• 1
  • 2
2006-07-12, 23:19
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansolo86
regelbundet, alltid hemlagat. mat från hela matcirkeln
.grovt bröd och mycket gröt..
dricker mjölk/vatten/mineralvatten...äter ca var 3e timme

Fy fan.........."my body is my temple" ????
Citera
2006-07-13, 01:01
Medlem
Squalos avatar
På senare tid (en vecka eller två) har det varit väldigt varmt. Så det blir mest småplock; mackor, frukt, mycket juice. Har ätit 2 st frysta fiskgratänger, som hittades billigt på Coop... Annars inte mycket lagad mat.

Annars, när det inte är lika varmt, äts det mycket pasta. Det gör att göra mycket trevligt med pasta.
Citera
2006-07-13, 07:42
Medlem
SweetAsss avatar
En rejäl frukost vid 8-9 tiden. 11 om det är helg.

Sen lunch, några timmar senare. Vid 17 tiden är det midag. Sen äts det inget mer. Håller strikt på tiderna.

Gröt på morgonen med en elle er två mackor (grovt bröd med keso), te.

Lunchen brukar alltid bli nått lätt, sallad av nått slag

Middag brukar det bli husmanskost typ.
Citera
2006-07-13, 08:07
Medlem
fnuskes avatar
Räknar kalorier, äter skräpmat ibland men då ofta kalkylerat så det blir ibland bara ett mål om dagen.

Dricker desto mer än vad jag äter dock, blir irriterad när jag ser att urinet har färg. "Happiness is colorless pee"
Citera
2006-07-14, 20:40
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Äter när jag är hungrig, vilket är ungefär var tredje timma.
(även om jag är vaken på natten).

Vad jag stoppar i mig är också helt beroende på humör.
Jag älskar att äta, och tänker inte förvägra mig någonting i matväg.
Däremot så har jag de senaste åren börjat äta/tänka nyttigare än tidigare,
mest pga att maken gått in för detta mer och mer och att det är jag som står för matlagningen i hushållet.
(Jag äter tex inte längre en påse ostbågar till frukost, utan försöker få i mig lite mer fibrer...)

Under vinterhalvåret, samt i perioder där jag går upp innan nio på förmiddagen,
så tenderar jag att äta en ordentlig frukost bestående av gröt, mackor och fil eller en skål välling och fruktkvarg.
På sommaren och när jag är ledig,
så ligger jag så länge i sängen om morgnarna att jag vill ha rejäl mat på en gång när jag vaknar.
Gärna husmaskost och alltid kött av något slag.
Den missade energin från frukosten tar jag igen med ett extra mellanmål under dagen.

Middagen är ett mål jag faktiskt inte är så tillfredsställd med än.
Jag känner att min kropp gärna vill äta middag innan klockan sju-åtta på kvällen,
och då inte så mycket, samt gärna hoppa över rött kött.
(blir så tung i magen)
Dock så är detta problematiskt, eftersom det inte är alltid maken är hemma för middag vid den tiden,
samt att han kan ha slarvat med maten/inte hunnit och behöver en rejäl måltid.
(Jag vet att jag kanske mammar honom för mycket, men en stor karl behöver mycket och bra mat.)

Efter middagen vill jag genast ha något sött,
annars blir jag hemsk att vara i närheten av...
Det räcker med en mindre skål glass, lite choklad eller en fruktyoghurt,
men socker måste jag ha.

Nån timme innan jag går och lägger mig så tar jag ett kvällsmål.
på vintrarna blir det ofta något varmt som en kopp varm honungsmjölk eller the med kex.

Svensk husmanskost och främst italiensk pasta är huvudintresset när det gäller mat.
Även om jag verkligen njuter av friterad skräpmat och hamburgare när jag är sugen,
så skulle jag rata vad som helst i den kategorin för en tallrik vällagad pasta.

Dricker alltid vatten till maten numer,
och mjölk till mellanmål eller när jag bara är sugen.
Läsk dricks på bio eller i drinkar.

Jag är inget smågodisfreak,
men salta snacks och choklad kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Arbetstränar förnärvarande i ett bageri/konditori,
och var rätt orolig att min fabläss för bakelser och tårta skulle få alltför stort rum i mitt liv...
Detta visade sig dock vara obefogad oro,
mitt sug efter sådant minskade drastiskt på en vecka.
Frallorna dock, de nybakta, salta frasiga frallorna...*Homerdreglar*
Citera
2006-07-15, 09:29
Bannlyst
Som den grekista staty man är handlar det mycket om proteinrik mat i form av fisk,kött och kycklingfileér, detta tillsamms med ris, nudlar och grönsaker i rika former.
Till måltiderna serveras alltid vatten, som är livets källa.

Till frukost äts det alltid fiberhavregryn med äggvitor och lite fiskolja eller någon frukt.

Det blir ungefär 6-9 mål mat och på helger kan det bli någon sötsak men annars håller vi oss till en strikt och nyttig matsedel , detta för att kunna se ut som den grekiska guden omgivningen har kommit att känna igen oss för.
Citera
2006-07-15, 09:42
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Middagen är ett mål jag faktiskt inte är så tillfredsställd med än.
Jag känner att min kropp gärna vill äta middag innan klockan sju-åtta på kvällen,
och då inte så mycket, samt gärna hoppa över rött kött.
(blir så tung i magen)
Dock så är detta problematiskt, eftersom det inte är alltid maken är hemma för middag vid den tiden,
samt att han kan ha slarvat med maten/inte hunnit och behöver en rejäl måltid.
(Jag vet att jag kanske mammar honom för mycket, men en stor karl behöver mycket och bra mat.)
Du ska inte vara rädd för att inte äta samma mat som han gör till middagen. Det lär sig inte alltid folk förens dom börjar leva med en vegetarian... Du kan koka potatis och steka en stor röd biff till din man, lite rödvinssås, och själv sitta och äta lite räkor eller en lätt sallad, medans ni delar en flaska vin eller så. Då kan du äta lite ett par timmar innan.
Citera
2006-07-15, 09:46
Medlem
Micke666s avatar
Smörgåsar, snus, kaffe och bira. Det är allt som behövs, jag har levt så dom närmaste 20 åren och mår prima...
Citera
2006-07-15, 13:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag är megadålig på att käka frukost. Jag tar ett glas apelsin- eller äppeljuice och åker (i normala fall nu är jag sjukskriven till sista september) till jobbet, där jag käkar en macka och dricker nånting till vid 9.30, så de första 3 1/2 timmarna av dygnet käkar jag inget.

Lunch blir det i personalrestaurangen, sen beror det på humöret vad jag äter när jag kommer hem.

På helgerna gillar jag dock att en dag stå vid spisen och ägna mig åt extrem slow food medan jag dricker en öl eller några glas vin.

Andra lediga dagen brukar det bli nån restaurang eller en vanlig hederlig fast food meny...
Citera
2006-07-15, 19:57
Medlem
Litet gult djurs avatar
Små portioner, att aldrig äta mig totalt proppmätt har nog varit den viktigaste hälsoinsikten på senare år. Köper jag hem en pizza räcker den till frukost dagen efter också.

Knappt några kolhydratbomber såsom ris och pasta, inget bröd.
Äter fisk, gris, fågel lite nötkött, mycket nötter, mer frukt än grönsaker men då mycket sådant. Mycket färdiga såser, grönsaker inlagda i vinäger och god ost. Halvfabrikat om det är bra nog. Dricker mest läsk och öl. Inget hälsofreak, äter i regel det jag är sugen på - kroppen får bestämma.

Köper den mesta maten på Willys och Lidl, det är inte bara en prisgrej utan jag tycker de affärerna har ett sortiment och en stil som passar; Willys har det man är van med och Lidl har lite roligare utländska grejer.

Sen "frukost" vid lunchtid, middag vid 3-5 tiden, sällan hungrig nog för mer. Äter aldrig eller mycket sällan chips eller dylikt, detta har ersatts av skinka och nötter framför DVDn. Sällan godissugen. Motionerar dagligen, löp och styrketräning. Har inga som helst hälsoproblem.
Citera
2006-07-21, 09:28
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamboSlambo
Hur ser era matvanor ut i genomsnitt?
Äter ni på konstiga tider, äter ni bara skräpmat o.s.v ?

Själv hade jag en period då jag åt nyttigt 5 dagar i veckan och hade 2 stycken ätardagar då jag åt vad jag ville. Detta tycker jag dock är väldigt tråkigt nu och tror inte att jag kommer gå tillbaka till det.
Nu varierar det som fan, men oftast äter jag nu skräpmat, ska dock sedan försöka stabilisera det så att det blir lagom med skräpmat så att jag inte blir värsta tjockisen!

Okej, ordet är ert !

Jag kör lite på det här sättet. Måste hålla vikten i schack.
Allt jag lagar hemma är vegetariskt och nyttigt med lite fett och så.
Jag försöker äta nyttigt så mycket jag kan. 1 eller 2 dar iveckan blir det nåt onyttigt.
Bland det bästa jag vet är att äta en megabrakfrukost på lördan! Äggröra, mackor, yoghurt, pålägg i mängder...
Jag är dock en sucker på skräpmat. När min karaktär är svag så slinker många Billys ner...
Citera
2006-07-21, 09:43
Medlem
Vet om att jag äter för sällan och för mycket. Min svåraste utmaning är att sprida ut maten på flera små mål. Skulle lätt kunna klämma i mig dygnsbehovet vid ett enda tillfälle, och känna mig nöjd med det.

Äter och lagar det mesta. Utom kycklingbröstfiléer och vitt ris . Maken till smaklös, fiberbefriad smörja finns inte. Typiskt nog är det den enda mat en hel del människor lever på numera...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in