelsen för nöjes skull att han ropade på profeten Elias. På arameiska hade psalmtexten blivit 'Eil, Eil, lmana shbaktani?'

En detalj som jag tycker stärker vittnesmålet och talar emot att evangelietexterna skulle vara påhittade långt efteråt.
Citera
2022-10-12, 21:40
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
I vissa israeliska städer, som Jerusalem, fanns ett utbrett utanförskap när det gällde skikt som var okunniga om lagen och som inte besökte* synagogerna. Alla i Israel talade arameiska men de religiöst bildade kunde också förstå hebreiska.

När Jesus efter 6 timmar på korset ropade inledningen på en hebreisk psalm: 'Eli, Eli, lema sabachtani?'* så trodde några av de som besökte korsfästelsen för nöjes skull att han ropade på profeten Elias. På arameiska hade psalmtexten blivit 'Eil, Eil, lmana shbaktani?'

En detalj som jag tycker stärker vittnesmålet och talar emot att evangelietexterna skulle vara påhittade långt efteråt.

Det är intressant att läsa, att de religiöst bildade var så utbildade att de var tvåspråkiga
De som skrev Bibeln och bestämde vad Jesus skulle ha sagt hade i alla fall skapliga språkkunskaper men visste inte mycket om världen
Citera
2022-10-12, 23:19
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Det är intressant att läsa, att de religiöst bildade var så utbildade att de var tvåspråkiga
De som skrev Bibeln och bestämde vad Jesus skulle ha sagt hade i alla fall skapliga språkkunskaper men visste inte mycket om världen
Jag tycker du uppvisar stor okunskap när du finner Jesus så osannolik. Det Han möttes av..
Det som blivit av det. Det ultimata.

Att du inte ser vad Gud visar i det. Vare sig Det ägt rum eller ej.
Det här ytliga livet med sina världsliga rikedomar är inte så mycket att hurra för.
Varför vill du inte tro? Det är bara att ta ett steg.
Går nog lättare än för mig.
Citera
2022-10-24, 12:42
Medlem
Citat:
Bevis är ett svårt ord med olika standard i olika sammanhang. Men det händer att jag läser vittnesprotokoll av mycket skiftande kvalitet och kan redogöra för mitt intryck av det jag läser på ett förnuftigt sätt.
Om ett vittnesprotokoll innehåller påståenden som ”jag använde magi när jag öppnade bankvalvet”, vad säger ditt förnuft då?
Citera
2022-11-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
För mig är det det de icke troende som för mig bevisar att det är sant. Deras aggressivitet när religion kommer på tal är helt i linje med Jesus lära.

Calvin som var kristen var aggressiv mot kristna som tolkade bibeln annorlunda än han själv. Han lät avrätta i alla fall en av dem. Luther var aggressiv mot gudstroende som inte trodde på Jesus (judarna) Han proklamerade att de skulle utsättas för kulturmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in