2024-05-03, 14:31
  #9697
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Men det är ju detta lvu föräldrarna pratar om när de talar om hjälp och stöd i hemmet , personal som ska leka med barnen , läsa läxor , tvätta, laga mat , städa , hämta från förskola mm dvs sköta hela föräldrarollen inte bara som en del ha avlastning någon helg i månaden , de menar ju tom att detta till viss del kan innebära ideella krafter med pensionerade pedagoger .
Vad är det som gör någon till förälder om de bara är figurer i hemmet men inte har del i något av vikt gällande barnets utveckling

Alla LVU-fall ser inte ut på detta sätt. Det finns väldigt olika anledningar till att det blir LVU som inte behöver ha med föräldraförmågan att göra, utan snarare avsaknad av en socialtjänst som förstår och lyssnar på föräldrarna om vad de behöver hjälp med.

Eller att föräldrarna hamnat i konflikt med skolan om barnet och att skolan inte tar sitt ansvar och ordnar med anpassad utbildning om barnet har svårigheter av olika anledningar.

Utvecklingsstörda klarar givetvis inte av att sköta om sina barn, men det är sannolikt bara en bråkdel av alla fall.

Kan man inte visa att det blir bättre av LVU så ska heller inte använda sig av den vårdformen från samhällets sida.

Det är alldeles för mycket som pekar i motsatt riktning. Det blir bara värre och det är väldans dyrt för samhället.
2024-05-03, 14:32
  #9698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Det föräldrarna efterfrågar är alltså hemtjänst. Rollen socialsekreterare och familjebehandlare hade haft hade varit detsamma som vid övervakat umgänge, passivt observera, anteckna. Vilket hade legat till grund för vård- och behandlingsplan. Det de TROR att det innebär är en funktion som påminner om arga nannyn i superkostym som på plats både korrigerar rutiner, läxläsning, städ, tvätt, matlagning, fostran, konfliktlösning osv osv osv.




Ja, och kontohavaren var sympatierna ligger. Ska han kallas incest-Finiq hädanefter?





Hoppas nämndemän och domare ser eländet och funderar över varför de inte dömde henne till vård.
Ja det är någon blandning av hemtjänst , barnflicka , läxhjälp mm de efterfrågar som ska finnas i hemmet så länge det behövs tills föräldrar lärt sig detta själva .De tycker ju att de ät bra föräldrar för att umgänge 2 timmar var 6:e vecka fungerar utan problem om menar då att barn kan bo hemma om umgängesstöd kan sitta på lite avstånd
2024-05-03, 17:02
  #9699
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja det är någon blandning av hemtjänst , barnflicka , läxhjälp mm de efterfrågar som ska finnas i hemmet så länge det behövs tills föräldrar lärt sig detta själva .De tycker ju att de ät bra föräldrar för att umgänge 2 timmar var 6:e vecka fungerar utan problem om menar då att barn kan bo hemma om umgängesstöd kan sitta på lite avstånd


Vilket är fullständigt verklighetsfrånvänt.
2024-05-03, 17:22
  #9700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Vilket är fullständigt verklighetsfrånvänt.
Men exakt så har de fantasier om att socialtjänstens arbete ska bara sociala tjänster som ska vara hjälp och stöd från att byta blöjor till allt en förälder behöver göra med och för sitt barn eftersom det viktigaste för barn är att leva med någon de har blodsband till så länge de inte gör barnet fysiskt illa
2024-05-03, 19:14
  #9701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Rokans live idag. Finiq är just nu i Nulls live bland kommentarerna där han attackerats angående anklagelserna. Han vägrar svara annat än att soc ljuger och att soc är kriminella. Alla som kritiserar Finiq stängs av, säger väl en hel del om Null.

Okej. Tack.
Null är lika sjuk som de andra men vid en första anblick verkar hon klok och gullig. Inte fan får man sjukpension om man kan sitta upp timme ut och timme in på TikTok. För ryggproblem alltså. Nej det är mer än så.
2024-05-03, 19:18
  #9702
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Okej. Tack.
Null är lika sjuk som de andra men vid en första anblick verkar hon klok och gullig. Inte fan får man sjukpension om man kan sitta upp timme ut och timme in på TikTok. För ryggproblem alltså. Nej det är mer än så.


Ja det är uppenbart att något inte är som det skall där om än det kan glimma till då och då.

Vi har ett välfärdssystem som är till förmån för invandrare, kraven på svenskar är betydligt hårdare. Det brukar kallas de låga förväntningarnas rasism.
2024-05-03, 19:23
  #9703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Okej. Tack.
Null är lika sjuk som de andra men vid en första anblick verkar hon klok och gullig. Inte fan får man sjukpension om man kan sitta upp timme ut och timme in på TikTok. För ryggproblem alltså. Nej det är mer än så.
Hon cyklar, kör bil i timmar och har nu börjat träna på utegym så inte är det pga ryggproblem hon fått sjukersättning eftersom , mycket möjligt att hon har ryggproblem också men inte i sådan grad att det inte finns något jobb på arbetsmarknaden hon skulle klara kanske inte på heltid men finns ju andra varianter som 50 % osv
2024-05-03, 21:19
  #9704
Medlem
[quote=adina|88160193]Hon cyklar, kör bil i timmar och har nu börjat träna på utegym så inte är det pga ryggproblem hon fått sjukersättning eftersom , mycket möjligt att hon har ryggproblem också men inte i sådan grad att det inte finns något jobb på arbetsmarknaden hon skulle klara kanske inte på heltid men finns ju andra varianter som 50 % osv[/QUOTE


Det är sjukt. Något hade hon kunnat arbeta med, om det nu inte är psykiskt då…vilket det är.
2024-05-03, 21:20
  #9705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Ja det är uppenbart att något inte är som det skall där om än det kan glimma till då och då.

Vi har ett välfärdssystem som är till förmån för invandrare, kraven på svenskar är betydligt hårdare. Det brukar kallas de låga förväntningarnas rasism.

Om du har rätt så är det vidrigt men jag är osäker på om det är så när det gäller sjukersättning.
2024-05-03, 22:44
  #9706
Medlem
Har ni långtråkigt så har den där collie live nu.
2024-05-03, 23:26
  #9707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan7
Har ni långtråkigt så har den där collie live nu.
Och henne hittar jag inte längre på något av mina konton av något skäl
2024-05-03, 23:49
  #9708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Och henne hittar jag inte längre på något av mina konton av något skäl
Du är säkert blockad. Jag blev det ikväll för jag klarar inte av att inte kommentera!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in