Citat:
Ursprungligen postat av
motionside
Hej!
Har en ASUS Vivobook som kom med Windows 11. Poddar en del och köpte igår två stycken Rode NT mini USB mickar. Problemet är att mjukvaran Rode Connect inte plockar upp några signaler från mickarna eller skickar ut signal till mickarnas medhörning via 3,5mm jacket för hörlurar.
Det fungerar att ha en mikrofon som vald standardenhet och spela in från samt få medhörning från systemljud. Så det är inga fel på mickarna, drivrutiner eller annat.
För att testa så kopplade jag in mickarna i min andra laptop som har Windows 10 installerat och där fungerade Rode Connect helt utan krångel. Problemet är att det är min leasade jobbdator så den kan jag inte dedikera till podd.
Jag har provat allt som att ge appar tillåtelse, göra undantag i brandväggen och sett till att allt har senaste drivrutinen.
Det enda jag kan tro är att det är något kompatibilitetsproblem med Windows 11. Jag ser nu att jagchae några ”kumulativa uppdateringar” att göra för Windows. Men om detta inte fungerar vad är nästa steg?
Hatar för övrigt Windows 11 men det är väl en vanesak, hade dock gärna installerar Windows 10 men vet inte om det är krångligt eller medför svårigheter.
Prova att köra programmet i kompatibilitetsläge.
Nästa steg har jag ingen aning om förutom de aktioner man kan hitta vid ett nätsök.
Installera Windows är enkelt och bör inte innebära större svårigheter än de som dina egna program kan framkalla, men då behöver du en licens för 10:an. En licens du kan hitta, legalt, på nätet för vanligtvis under 100kr.