2022-10-09, 20:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Nej det har du såklart rätt i. Tycker frågan är rätt intressant så följer svaren med intresse.

Kan det ha med att göra att de flesta av oss aldrig blir nöjda? Illusionen utav jagandet efter lyckan, som osynligt för de flesta redan existerar i nuet.

Följande handlar om mitt liv, och man ska inte generalisera eller dra några allmänna slutsatser utifrån det.

Jag utbildade mig till sjuksköterska och jobbade som det ett par år.
Tempot och pressen gjorde att jag sade upp mig och tog jobb som maskinbiträde inom industrin.
Fem år senare satt jag på kontoret som mellanchef på företaget.
Efter ytterligare ett par år kom barnen, och då gick jag tillbaka till vården eftersom det fungerade bättre med tiderna (nattjobb).

10 år senare, när barnen blivit större startade jag mitt första företag på deltid, året efter ett annat företag, och sedan sade jag upp mig från Landstinget.

Nu driver jag en enskild firma som närmast får betraktas som hobby, och ett AB med anställda som jag får min huvudsakliga inkomst ifrån.

Men nej, pengar, karriär, status eller jakt på "lycka" har aldrig drivit mig.
Lite slump, lite nyfikenhet och en portion drivkraft har fört mig dit jag är idag.

Visst, när jag säljer mitt AB om några år så behöver jag aldrig mer tänka på ekonomin, men det har aldrig varit ett mål, utan bara så det råkat bli...
Citera
2022-10-09, 20:08
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fast jag tycker vi har bra koll. Folk i Sverige vet sina begränsningar. En del vill komma upp sig på det jobb de har, vissa byter jobb, ganska många utbildar sig och får upp sin lön. En del trivs med det jobb de har. Men nästan ingen tror att de ska bli statsminister.

Jämför men USA där folk på allvar tror att var de kommer ifrån och föräldrarnas pengar spelar noll roll, alla kan bli president, det handlar bara om att anstränga sig.

Vi vet att det är svårt att ta väldigt stora kliv. Och då har vi ändå gratis utbildning.

Beror inte det snarare på jantelagen tror du? Folk får höra från ung ålder att inte tro att de är något och många fogar sig i det, jobbar på samma ställe och tänker att dess lojalitet ger dem fördelar och kanske en förmanstjänst en vacker dag medan ex amerikanerna tar för sig mer och skiter i om folk tittar snett.

Men som någon skrev tidigare, vad är ens karriär idag? Är det förmanstjänsten eller räknas det bara om man har en kandidatexamen följt av hittepå jobb titel på engelska?
Citera
2022-10-09, 20:14
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Följande handlar om mitt liv, och man ska inte generalisera eller dra några allmänna slutsatser utifrån det.

Jag utbildade mig till sjuksköterska och jobbade som det ett par år.
Tempot och pressen gjorde att jag sade upp mig och tog jobb som maskinbiträde inom industrin.
Fem år senare satt jag på kontoret som mellanchef på företaget.
Efter ytterligare ett par år kom barnen, och då gick jag tillbaka till vården eftersom det fungerade bättre med tiderna (nattjobb).

10 år senare, när barnen blivit större startade jag mitt första företag på deltid, året efter ett annat företag, och sedan sade jag upp mig från Landstinget.

Nu driver jag en enskild firma som närmast får betraktas som hobby, och ett AB med anställda som jag får min huvudsakliga inkomst ifrån.

Men nej, pengar, karriär, status eller jakt på "lycka" har aldrig drivit mig.
Lite slump, lite nyfikenhet och en portion drivkraft har fört mig dit jag är idag.

Visst, när jag säljer mitt AB om några år så behöver jag aldrig mer tänka på ekonomin, men det har aldrig varit ett mål, utan bara så det råkat bli...

Intressant histora du har inom ditt yrkesliv. Många fastnar lätt på ett och samma ställe större delen av livet, klagar på i åratal men söker sig aldrig något nytt. Där har du gjort motsatsen och det har verkat funka för dig så det ska du ha cred för.
Citera
2022-10-09, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har inte gjort karriär och har aldrig haft någon önskan om det heller. Jag har jobbat i 44 år som kontorsvaktmästare.

Ett djäkla trevligt arbete

Jag hade som ekonom faktiskt nöjt mig med att inte vara ekonom utan mer bara att arkivera saker.
Citera
2022-10-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Jag förstår inte varför hela grejen med att göra karriär är så hype:ad.

Inte ens 2% av hela befolkningen kommer ens göra någon märkvärdig karriär och det är ytterst få som faktiskt kommer göra det. Vad är det för fel med att vilja leva ett simpelt liv och aldrig tacka ja till befordringar, osv?

Vet människor ens vad karriär betyder längre?

För mig handlar det inte om lönen utan att man får jobba med något som inte är monotont. Typ jobba på ett skolkök och gör samma saker.
Citera
2022-10-09, 20:21
Medlem
Belters avatar
Klarar man inte av att bli bedömd av sin omgivning så skiter man i att göra karriär. Eller du kanske är beredd på att stå med mössan i handen hela arbetslivet.
Citera
2022-10-09, 20:27
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför hela grejen med att göra karriär är så hype:ad.

Inte ens 2% av hela befolkningen kommer ens göra någon märkvärdig karriär och det är ytterst få som faktiskt kommer göra det. Vad är det för fel med att vilja leva ett simpelt liv och aldrig tacka ja till befordringar, osv?

Vet människor ens vad karriär betyder längre?

Det kan vi tacka Hoolywood. Massa filmer och poppaganda som bara gör att alla vaill vissa meningslösa saker och att mqan ska se upp till ledare.

Du kan även fråga dig varför man ens ska syssla med sociala konstruktioner som att gifta sig och hur ett bröllop måste gå till eller hålla på med socitetslekar trotts att som du säger 2 % är där men rasten aldrig kommer vara i närheten.

Varför håller folk på universiteten på med alla lekar där det ska vara flerätters middagar och värdinna och skit när folk knappt har råd. jag gick på det där ett par gånger, i nian köpte jag en sån där hatt och gick på avslutningsmiddagen för mina sista pengar.
Har alltid ångrat mig och frågat mig varför jag ens gjorde det.

Det är något i samhället som uppfostrat oss att bara gå på.

hela skolsystemet är ju utformat mot att bara sträva mot och att vilja vara så att alla prompt bli läkare eller advokat. Allt annat anses som losers och inte värt det. M;en vi andra 98% av oss blir ju något annat och för 89% av oss är ju allt efter sexan helt onödigt som man inte behöver när man jobbar på lagret eller i kassan på ICA.

Så jag håller med det är helt värdelöst och en stor jävla lögn.
Citera
2022-10-09, 20:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Intressant histora du har inom ditt yrkesliv. Många fastnar lätt på ett och samma ställe större delen av livet, klagar på i åratal men söker sig aldrig något nytt. Där har du gjort motsatsen och det har verkat funka för dig så det ska du ha cred för.

Tack.
Jag har aldrig haft några långsiktiga planer eller "livsmål", men när jag har känt att det har varit dags för förändring så har jag tittat på vilka dörrar, vägar eller alternativ som var tillgängliga och lockande och ått vidare.
Vi lever ju faktiskt i en tid och i ett land där det är möjligt om man har lite driv och vilja.
Citera
2022-10-09, 20:31
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det kan vi tacka Hoolywood. Massa filmer och poppaganda som bara gör att alla vaill vissa meningslösa saker och att mqan ska se upp till ledare.

Du kan även fråga dig varför man ens ska syssla med sociala konstruktioner som att gifta sig och hur ett bröllop måste gå till eller hålla på med socitetslekar trotts att som du säger 2 % är där men rasten aldrig kommer vara i närheten.

Varför håller folk på universiteten på med alla lekar där det ska vara flerätters middagar och värdinna och skit när folk knappt har råd. jag gick på det där ett par gånger, i nian köpte jag en sån där hatt och gick på avslutningsmiddagen för mina sista pengar.
Har alltid ångrat mig och frågat mig varför jag ens gjorde det.

Det är något i samhället som uppfostrat oss att bara gå på.

hela skolsystemet är ju utformat mot att bara sträva mot och att vilja vara så att alla prompt bli läkare eller advokat. Allt annat anses som losers och inte värt det. M;en vi andra 98% av oss blir ju något annat och för 89% av oss är ju allt efter sexan helt onödigt som man inte behöver när man jobbar på lagret eller i kassan på ICA.

Så jag håller med det är helt värdelöst och en stor jävla lögn.

1:a världen problem
Citera
2022-10-09, 20:41
Medlem
Citat:
[/b]
1:a världen problem

ja om en lärare far med ren jävla mobbing av elever som inte vill lika mycket som vissa. tex rakt ut säger elaka saker... Du kommer jobba på lagret som om det är något dåligt att jobba på lager..

Eller börjar köra tävlingar där folk som svarar rätt på muntlig fråga får lov att gå hem.
Eller en lärare man träffar på fem år senare frågar vad man jobbat med och fräser ifrån att ja det passar ju dig.

jag underar hur skulle samhället se ut exakt alla pöttigt klarade allt och hur då fördelingen av betygen skulle se ut eller.

om alla egentligen kan klara av dom där topputbilldingarna men 98 % blir djupt deprimerade för att man märker att man ändå inte kommer in och ändå måste jobba på det där smuttsiga lagret för en skitlön.

Eller om alla faktiskt fick komma in på advokat och läkarutbildningarna men sen inte får jobb för att det helt enkelt inte finns plats.

Det är faktiskt så det ser ut. Folk i den här landet har två utbildningar eller mer men sitter och gör något skitjobb som ingen egentligen vill ha. Det är knappt någon som jobbar med det man utbildade sig till i gymnasiet.
Citera
2022-10-09, 20:55
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tack.
Jag har aldrig haft några långsiktiga planer eller "livsmål", men när jag har känt att det har varit dags för förändring så har jag tittat på vilka dörrar, vägar eller alternativ som var tillgängliga och lockande och ått vidare.
Vi lever ju faktiskt i en tid och i ett land där det är möjligt om man har lite driv och vilja.

Många har den möjligheten.

Du är säkert den personen som gillar hoppa på det nya tåget när livet stannar upp och börjar stagnera. Har jag fel om jag säger att du vill att det ska hända nya saker när det till slut blir tråkigt att göra samma sak åter igen?

Jag tror att somliga gillar tryggheten i det yrket de har. Det monotona livet är helt enkelt en trygghet i sig. Det kan säkert också bidra till att man inte vill klättra på karriärstegen. Varför chansa när man ändå är nöjd här och nu?
Citera
2022-10-09, 21:05
Medlem
mensverkets avatar
Man är inte människa om man inte gör framsteg idag. Man ser ner på folk som är nöjda med sin tillvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in