2024-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
LVU-diskussionen om rättssäkerhet hör faktiskt till denna tråd, eftersom Fia gång på gång tar upp problemet med socialtjänstens bristande utredningar. En fullständigt korrekt observation och det kan givetvis även gälla hennes utredningar.

Jag tycker det är tragiskt att många här inte förstår att det finns en Fia innan barnen blev omhändertagna och den nya Fia som ni diskuterar, som till stor del är skapad av socialtjänstens hantering av henne som person. Behandlingen av biologiska föräldrar med barn på LVU är nämligen helt horribel.

Att förlora sina barn på det sätt Fia har gjort är oerhört traumatiskt. Det hon uppvisar på TT är ett tydligt symtom på svår traumatisering. Det är inget att skratta åt och göra sig lustig över, utan det är en tragisk situation både för hennes barn och för Fia själv.
Hon har utsatt sina barn för utredning efter utredning sedan de föddes , hon har sysslat ned att drogtesta dem på egenhand genom att få tester genom en bekant , tester som hade gett noll resultat som bevis om de visat något , hennes barn har blivit så skadade av sina första år att de inte ens kan bo tillsammans eftersom de var extremt aggressiva mot varandra de var dessutom inte åldersadekvata , hon har inte kunnat gränssätta eller avstyra beteende.
2024-12-20, 22:03
Avslutad
Citat:
Vad vet du om det?

Jag gick i skolan med henne, hon är knäppare än en butik full med gökur och har alltid varit.
2024-12-20, 22:06
Medlem
Citat:
LVU-diskussionen om rättssäkerhet hör faktiskt till denna tråd, eftersom Fia gång på gång tar upp problemet med socialtjänstens bristande utredningar. En fullständigt korrekt observation och det kan givetvis även gälla hennes utredningar.

Jag tycker det är tragiskt att många här inte förstår att det finns en Fia innan barnen blev omhändertagna och den nya Fia som ni diskuterar, som till stor del är skapad av socialtjänstens hantering av henne som person. Behandlingen av biologiska föräldrar med barn på LVU är nämligen helt horribel.

Att förlora sina barn på det sätt Fia har gjort är oerhört traumatiskt. Det hon uppvisar på TT är ett tydligt symtom på svår traumatisering. Det är inget att skratta åt och göra sig lustig över, utan det är en tragisk situation både för hennes barn och för Fia själv.
Den F som fanns innan var knappast mycket bättre med tanke på att hon har sagt att hon hela livet gjort som hon velat utan att lyssna på andra så länge ingen lag brutits
2024-12-20, 22:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern2
Jag gick i skolan med henne, hon är knäppare än en butik full med gökur och har alltid varit.

Ja men hon blev inte friskare av att få sina barn omhändertagna om man säger så. Att en förälder är "knäpp" betyder inte att hen inte kan fungera som förälder.
2024-12-20, 22:17
Avslutad
Citat:
Att en förälder är "knäpp" betyder inte att hen inte kan fungera som förälder.

Jo lille vän, just precis det betyder det.

Citat:
Ja men hon blev inte friskare av att få sina barn omhändertagna om man säger så.

Nej, men nu kanske hennes barn har en chans att bli friska i skallen småningom. I hennes sällskap var det uteslutet.
2024-12-20, 23:17
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Missade idag. Vad hände?

Inget speciellt så. Snackade mest skit om Sverige och alla i Sverige. Och hur alla försöker mörda henne men att hon inte blivit mördad än för dom vill ha henne som exempel för att skrämma invandrare från Sverige.

Sen ringde hon till regeringskansliet och skrek på någon kvinna som inte ville prata om mänschliga retigheter om hennes och sonens våldtäkt.
2024-12-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Jag såg nån live för längesen med en polis som förklarade hur dom jobbade och att dom kunde göra en bedömning om att skicka personen till psyk men att när väl personen är där så måste läkaren göra en oberoende bedömning och att det ofta är där det brister eftersom personen då ofta skärper sig under samtalet med doktorn eftersom dom lugnat ner sig. Vet inte om det stämmer men det låter logiskt.
Stämmer, dock pratar LM exakt som hon gör på SM/i sina lives och bara rantar på om och om igen, det är inte mycket vettigt att bedöma mao. Hon pratar inte om sig själv på det viset utan exakt som det man ser på tiktok. De enda gångerna hon gått att få till slutenvården är ju när hon är hysterisk och skriker. Men väl där bedöms hon knappast som en fara för sig själv eller någon annan i self cancel/våldsam mening och skrivs därför ut.
2024-12-21, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den F som fanns innan var knappast mycket bättre med tanke på att hon har sagt att hon hela livet gjort som hon velat utan att lyssna på andra så länge ingen lag brutits

Hur kan du veta det? Hur kan du uttala dig så säkert om personer du inte känner? Jag kan garantera att F inte var traumatiserad på samma sätt som hon är idag innan barnen omhändertogs.
2024-12-21, 09:43
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Hur kan du veta det? Hur kan du uttala dig så säkert om personer du inte känner? Jag kan garantera att F inte var traumatiserad på samma sätt som hon är idag innan barnen omhändertogs.

Hur kan du veta det? Hur kan du uttala dig så säkert om personer du inte känner? Hur kan du garantera det?
2024-12-21, 10:11
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Därför att det är ett svårt trauma att få sina barn omhändertaget på det sätt som Fia fått uppleva. Att få sina barn omhändertagna enligt LVU och dessutom förlora vårdnaden är en av de mest traumatiska upplevelser en förälder kan gå igenom. För många innebär detta en förlust av en grundläggande del av livet, vilket påverkar både deras identitet och psykiska hälsa på djupet. -insert AI nonsens för att Kurre inte besitter egen förmåga att tänka-.

Det där är dina egna tankar och upplevelser som inte är applicerbara på andra. Bara för att det var traumatiskt för dig behöver det inte vara det för andra.

Med det sagt så är det självklart att hon mår sämre nu än innan. Men det ändrar inte faktan att hon inte var en fungerande förälder INNAN omhändertagandet. Och nej det är inte lite misstag i utredningen som lett till detta.

Om vi nu för 1000e gången behöver radda upp allt igen så:

1. Hon var desperat efter att få ett barn efter flera års singelliv och ensamhet (källa: hennes egna ord i guldtandspodden)

2. Hon gjorde det korkade beslutet att gänga med en knarkare på tunnelbanan, 2 gånger. (Källa: hennes egna ord i guldtandspodden)

3. Hon startade konflikter mellan sig och pappan. Försökte dessutom på eget bevåg hålla barnen borta från pappan. (Källa: hennes egna ord i guldtandspodden)

4. Hon har i kontakt med soc inte kunnat se sin egen del i konflikten/problemen och kan inte till denna dag se problematiken med hur hon beter sig, hur hon förhåller sig till myndigheter och hur barnen inte fungerade hemma. (Källa: hennes egna ord i guldtandspodden)

Och vad backar upp hennes historia? Hennes utredning från soc som bekräftar det hon säger.

Svara inte nu med samma nonsens som du gjort i 20 sidor. Ingen bryr sig om dina långa utlägg. Du låter inte smart. Kort och koncist är bra mycket mer givande än långa ordbajsande utlägg. Det sitter inga myndighetsgubbar o gummor i tråden som kommer radikalisera soc. Child och drfilip är dom enda som delvis håller med dig här, tveksamt att ens dom orkar läsa det du skriver dock.
2024-12-21, 10:58
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det är svårt att ta denna typ av inlägg på allvar när tonen är så hård och förringande. Att försöka förminska någon annans upplevelser och åsikter med personliga attacker och hån underminerar argumentens trovärdighet, oavsett vad man försöker påstå.

Att få barn omhändertagna enligt LVU är bland det mest traumatiserande en människa och förälder kan utsätta för. Det märks att du helt saknar helt förståelse för detta och empatisk förmåga.

Nejdå. Jag har full förståelse för att det är traumatiskt. Betyder dock inte att saker var guld och gröna skogar INNAN lvu som du vill få det att framstå som.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag har kapaciteten att förstå att saker inte stod rätt till innan lvu.

Medan du väljer att vara ansvarslös och skylla på en myndighet för personliga brister.

Nu pratar jag om korrekta lvun, så snälla skriv inget om felaktiga lvun.

Citat:
När det gäller dina punkter om "mamma Fia" och hennes situation, så behöver vi först påminna oss om att människor är komplexa, och att ingen enskild aspekt av någons liv kan användas för att rättfärdiga allvarliga ingrepp som att ta ifrån någon vårdnaden om sina barn. Det är självklart att hennes tidigare beslut och handlingar kan ha haft negativa konsekvenser, men att reducera henne till dessa misstag utan att beakta helheten av hennes liv, utveckling, och möjlighet till förändring är inte rättvist.

Dessutom, om utredningen från socialtjänsten är bristfällig eller innehåller felaktigheter, vilket faktiskt har visat sig vara ett återkommande problem i många fall, så är det fullt legitimt att ifrågasätta deras slutsatser och metoder. Att avfärda detta som nonsens är inte konstruktivt. Det är också viktigt att förstå att protester som Fias kan vara ett uttryck för djup frustration och trauma, snarare än ett bevis på hennes inkompetens som förälder.

Det är intressant hur jag aldrig lyckats få ett barn lvuat trots flera försök. Om det nu är så lätt som du och andra påstår. Har anmält samma förälder 3 gånger i år (och flera gånger tidigare år). Jag har varit med på flertalet samtal på skola och med socialsekreterare som stöd åt barnet, och ÄNDÅ är barnet kvar hemma.

Citat:
När det gäller dina kommentarer om hennes uttalanden i "Guldtandspodden" är det också viktigt att skilja mellan självkritiska reflektioner och den kontext dessa uttalanden görs i. Att någon erkänner sina misstag eller svårigheter innebär inte att de är oförmögna att vara en bra förälder, särskilt om det finns utrymme för stöd och förbättring.

Eh vad yrar du om? Är precis vad det innebär.

Citat:
Att kalla argumentation för "ordbajsande" och avfärda andra människors synpunkter på grund av längd eller komplexitet är inte heller ett produktivt sätt att föra en diskussion. En seriös debatt om dessa frågor förtjänar respekt och saklighet, inte personangrepp eller försök att tysta någon genom att påstå att "ingen bryr sig". Om din egen poäng är så stark som du antyder borde du kunna framföra den utan att behöva ta till nedsättande språkbruk.

Ordbajsande är precis vad det är och ingen vettig människa kommer gå in i debatt med dig just på grund av hur du formulerar dig och vad du säger. Att skriva mycket gör det inte komplext eller betydelsefullt. För du upprepar dig bara.
Ändå har fler personer i tråden gjort små försök, för att du ytterligare en gång ska upprepa dig.

Ingen vettig/betydelsefull bryr sig vad du skriver. Precis som att ingen bryr sig om Fias patetiska demonstrationer. Du behöver inte bli arg på mig över det.
Den friska världen, eller för att ta det i dina egna ord, vi i masspsykos kan skilja på en lögnaktig sjuk förälder från en frisk.
Manipulation och lögner fungerar kanske i din sociala krets. Och nej, det handlar inte om att förminska någon. Just calling out your bullshit.
2024-12-21, 12:28
Medlem
Citat:
Jag förstår din poäng att det kan finnas brister i hemmet innan ett LVU, men det är viktigt att hålla isär två saker: det ursprungliga behovet av stöd och hur myndigheten agerar i sin hantering. Även om hemförhållandena inte var "guld och gröna skogar", betyder det inte per automatik att socialtjänstens åtgärder alltid är rättfärdigade eller proportionerliga.

Att kalla någon "ansvarslös" för att ifrågasätta myndigheters hantering är en förenkling. Det är fullt möjligt att samtidigt erkänna brister i hemmet och kritisera brister i myndigheternas arbete. Ansvarsfullt föräldraskap innebär också att stå upp för barnens rättigheter och säkerställa att beslut som påverkar dem bygger på korrekt och rättssäker grund. Om det finns manipulerade uppgifter eller bristfällig dokumentation i en LVU-process, så underminerar det inte bara rättssäkerheten utan även förtroendet för systemet som helhet.

Du ber mig att inte nämna "felaktiga LVU:n", men det är just sådana fall som ofta illustrerar problemen. När socialtjänsten gör fel, är det inte längre en fråga om individuella föräldrars brister utan om ett systemfel som kan få långtgående och irreparabla konsekvenser för barn och familjer. Att blunda för det innebär inte "kapacitet att förstå", utan snarare en ovilja att se den fulla bilden.

Det handlar inte om att bortse från problemen som föranlett ett LVU, utan om att säkerställa att varje ingripande sker på rätt grunder och med korrekt dokumentation. Detta är särskilt viktigt eftersom socialtjänsten besitter en enorm makt i sådana frågor. Därför är det helt rimligt och ansvarstagande att kritisera myndigheter när deras hantering inte håller måttet – inte bara för ens egen familj, utan också för rättssäkerheten i samhället i stort.

Att dra slutsatsen att det skulle vara "lätt" att få ett barn LVU-omhändertaget baserat på din situation är inte rättvisande. Det finns flera faktorer som påverkar socialtjänstens beslut, och enskilda fall kan inte generaliseras till att representera hela systemet.

Det visar snarare på att processen för LVU är komplex och att tröskeln för ingripande ofta är hög. Socialtjänsten måste följa lagstadgade kriterier och samla tillräckliga bevis för att omhändertagande ska ske, särskilt eftersom LVU är en drastisk åtgärd med stora konsekvenser för barnet och familjen.

Däremot betyder inte din erfarenhet att systemet alltid fungerar rättssäkert eller proportionerligt i andra fall. Bara för att det varit svårt i ditt fall, innebär det inte att LVU aldrig används felaktigt eller för lättvindigt i andra situationer. Diskussionen handlar inte bara om huruvida det är "lätt" eller "svårt" att få ett LVU, utan om att säkerställa att varje beslut fattas på korrekt och rättssäker grund.

Din situation belyser ett viktigt perspektiv: att vissa barn kanske inte får det skydd de behöver, men det är också viktigt att erkänna att andra familjer kan bli utsatta för orättfärdiga omhändertaganden. Dessa två problem kan samexistera i ett system som ibland brister både i att ingripa och i att avstå. Därför är kritiken mot socialtjänsten inte alltid svartvit utan handlar om att förbättra rättssäkerheten och konsekvensen i deras arbete.

Nej det är det inte eftersom du misstolkat vad Fia sagt i den podden.

Att kalla välformulerade argument för "ordbajsande" riskerar att förenkla en komplex diskussion till en personlig attack. Att debattera innebär att kunna bemöta sakfrågor och resonemang med motargument, inte att avfärda någon baserat på längden eller detaljnivån i deras inlägg.

Att jag upprepar vissa poänger handlar inte om att de saknar betydelse, utan om att de är centrala för ämnet och ofta missförstås eller ignoreras i diskussionen. Det är också en metod för att klargöra ståndpunkter när dialogen tenderar att cirkulera kring missuppfattningar. Om dessa argument inte tilltalar dig, är det en sak, men att förminska dem till "ordbajsande" säger mer om din ovilja att engagera dig i sakfrågan än om kvaliteten på det jag skriver.

Vidare: om ingen "vettig människa" skulle vilja debattera med mig, varför har flera ändå valt att göra det, som du själv noterar? Det antyder att ämnet är viktigt och att det finns intresse för en seriös diskussion, även om vi inte alltid når samsyn. Att du uppfattar mitt sätt att formulera mig som överväldigande eller repetitivt är en subjektiv tolkning, men det är knappast ett skäl att ogiltigförklara mina argument.

Att påstå att "ingen vettig eller betydelsefull bryr sig" om vad någon skriver är inte ett argument, utan ett försök att tysta eller förminska en röst i debatten. Om det verkligen inte hade någon betydelse, varför engagerar du dig själv i att svara? Den typen av retorik handlar inte om att bemöta sakfrågor, utan om att avleda fokus från ämnet.

Vidare, att hänvisa till "den friska världen" eller "vi i masspsykos" som en slags överlägsen moralisk position är problematiskt. Att skilja en "lögnaktig sjuk förälder" från en "frisk" förutsätter att du har insyn och objektiv kunskap om en individs situation – något som få, om någon, kan påstå sig ha utifrån en debatttråd. Att reducera komplexiteten i familjesituationer till sådana kategoriseringar är inte bara missvisande, utan riskerar också att avhumanisera människor i utsatta situationer.

Ditt påstående om att "manipulation och lögner fungerar kanske i din sociala krets" är ytterligare en ogrundad anklagelse. I en seriös diskussion är det viktigt att hålla sig till fakta och sakliga argument, inte spekulera om någon annans karaktär eller intentioner. Sådana påhopp underminerar snarare din egen trovärdighet.

Det är paradoxalt att du hävdar att du "inte förminskar någon", samtidigt som du kallar andras åsikter för "bullshit" och deras initiativ för "patetiska". Om du verkligen vill bidra till en saklig debatt, bör du fokusera på att bemöta argument snarare än att använda nedvärderande språk och personangrepp. Det är genom respektfull dialog, inte förolämpningar, som vi når en djupare förståelse av svåra frågor som LVU och dess konsekvenser.
Ingen misstolkar vad F säger i podden , hon säger exakt vad många inklusive mig själv uppfattat från början när F dök upp , hon hade en önskan om att skaffa barn för att klockan tickade och valde då ut en random man som hon tyckte var attraktiv ungefär samma sak ser det ut att vara hos PM , GM och ett antal av de andra mammorna som fått sina första barn när de närmat sig 40 år och som inte lever i en relation , billigare än att skaffa barn så än med donator ..

De har blivit gravida medvetet av " misstag" men män kort tid efter att de börjat träffa dessa män i många fall gissar jag att de inte alls tänkt sig ha en fortsatt relation utan tänkt sig att männen ska försvinna och inte ha del i barnens liv och absolut inte ställa krav på att vara delaktiga .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in