Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är svårt att ta denna typ av inlägg på allvar när tonen är så hård och förringande. Att försöka förminska någon annans upplevelser och åsikter med personliga attacker och hån underminerar argumentens trovärdighet, oavsett vad man försöker påstå.
Att få barn omhändertagna enligt LVU är bland det mest traumatiserande en människa och förälder kan utsätta för. Det märks att du helt saknar helt förståelse för detta och empatisk förmåga.
Nejdå. Jag har full förståelse för att det är traumatiskt. Betyder dock inte att saker var guld och gröna skogar INNAN lvu som du vill få det att framstå som.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag har kapaciteten att förstå att saker inte stod rätt till innan lvu.
Medan du väljer att vara ansvarslös och skylla på en myndighet för personliga brister.
Nu pratar jag om korrekta lvun, så snälla skriv inget om felaktiga lvun.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
När det gäller dina punkter om "mamma Fia" och hennes situation, så behöver vi först påminna oss om att människor är komplexa, och att ingen enskild aspekt av någons liv kan användas för att rättfärdiga allvarliga ingrepp som att ta ifrån någon vårdnaden om sina barn. Det är självklart att hennes tidigare beslut och handlingar kan ha haft negativa konsekvenser, men att reducera henne till dessa misstag utan att beakta helheten av hennes liv, utveckling, och möjlighet till förändring är inte rättvist.
Dessutom, om utredningen från socialtjänsten är bristfällig eller innehåller felaktigheter, vilket faktiskt har visat sig vara ett återkommande problem i många fall, så är det fullt legitimt att ifrågasätta deras slutsatser och metoder. Att avfärda detta som nonsens är inte konstruktivt. Det är också viktigt att förstå att protester som Fias kan vara ett uttryck för djup frustration och trauma, snarare än ett bevis på hennes inkompetens som förälder.
Det är intressant hur jag aldrig lyckats få ett barn lvuat trots flera försök. Om det nu är så lätt som du och andra påstår. Har anmält samma förälder 3 gånger i år (och flera gånger tidigare år). Jag har varit med på flertalet samtal på skola och med socialsekreterare som stöd åt barnet, och ÄNDÅ är barnet kvar hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
När det gäller dina kommentarer om hennes uttalanden i "Guldtandspodden" är det också viktigt att skilja mellan självkritiska reflektioner och den kontext dessa uttalanden görs i. Att någon erkänner sina misstag eller svårigheter innebär inte att de är oförmögna att vara en bra förälder, särskilt om det finns utrymme för stöd och förbättring.
Eh vad yrar du om? Är precis vad det innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Att kalla argumentation för "ordbajsande" och avfärda andra människors synpunkter på grund av längd eller komplexitet är inte heller ett produktivt sätt att föra en diskussion. En seriös debatt om dessa frågor förtjänar respekt och saklighet, inte personangrepp eller försök att tysta någon genom att påstå att "ingen bryr sig". Om din egen poäng är så stark som du antyder borde du kunna framföra den utan att behöva ta till nedsättande språkbruk.
Ordbajsande är precis vad det är och ingen vettig människa kommer gå in i debatt med dig just på grund av hur du formulerar dig och vad du säger. Att skriva mycket gör det inte komplext eller betydelsefullt. För du upprepar dig bara.
Ändå har fler personer i tråden gjort små försök, för att du ytterligare en gång ska upprepa dig.
Ingen vettig/betydelsefull bryr sig vad du skriver. Precis som att ingen bryr sig om Fias patetiska demonstrationer. Du behöver inte bli arg på mig över det.
Den friska världen, eller för att ta det i dina egna ord, vi i masspsykos kan skilja på en lögnaktig sjuk förälder från en frisk.
Manipulation och lögner fungerar kanske i din sociala krets. Och nej, det handlar inte om att förminska någon. Just calling out your bullshit.