Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Du har helt missat vad jag försökt föra fram. Jag påstår inte så mycket. Jag säger att båda sidor behöver lägga fram saker som stöder att allt eller delar av Bibeln "stämmer" ifall man ser på vad vi i dag ser som mest troligt. Samma gäller de som yrar om osanna sagor i Bibeln. Den sidan behöver lägga fram saker som vi idag anser som mest troligt och gör att det som står i Bilen inte stämmer.
Själv orkar jag inte den diskussionen i den här tråden då det inte är fokus på det, vilket gör de flesta inlägg irrelevanta.
Men t ex kan du läsa på om Dödahavsrullarna vilket bl a gjort att det stärker saker som vi trott är skrivna senare än vad vi nu tror etc.
Bevis för evolution? Det finns väldigt få bevis överlag. Det handlar om vad vi i dag ser som mest troligt med våra begränsade hjärnor. Du flydde mitt exempel på oändligheten. Därav meningslöst att diskutera sakfrågor med dig.
Få bevis för evolutionen, och bevis på att bibeln stämmer? Du lever i någon slags religiös förnekelse. Och det är inte våra hjärnor som begränsar vår förståelse, utan snarare artificiella kognitiva begränsningar som religiösa individer pålägger sig själva när de tror på något som det finns noll bevis för, istället för sånt som det finns mycket bevis för. Dessutom så duckar du min fråga om varför just bibeln har rätt. Buddhisterna har ju exakt samma möjlighet och samma rätt att hävda att just deras skrifter beskriver hur världen uppstod.
Men låt oss titta på bibeln:
- Det finns massor av bevis för evolutionen (inom anatomi, molekylärbiologi, biogeografi, fossiler tex) det finns noll vetenskapligt bevis för en global översvämning.
- Det finns massor av radiometriska bevis för att dinosaurier levde för hundratals miljoner år sedan, det finns noll bevis för att de levde för samtidigt som människan, eller att de var ”drakar” som kreationismen gillar att hävda.
- Det finns massor av radiometriska och geologiska bevis för att jorden är drygt 4,5 miljarder gammal, det finns noll vetenskapliga bevis för att jorden är 6000 år gammal.
- Det finns massor av vetenskaplig teori som visar att rymden är oändlig och expanderande, och ny teknologi som James Webb ger oss ständigt mer information om rymden. Bibeln tar genvägen att allt är skapat av en gud, och slipper därför förklara allt det som vetenskap senare visar genom naturlagar (Newton mfl) och teorier med replikerbara utfall. Skillnaden mellan religion och vetenskap är att vetenskap utvecklas hela tiden, medan religion är statisk. Redan där borde en rationell människa förstå att religioner är sekter som vill ha kontroll över människan, inte hjälpa oss att förstå mer om hur vår värld är utformad.
Och kreationism är ingen vetenskap, utan en konstform som går ut på att blanda ihop en gröt av lösryckta vetenskapliga fakta till något som troende kan smälta utan att helt förkasta all form av vetenskap. Problemet är att kreationismen överallt måste kommunicera att gud trumfar vetenskap, eftersom det finns enorma hål i det lapptäcke som de måste spinna ihop för att kunna ge bibeln någon form av historisk legitimitet.
Andra arkeologiska källor (dödahavsrullarna) ger inte bibeln legitimitet på annat sätt än att de kanske skildrar samma historiska skeenden. Det är absolut möjligt att en del av de personer som omnämns i bibeln eller i rullarna har funnits, men det ger inte legitimitet till boken som källa till annat än just en skildring av en bit av historien. Det finns många andra böcker som handlar om historiska människor, men inte tror vi att dessa böcker innehåller en högre sanning.
Bibeln är fiktion, och det kan (förstås) inte finnas några objektiva bevis i texten för att den är sann. Och det finns miljonfaldigt fler hyllmeter av riktig vetenskap som förklarar hur det egentligen är, än det finns hyllmeter av kvasivetenskap som försöker krysta fram vetenskapliga kopplingar för att hävda att de mest befängda sakerna i bibeln är sanna.