Citat:
Ursprungligen postat av
Hussefar
Nej det har du såklart rätt i. Tycker frågan är rätt intressant så följer svaren med intresse.
Kan det ha med att göra att de flesta av oss aldrig blir nöjda? Illusionen utav jagandet efter lyckan, som osynligt för de flesta redan existerar i nuet.
Följande handlar om mitt liv, och man ska inte generalisera eller dra några allmänna slutsatser utifrån det.
Jag utbildade mig till sjuksköterska och jobbade som det ett par år.
Tempot och pressen gjorde att jag sade upp mig och tog jobb som maskinbiträde inom industrin.
Fem år senare satt jag på kontoret som mellanchef på företaget.
Efter ytterligare ett par år kom barnen, och då gick jag tillbaka till vården eftersom det fungerade bättre med tiderna (nattjobb).
10 år senare, när barnen blivit större startade jag mitt första företag på deltid, året efter ett annat företag, och sedan sade jag upp mig från Landstinget.
Nu driver jag en enskild firma som närmast får betraktas som hobby, och ett AB med anställda som jag får min huvudsakliga inkomst ifrån.
Men nej, pengar, karriär, status eller jakt på "lycka" har aldrig drivit mig.
Lite slump, lite nyfikenhet och en portion drivkraft har fört mig dit jag är idag.
Visst, när jag säljer mitt AB om några år så behöver jag aldrig mer tänka på ekonomin, men det har aldrig varit ett mål, utan bara så det råkat bli...