2014-12-06, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AshbergSerDig
Hela 12stegsmodellen som sveriges behandlingshem baseras på går ju ut på att det bara funkar om man blir frälst.

Nu är du väl inte riktigt rättvis? Det finns ju många hem som inte är baserade på 12-steg. Jag fick välja om jag ville köra 12-steg eller nåt annat.
Citera
2014-12-06, 22:29
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Nu är du väl inte riktigt rättvis? Det finns ju många hem som inte är baserade på 12-steg. Jag fick välja om jag ville köra 12-steg eller nåt annat.

Det fick inte jag.
Citera
2014-12-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grappen
Kom ut från Rockesholm (utanför Örebro) för ett par veckor sen. Varit drogfri i lite mer än 2 månader. Missbrukade främst metadon, låg väl på 100-120mg/dag på slutet. Tar en dag i taget. Känns dock rätt konstigt att jag bara fick en 6v lång behandling, med tanke på alla omständigheter. Men man får va glad för det man får!

mvh grappen

Gått på metadon ett par år jag med, är ett jävla rävgift.
Gick på slutet på cirkus 200 mg/dag, men efter nertrappning mee subutex på beroendecentret
I endast 5 dagar för att underlätta den akuta abstinensen och ett 12-steg på det så är jag nu drogfri sedan snart tre månader. Kämpa på!
Citera
2014-12-08, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heroinsunrise
Hann ej ändra inlägget så här kommer fortsättningen:

Känner mig nödgad att tillägga att Lundens LVMhem är helvetet på jorden, och personlig integritet och egenvärde är främmande begrepp för de flesta av plithororna där. Avdelningschef/biträdande instutionschefen är sällsynt otrevlig och småsint sadistisk. Människor sätts godtyckligt och under väldigt långa tidsperioder i 'avskildhet', som i praktiken innebär att man är inlåst på 10 m2 24/7 själv eller med en annan person, utan möjlighet till några aktiviteter typ träning, och utan att få gå ut. För att bli avskild räcker det att man uttrycker att man mår dåligt.

Är man på den vanliga avdelningen är det lite bättre, men bara lite. Man är på en avdelning på 100m2, med två TVappater på 20 pers, och blir rastad i en bur 30 min om dagen. Maken till inhuman institution har jag aldrig sett. Man skulle kunna tro att det handlade om en klass A-anstalt typ Kumlabunkern, där man hade hand om Sveriges farligaste brottslingar snarare än ett 'behandlingshem' för missbruks'vård'.

Hessleby eller Älvgården är då hundra gånger bättre.
Word!
Du jämförde med Kumla, jag kan lova dig att Kumlaanstalten är överlägset bättre! Där har man rättigheter, och integritet åtminstone. Och man vet när man muckar. Man får gå ut osv.

Jag har varit på många ställen, och Lunden är det överlägset sämsta. Jag satt avskild nästan hela vistelsen, pga att jag var omotiverad att sluta knarka och ansågs därför ha dåligt inflytande på dom andra (tro sjutton det under dom omständigheterna med cold turkey avtändning på heroin och benso då personalen fullständigt sket i en, och efter fem dagar bestämde att jag var frisk nu och att alla symptom var psykiska eftersom det minsann stod i boken att heroin och benso går ut ur kroppen på fem dagar...). Det absolut värsta var att personalen hade inställningen att jag bara ljög och överdrev min abstinens, och hade noll förståelse för att man mår dåligt. Och gå ut på rastgården, ja det fick man göra OM det fanns personal, och under mina första 14 dagar fick jag inte gå ut en enda gång.
Citera
2014-12-10, 13:50
Medlem
sandra92s avatar
Någon här som varit på Långstorp och kan uttala sig om hur där är??
Senast redigerad av sandra92 2014-12-10 kl. 14:03.
Citera
2014-12-10, 14:31
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Word!
Du jämförde med Kumla, jag kan lova dig att Kumlaanstalten är överlägset bättre! Där har man rättigheter, och integritet åtminstone. Och man vet när man muckar. Man får gå ut osv.

Jag har varit på många ställen, och Lunden är det överlägset sämsta. Jag satt avskild nästan hela vistelsen, pga att jag var omotiverad att sluta knarka och ansågs därför ha dåligt inflytande på dom andra (tro sjutton det under dom omständigheterna med cold turkey avtändning på heroin och benso då personalen fullständigt sket i en, och efter fem dagar bestämde att jag var frisk nu och att alla symptom var psykiska eftersom det minsann stod i boken att heroin och benso går ut ur kroppen på fem dagar...). Det absolut värsta var att personalen hade inställningen att jag bara ljög och överdrev min abstinens, och hade noll förståelse för att man mår dåligt. Och gå ut på rastgården, ja det fick man göra OM det fanns personal, och under mina första 14 dagar fick jag inte gå ut en enda gång.

Lunden är det absolut värsta stället jag varit på också, fy fan. Häktet är ju till och med det bättre.

Jag satt avskild hela mina vistelse och den första tiden hade jag tillsyn, vilket jag trodde innebar att dom skulle titta till en och fråga hur det är, men nej. Det kunde dom minsann se på kamerorna. Personalen var helt empatibefriade dessutom, bara sergey verkade ha ett uns av medkänsla.

Men något gjorde dom ju rätt, är drogfri idag! Inget knark i världen är värt det stället.
Senast redigerad av CoupDeGrace 2014-12-10 kl. 14:38. Anledning: autocorrect är inte alltid correct
Citera
2014-12-10, 17:33
Medlem
desammlass avatar
värsta stället jag varit på är nog hällen på nereby varit på en del hem 2004-2008 bodde jag på 24 olika hem något jag verkligen vill glömma men de kommer upp i tankarna i bland
Citera
2014-12-12, 11:49
Medlem
pm-6564s avatar
Av alla ställen ni suttit på finns det inget värre änn Rysbrunn ( LÅST SIS HEM §12a ...avd :Källan/tallbacken vidrig personal vidriga lokaler helt enkelt en vidrig behandlig under vidriga förhållanden..usch...Martin den feta horungen på källan kan fortfarande ge mig mardrömmar...hade jag haft chansen nu i efterhand hade jag haft ihäl den fittan... han och krister

Fyfan hamna aldrg där.... smålands djupaste skogar..
Citera
2015-01-08, 20:16
Medlem
Rusifers avatar
Första stället var Solgläntan HVB i Kramfors, riktigt sjukt ställe. Kände att deras metoder huvudsakligen gick ut på att kränka och trycka ner klienterna där. Extrema regler och klientens åsikt spelar absolut ingen roll. Som tur var fick jag inte bo kvar eftersom psykiatrin i min hemstad ansåg att det bara skulle skada mig istället för att föra med sig något positivt.

Davidsbo HVB Löjtnantsgården utanför Avesta var andra stället jag hamnade på.
Nolltolerans till nikotin och allt man gjorde som personalen inte tyckte om var på grund av "lågaggressivt beteende".
Personalen gjorde ofta liknelser mellan klienter och hundar och påstod att vi alla hade varit döda om det inte vore för deras "osynliga koppel".

Här är lite rolig fakta om Davidsbo
Ägaren Christer Filipsson är ledare för folkpartiet i byn Norberg där hemmet ligger, han är extremt rik och älskar sig själv väldigt mycket, trots att han är en man på 170 cm ser han sig själv som störst och starkast.
Nu kommer det roliga. Christer Filipsson har varit ett ganska populärt samtalsämne i media på grund av misstankar gällande skattebrott.
Tydligen ska han ha köpt ett hus på Barbados, dykardräkter, en Corvette och massa andra dyra prylar med pengarna som behandlingshemmet får av staten. När detta uppdagades bland hemmens elever så tror jag att han sa upp sig och lämnade verksamheten till sin dotter. Blev ett jävla ståhej på hemmet när grabbarna fick reda på att hans lyxliv var anledningen till varför vi fick montera IKEA-möbler och plocka fimpar som "aktivitet".
Cirka 2 miljoner skulle han ge till Skatteverket.

En gång så sa personalen till mig att jag och en annan kille skulle få åka med på en utflykt till Södermanland, där skulle vi grilla och bada. När vi är där efter 3 timmar i bilen så berättar personalen att vi ska göra trädgårdsarbete på Christer Filipssons sommarställe/jaktstuga. Vi fick slita arslet av oss tills sent på kvällen, och vi fick varken grilla eller bada. Det vi fick som belöning var 30 spänn bonus på veckopengen, tjoohoo!

Tredje stället jag bodde på var K Rehab i Skutskär.
Ganska schysst ställe, behandlar människor som har problem med kriminell livsstil och missbruk orsakat av psykiska problem. Påminner mycket om beroendepsyk, fast öppet och jävligt slappt. Tyvärr så oseriöst ställe, varenda klient knarkade, söp, avvek och slogs dagligen. Dom flesta hade LVM eller paragraf 34. På grund av mina problem med våld och aggressioner fick jag efter 6 månader flytta.

Stället jag bor på nu är SiS-hem, Margretelund i Lidköping för pojkar upp till 20.
Här har jag paragraf 15b vilket betyder att jag är inlåst i isoleringslägenhet 24/7. Får under inga omständigheter vistas på avdelningen med de andra ungdomarna. Riktigt skönt här, får vara ifred och om jag vill ha något ringer jag bara på dörrklockan.
Citera
2015-01-12, 20:51
Medlem
blazermannens avatar
Hmm, kanske dags att ställa in sig frivilligt då.

Tips på bra behandlingshem, helst blandat med killar och tjejer vore trevligt, bra gym, bra personal.. Allmänt soft helt enkelt?

HVB-hem kallas väl det som kommunen/staten pröjsar? har jag rätt?
Citera
2015-01-13, 12:43
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazermannen
Hmm, kanske dags att ställa in sig frivilligt då.

Tips på bra behandlingshem, helst blandat med killar och tjejer vore trevligt, bra gym, bra personal.. Allmänt soft helt enkelt?

HVB-hem kallas väl det som kommunen/staten pröjsar? har jag rätt?
Du ska bara se till att komma in på behandling, inte ha några "krav".

Det bästa är faktiskt ett stenhårt ställe med strikta regler och hög disciplin. Det behöver vi faktiskt när vi levt länge i kaos och själviskhet. Vi behöver lära oss rutiner och att vara ärliga, inse att andra faktiskt försöker hjälpa inte stjälpa.

Jag kom till Vårnäs och det är just ett sånt ställe.

/Sköt om dig.
Citera
2015-01-14, 08:08
Medlem
Är de någon som undrar över något, skicka PM. Eller glöm inte att citrera mig. Annars får jag svårt att hitta.

Jag va på Iris i ett år på pricken, fortfarande bra kontakt med personladen där också.

Yttrar mig helst inte om detta men tar tar gärna emot frågor istället för att kanske få skapa debatt..

Glöm inte citrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in