2006-08-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, bra skrivet.

Jag tror att Israel blev väldigt pressat av världsopinionen. Den fick diplomater på alla håll att tvingas agera för ett stopp. Israel var helt enkelt på väg att skämma ut sig, i klarspråk. De kunde inte skada Hizbollah mer utan att civilbefolkningen hade drabbats ännu mer, förlusterna var redan för stora.

Att Bush sedan säger att Hizbollah har lidit nederlag, det är ju bara för att rädda ansiktet.

Bra sagt det också, och det i fet stil: precis.
Citera
2006-08-15, 15:50
Medlem
FredPhelpss avatar
Citat:
Ja, bra skrivet.

Jag tror att Israel blev väldigt pressat av världsopinionen. Den fick diplomater på alla håll att tvingas agera för ett stopp. Israel var helt enkelt på väg att skämma ut sig, i klarspråk. De kunde inte skada Hizbollah mer utan att civilbefolkningen hade drabbats ännu mer, förlusterna var redan för stora.

Att Bush sedan säger att Hizbollah har lidit nederlag, det är ju bara för att rädda ansiktet.
Om allting nu går som det ska, dvs den Libanesiska armén och FN tar över i södra delen av landet så har verkligen Hizbollah lidit nederlag. Vi får se hur det går först.
Citera
2006-08-15, 15:52
Bannlyst
Från wikipedia

Citat:
Trots att israelerna lämnade södra Libanon år 2000 har relationerna mellan Israel och Libanon fortsatt att vara spända längs gränsen. Hizbollah har från södra Libanon attackerat civila mål i byar och städer i norra Israel och Israels militär har beskjutit Hizbollahs ställningar på libanesiskt territorium.

Få se nu... Israelerna lämnar libanon 2000 för att sedan anfalla libanon igen?
Citera
2006-08-15, 16:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredPhelps
Om allting nu går som det ska, dvs den Libanesiska armén och FN tar över i södra delen av landet så har verkligen Hizbollah lidit nederlag. Vi får se hur det går först.

Jag är inte så säker på att Hizbollah ser det som ett nederlag.
Däremot är jag säker på att de föredrar detta framför en ny israelisk ockupation.

Men som sagt: vi får se hur det går. Det blir säkert fler ronder som någon sade.
Citera
2006-08-15, 16:04
Bannlyst
Och ni som gnäller jag måste kamma mig

http://copyriot.blogspot.com/2006/07/kortslut-inte-din-kompass-hizbollah.html

Intressant blog... kanske svårt att läsa om man är trångsynt?

Citat:
Att stödja Hizbollah är naturligtvis också att "ställa sig på maktens sida". En stat-i-staten, ett politiskt parti som kontinuerligt förses med avancerad militärteknologi av en av världens mest tyranniska diktaturer

Citat:
Israel är indraget i två olika krig, som inte bör blandas ihop. Det ena står mot Hizbollah, som startade det framför allt genom sina raketangrepp på israeliska städer från libanesiskt territorium. Men Libanon är inte en part. Libanon är snarare gisslan

Citat:
Eftersom Hizbollah högst medvetet gömmer sina enheter inne i bostadsområden, drabbas även civilbefolkningen i dessa delar av Libanon ohyggligt hårt av motattackerna.

http://images.thetimes.co.uk/TGD/picture/0,,320984,00.jpg

Citat:
Som medger att man kanske kan kritisera Hizbollah på vissa punkter, bara för att avsluta med en heroisk hyllning till hur Guds parti "bär hedern med sig genom resten av historien". Heder? För den kontinuerliga beskjutningen av Israels judiska och arabiska invånare, eller för att de var hjältemodiga nog att kidnappa israeliska soldater när Teherans bödlar knäppte med fingrarna?

Citat:
Sommaren 2000 drog sig Israel tillbaka från sin "säkerhetszon" i södra Libanon. Det sades att Hizbollah, som dittills hade rättfärdigat sin privatarmé som ett motstånd mot ockupationen, bara behövde lite tid för att ställa om till en normal politisk verksamhet. Precis som alla andra väpnade fraktioner i Libanon gjorde.

Vad FN-resolutionen föreskrev och som Israel nu vill se uppfyllt, borde få kunna invända mot: Det politiska partiet Hizbollah måste lämna ifrån sig alla sina vapen, så att Libanons egen ordningsmakt kan återta suveräniteten över hela sitt lands territorium. Så blev det inte. Hizbollah blev i stället en stat i staten, i praktiken kontrollerande hela södra Libanon medan Iran skänkte dem en ständigt större vapenarsenal.

Vad fan är det jag sagt hela tiden?
Citera
2006-08-15, 16:06
Medlem
10 katyusha raketer skjutna in i Sodra Libanon emot IDF, jag undrar om Hizbollah onskar en fortsattning?
Citera
2006-08-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
10 katyusha raketer skjutna in i Sodra Libanon emot IDF, jag undrar om Hizbollah onskar en fortsattning?

Medlemmar i Hizbollah har sagt att de kommer att fortsätta beskjutningen av IDF/Israel tills Israel har dragit tillbaka sina trupper ur Libanon.
Citera
2006-08-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaerieTale
Medlemmar i Hizbollah har sagt att de kommer att fortsätta beskjutningen av IDF/Israel tills Israel har dragit tillbaka sina trupper ur Libanon.

Jepp precis
Citera
2006-08-15, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FaerieTale

Varför agerar dom oberoende från regeringen och deras arme?
Citera
2006-08-15, 16:36
Bannlyst
Citat:
De israeliska styrkorna tog sig dock snabbt upp genom landet och omringade Beirut där man satte igång att raketbeskjuta staden för att tvinga PLO att lämna Beirut. För att få ett slut på beskjutningen bad den libanesiska regeringen Yasir Arafat att lämna Landet och den 30 augusti lämnade Arafat Beirut och gick ombord på en grekisk kryssare för att kunna sätta upp PLO:s nya högkvarter i Tunis.

Tror situationen är lite annorlunda den här gången
Citera
2006-08-15, 16:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Varför agerar dom oberoende från regeringen och deras arme?

Du skulle nog försöka få en intervju med Nasrallah och Siniora!
Citera
2006-08-15, 16:43
Bannlyst
Citat:
Du skulle nog försöka få en intervju med Nasrallah och Siniora!

Varför det? Jag anar varför dom agerar oberoende, men påpekar jag det här blir jag påhoppad i stället när det är så självklar för vissa att skriva jepp precis?

Att dom agerar oberoende är en del av deras propaganda att fiska röster, precis som Hamas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in