2025-11-13, 21:33
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celsiuspeach
tack för snabbt svar - Bor tyvärr inte i deras upptagningsområde. Men ja inte långt ifrån (ca 2h) det lät bara positivt så tänkte jag ville höra mig för.

Skönt att höra du hade en bra upplevelse och kom ur skiten! Det gör mig glad att höra! Stort grattis till dig ! <3 Även fast jag förstår det förmodligen var ett helvete just då. Vad var det du var tvungen ta dig ur om jag får fråga?

Jag går gärna igenom helvetet för att bli fri. Å det låter som 2v fortf är kort tid men det bådar ju gott att de tar hänsyn till hälsan och har koll på en om själva avgiftningen tar längre tid.

Jag har bara klarat 6-7 dagar CT sen är det kört tyvärr. Men då är det på egen hand....har man stöttning och support måste det ju gå. Sen just med benso & alkohol är det väldigt farligt att bara stoppa helt tvärt av allt jag läst och hört. Önska jag bodde i USA där det finns betydligt mer stöttning och förståelse. Dvs du kan träffa en psykiatriker och få rätt medicin + trappa ut i det långsamma tempot som gör du faktiskt fungerar samtidigt.

Jag har dock trappat ner halva min dos - med lite fusk här å där. Slutat dricka, röka och försöker röra på mig. Men när sömn och psyket är typ helt kaputt så är de svårt hålla fast vid rutiner och senaste tiden känner jag min fasad håller på går sönder i tusen bitar i mitt förhållande , familj och vänner.

Ja jag längtar efter friheten och jag antar om du klarar det borde väl andra kunna klara det - även fast man känner en hopplöshet. Tror mitt största problem är just att våga / ta emot hjälp + vad alla andra ska tycka om mig.

Får höra av mig till dom och se vad de har att säga. Tack återigen
Mer eller mindre livslångt missbruk av alkohol toppat med drygt 10 år av missbruk av benso.
Slutade med akut delirium när benson inte kom i tid, hamnade på psykakuten sedan vidare via korttidsboende till Vårnäs.
Mitt skick var helt bedrövligt dåligt helt enkelt.

Jag bor inte i Vårnäs upptagningsområde:
https://www.varnas.se/sida/1128/Inf%C3%B6r_placering
Citat:
Vårnäs Behandling ägs gemensamt av Eskilstuna, Flen, Katrineholm, Strängnäs och Vingåker. Det här är kommunernas eget behandlingshem.

Vårnäs tar även emot patienter från andra kommuner. Då är det respektive hemkommun som bekostar behandlingen efter biståndsbeslut.
Det var min arbetsgivare som bekostade min behandling där liksom ett års efterbehandling.

Alltså det var jäkligt tufft, men i slutändan så värt det. Blev helt öppen med vad jag var, inga mer lögner och svek mot nära och kära.
Fick enbart bra respons, även om det nog tog ett par år innan folk började lita på mig igen.

Du verkar tänka på rätt sätt, så ta tag i din situation och gör dina tankar till handling.
Det är aldrig för sent, men det kan bli för sent om man inget gör.
Citera
2025-11-13, 21:41
Medlem
Burnwines avatar
Tips på bra stödboenden för missbrukare?
Gärna där man får ha egen lägenhet så att man får träna på vardagliga saker som det kommer se ut när man åker där ifrån, och inte bara ett kollektiv där alla pundar loss
Citera
2026-01-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Haha gjorde nyss min p27a på Iris utvecklingscentrum Hestra. Mycket bra ställe i viss mån, god mat & ingen stress. Man gör inte så värst mycket där

Ska till iris i hestra vet du vad för drogtester dom använder?
Citera
2026-01-19, 00:03
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bwc002
Ska till iris i hestra vet du vad för drogtester dom använder?
Dom använder multisticka med 17-21 paneler, skickar inget på analys såvitt jag vet. Dock testar dom inte alla för allt, de varierar och sker individuellt. Men blandmissbrukare åker på multistickan.

Du kommer att trivas på IRIS om du är motiverad. Det finns olika behandlade insatser men stort fokus ligger på en själv och att bygga upp en strukturerad vardag. Det finns inte mycket att göra på fritiden i byn men tänkte gå genom lite hur de funkar:

Man går upp 8 typ, käkar frukost 9, går till gymmet 9.30-10.30 sedan behandling 11-12 och lunch 12-13 sedan fritt eller åka t aktiviteter.

*Wi-Fi finns tillgängligt från 07-23:00 varje dag och på helgerna är det påslaget dygnet runt. Det suger att internet inte är påslaget dygnet runt men man vänjer sig. Bra att ladda ned film på paddan om man inte har eget nät!

Maten är vällagad och tillagas helt och hållet från grunden med bra råvaror. Man har möjlighet att önska måltider vilka kocken tillagar löpande. Verkligen bra mat. Kocken är helt fantastisk och bra kille.

Det finns en matvarubutik (Tempo) cirka 100-150 meter (helt ok priser) samt en pizzeria 100 meter från boendet. Även en sjö man kan promenera runt.

Att sitta här i tre månader för lugna soc och skaka av sej LVM-utredning så är de guld, men ska man ha tex kontraktsvård hade det varit bättre med annat ställe.
Citera
2026-01-19, 00:11
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Gärna där man får ha egen lägenhet så att man får träna på vardagliga saker som det kommer se ut när man åker där ifrån, och inte bara ett kollektiv där alla pundar loss
Fria Borg i Simrishamn nu till vår och sommar. Man får egen lägenhet, fullt utrustad med kök (riktig spis, ugn, kyl, frys, matbord) och vardagsrum / sovrum. Man får t.o.m. ha egna husdjur där. Ta emot besök, åka på permissioner. Finns flera stora matvarubutiker i närheten, restauranger, butiker, och bäst av allt: 200 meter till havet, som bjuder på magiska solnedgångar.

Behandlingen är väldigt, väldigt bra, finns typ 9-12 olika ”program” att välja på i sin så kallade behandlingsplan. Allt från ADHD- och ångestskola- ÅP, DBT, KBT, även sömnskola, motiverande samtal, budget/ekonomi, renhållning av lägenhet
& massor av olika saker. Man får ha sin telefon dygnet runt och det finns internet. Personalen är omtänksam och kunnig och maten är i toppklass.

Kika in Nytida Friaborg !
Citera
2026-01-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Dom använder multisticka med 17-21 paneler, skickar inget på analys såvitt jag vet. Dock testar dom inte alla för allt, de varierar och sker individuellt. Men blandmissbrukare åker på multistickan.

Du kommer att trivas på IRIS om du är motiverad. Det finns olika behandlade insatser men stort fokus ligger på en själv och att bygga upp en strukturerad vardag. Det finns inte mycket att göra på fritiden i byn men tänkte gå genom lite hur de funkar:

Man går upp 8 typ, käkar frukost 9, går till gymmet 9.30-10.30 sedan behandling 11-12 och lunch 12-13 sedan fritt eller åka t aktiviteter.

*Wi-Fi finns tillgängligt från 07-23:00 varje dag och på helgerna är det påslaget dygnet runt. Det suger att internet inte är påslaget dygnet runt men man vänjer sig. Bra att ladda ned film på paddan om man inte har eget nät!

Maten är vällagad och tillagas helt och hållet från grunden med bra råvaror. Man har möjlighet att önska måltider vilka kocken tillagar löpande. Verkligen bra mat. Kocken är helt fantastisk och bra kille.

Det finns en matvarubutik (Tempo) cirka 100-150 meter (helt ok priser) samt en pizzeria 100 meter från boendet. Även en sjö man kan promenera runt.

Att sitta här i tre månader för lugna soc och skaka av sej LVM-utredning så är de guld, men ska man ha tex kontraktsvård hade det varit bättre med annat ställe.

Får man åka till jönköping själv efter lunch eller är man fast i hestra?
Citera
2026-01-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine

Christinagården i Lindesberg 🙏🏻
Var där i 9 månader och det var det bästa stället jag vart på. Personalen är helt underbar och gemenskapen mellan dom boende är super! 🫶🏻🙏🏻
Citera
2026-01-21, 18:27
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bwc002
Får man åka till jönköping själv efter lunch eller är man fast i hestra?
Man får åka över dit om man planerar det i tid, så länge man inte har LVM.
Citera
2026-01-26, 01:39
Medlem
Satt på granby storgård nära bro-stockholm. Jag Missbrukade från jag var 15-25 år där de sista 4-5 åren var heroin.
Under mitt missbruk gjorde jag hemska saker som att stjäla smycken värde enorma summor från mina föräldrar.
En gång så slängde mina föräldrar ut mig ur hemmet när jag upptäckte att jag inte hade mina droger med mig, jag slog då sönder rutan för att bryta mig in och hämta dem.
Jag blåste alla runt mig och hela min familj inklusive mor och far föräldrar levde i ständig oro över att jag skulle dö.

En kväll hade jag blandat opiater och benzo och var påväg hem med bussen, de slutade med att jag låg och överdoserade i ett dike då jag råkade åka förbi min hållplats till slutstationen där busschauffören slängde av mig.
Någon hittade mig och jag vaknade upp på sjukhus x antal timmar efter med sug proppar över hela kroppen.
Min mamma satt och såg mig ligga medvetslös på sjukhuset gråtandes då hon inte visste om jag skulle vakna upp från ”minikoman”.

Idag har jag varit drogfri i 4 år, jag bor med min sambo i stockholm, tagit körkort och pluggar till civilingenjör på kungliga tekniska högskolan. För en vecka sen kunde jag ringa mina föräldrar visa upp ett betyg C i en av de svårare mattekurserna man läser där (flervariabelanalys).
Idag är min familj otroligt stolta över mig och dem kan för första gången prata om mig till andra med lysande ögon utan att skämmas.
Efter min utbildning ska jag och min sambo gifta oss och skaffa barn, men de dröjer 4 år till då civilingenjör utbildningen är 5 år totalt.

Allt detta tack vara behandlingshemmet Granby storgård med deras fantastiska personal.
Tack för mig.
Citera
2026-03-06, 18:16
Medlem
Hur funkar det med kläder och hygien på behandlingshem, visst är man ha sina egna produkter och ska man ladda med 20 par strumpor eller kan man få permis/beställa fler till behandlingshemmet när det går hål på dem?
Citera
2026-03-06, 19:23
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur funkar det med kläder och hygien på behandlingshem, visst är man ha sina egna produkter och ska man ladda med 20 par strumpor eller kan man få permis/beställa fler till behandlingshemmet när det går hål på dem?
Bör ju finnas tvättmaskin.
Citera
2026-03-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Bör ju finnas tvättmaskin.

Tänker mer om kläderna/strumpor går sönder, men sånt kanske man får tråckla ihop?

Funderar också på hur mycket kläder man ska packa med sig, tre månader är ju ändå en tid och vädret kan variera.
Senast redigerad av Florman 2026-03-06 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in