2022-12-07, 19:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyyy
Länk till SVT?

Titta från 14.08
https://www.svtplay.se/video/eZLD3BJ/rapport/man-5-dec-19-30

Titta från 17.04
https://www.svtplay.se/video/j3poEAr/aktuellt/man-5-dec-21-00
Senast redigerad av Lillamig72 2022-12-07 kl. 19:59.
2022-12-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Och jag flydde akut till en kvinnojour med hjälp av socialtjänsten när min son var 4 månader.
Det är vad man som mamma är skyldig att göra. Skydda sitt barn mot psykiskt o fysiskt våld. Därför är det här ämnet personligt för mig.
I Fias fall verkar det inte blivit några erbjudande om skydd . Det verkar i hennes fall som det förekommit en mängd anmälningar och kontakt med socialtjänsten sedan barnen var bebisar och inget har lett till något förutom att barnen omhändertogs och sedan även att mamman inte får ha någon kontakt alls.
2022-12-07, 20:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I Fias fall verkar det inte blivit några erbjudande om skydd . Det verkar i hennes fall som det förekommit en mängd anmälningar och kontakt med socialtjänsten sedan barnen var bebisar och inget har lett till något förutom att barnen omhändertogs och sedan även att mamman inte får ha någon kontakt alls.
Jag valde självmant att en läkare skulle göra en orosanmälan. Då jag var förtvivlad vid ett läkarbesök med min son och inte visste hur jag skulle ta mig ur allt. Pappan dök upp där med.
Fick komma direkt till socialtjänsten nästa dag.
Vi diskuterade genast placering på kvinnojouren
Jag var själv aktiv.
Man kan inte vara passiv, vänta o bara tänka på sig själv när det gäller sitt barns trygghet.
Senast redigerad av Lillamig72 2022-12-07 kl. 20:26.
2022-12-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniara
Så sjukt att anklaga Tom för allt som händer i familjen. Om det finns problem så fanns dom säkert innan också... Så sluta anklaga en person för allt.
Han må vara manisk, men det kanske är ett
symptom på allt elände han haft och går igenom.
Värsta jag vet är när människor skyller på en person för allas problem.
Vad tycker du själv om Toms upptåg då? Hänga ut alla till höger och vänster.. Polisen är dum, Länsstyrelsen är dum, läkaren ör dum, socialsekreteraren är dum, grannen ör dum, mamma är dum, banken ör dum, syrran är dum, familjehemmen är dumma… listan tar aldrig slut. Ja, jag anser att Tom är boven i dramat, pga sitt psykotiska tillstånd. Han behöver läggas in, och det är nu. Snart har han inget jobb, inga vänner, ingen gård och utblottad. Det är min tro…
2022-12-07, 20:17
Medlem
Citat:
Titta från 14.08
https://www.svtplay.se/video/eZLD3BJ/rapport/man-5-dec-19-30

Titta från 17.04
https://www.svtplay.se/video/j3poEAr/aktuellt/man-5-dec-21-00

Tack!
2022-12-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zrobo
Vad tycker du själv om Toms upptåg då? Hänga ut alla till höger och vänster.. Polisen är dum, Länsstyrelsen är dum, läkaren ör dum, socialsekreteraren är dum, grannen ör dum, mamma är dum, banken ör dum, syrran är dum, familjehemmen är dumma… listan tar aldrig slut. Ja, jag anser att Tom är boven i dramat, pga sitt psykotiska tillstånd. Han behöver läggas in, och det är nu. Snart har han inget jobb, inga vänner, ingen gård och utblottad. Det är min tro…
Han har fått en massa nya vänner ha chans sagt , tråkigt nog är de bara människor som har problem med myndigheter.
2022-12-07, 20:25
Medlem
Citat:
Jag valde självmant att en läkare skulle göra en orosanmälan. Då jag var förtvivlad vid ett läkarbesök med min son och inte visste hur jag skulle ta mig ur allt. Pappan dök upp där med.

Fick komma direkt till socialtjänsten nästa dag.
De diskuterade genast placering på kvinnojouren för mig o min son.
Men det var för farligt för mig att packa när pappan redan kommit hem från jobbet.

Så vi bestämde att jag skulle vänta med att packa till morgonen när pappan gått till jobbet. Socialtjänsten hämtade mig då och körde mig direkt till en kvinnojour. Har aldrig haft problem med socialtjänsten efter det.
Jag fick senare ensam vårdnad om min son.

Jag var själv aktiv.
Man kan inte vara passiv, vänta o bara tänka på sig själv när det gäller sitt barns trygghet.
Fia säger att alla möjliga instanser har gjort orosanmälningar och att hon har mängder med referenser som intygar att hon är en bra mamma ändå så blev hon uppenbarligen inte erbjuden något stöd och vad jag förstår har pappan inte kontaktförbud
2022-12-07, 20:26
Medlem
Citat:
Han har fått en massa nya vänner ha chans sagt , tråkigt nog är de bara människor som har problem med myndigheter.
Jo, jag citerade lite fel där.. Jag menar normalt fungerande vänner, där man kan ha ett vuxet och seriöst samtal…Vill ha hänga med fritjof, Tintin, Gabriel eller vad de nu heter…då är Tom bortom all räddning…
2022-12-07, 20:29
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Fia säger att alla möjliga instanser har gjort orosanmälningar och att hon har mängder med referenser som intygar att hon är en bra mamma ändå så blev hon uppenbarligen inte erbjuden något stöd och vad jag förstår har pappan inte kontaktförbud
Hon har helt enkelt inte varit aktiv själv i tid för att skydda sina barn. När omhändertagandet redan skett vaknar hon. Hon är inte trovärdig när hon sätter ihop sig och samarbetar med vem som helst som förlorat sina barn.

Man blir inte bara erbjuden kvinnojour. Det är en hög kostnad att bli placerad där. Och det måste tas ett beslut.
Man måste vara aktiv och visa att man vill skydda sitt barn och sitt eget liv. Man måste ansöka och få kontaktförbud med. För att få stanna kvar och sedan få gå i samtal där.
Senast redigerad av Lillamig72 2022-12-07 kl. 20:46.
2022-12-07, 20:45
Medlem
Citat:
Hon har helt enkelt inte varit proaktiv själv för att skydda sina barn i tid.

Man blir inte bara erbjuden kvinnojour. Det är en hög kostnad att bli placerad där. Och det måste tas ett beslut.
Man måste vara aktiv och visa att man vill skydda sitt barn och sitt eget liv. Man måste ansöka och få kontaktförbud med. För att få stanna kvar och sedan få gå i samtal där.
F har aldrig levt med barnens pappa har hon sagt , verkar dessutom som hon redan när yngsta barnet var några månader började med sina anmälningar .
Många av ärendena liknar varandra , en förälder som anmäler och anmäler år efter år med utredning efter utredning som i slutändan leder till att barn omhändertas eller att den anmälde föräldern får vårdnaden och det blir lite eller ingen kontakt med föräldern som gjort anmälningar.
2022-12-07, 20:45
Medlem
Givetvis finns det problem vad gäller omhändertagande av barn och bans rättigheter. Det ska man nog inte ringakta, men metodiken att hänga ut folk, hota och sedan friva på en stackare som är sjuk och inte kan hävda sig själv är att gå långt över alla gränser. Jag tänker gevetvis på det ansvar alla som stöttar Tom m.fl. har utan att de inser detta.
Men det kanske är det som är själva huvudpoänger: ingem av dom har lärt sig att ta egent ansvar. Därom har deras barn omhändertagits.

I fall som jag läst handlingar i visar dt sig ofta att barnen tar ett större ansvar för familjensammanhållning mm, än föräldrarna vilket leder till omhändertagandet
2022-12-07, 20:51
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
F har aldrig levt med barnens pappa har hon sagt , verkar dessutom som hon redan när yngsta barnet var några månader började med sina anmälningar .
Många av ärendena liknar varandra , en förälder som anmäler och anmäler år efter år med utredning efter utredning som i slutändan leder till att barn omhändertas eller att den anmälde föräldern får vårdnaden och det blir lite eller ingen kontakt med föräldern som gjort anmälningar.
Tyvärr låter de sina barn komma med i turbulensen med genom att ge dom information ett litet barn ska slippa att få. Och oroa sig över.
Ex på det är ett klipp utlagt på Facebook när Linnea pratar i telefon med sitt placerade barn på ett opassande sätt. Lägger över allt på sitt barn. Kommer inte ihåg var jag sett det kanske Toms Facebook.
Senast redigerad av Lillamig72 2022-12-07 kl. 21:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in