• 1
  • 2
2006-07-11, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Vilken gräns är det i USA?

0,8 i de stater jag varit i... (Washington, Idaho, Oregon, Kalifornien och New York)

EDIT: Tror jag, jag åkte aldrigt fast i alla fall...
Citera
2006-07-11, 23:09
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Hur kan det komma sig att länder i Europa öster om Polen och Österrike har så stränga alkoholbestämmelser, när de är så "slappa" i allting annat?

Jag kan tänka mig att det har att göra med alkoholkulturen där.

Med andra ord, dricker man i östeuropa så dricker man rejält, och då är det kanske lika bra att alla får inpräntat i skallen att de inte bör dricka alls om de ska köra bil.

Sedan är det ju en annan fråga, som sagt, hur bra detta kontrolleras.
Citera
2006-07-12, 00:34
Medlem
Mr.Banzais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Som kuriosa kan jag nämna att gränsen för roderfylleri är 1 promille i Finland, utom på åländskt territarialvatten, där man får ha furstliga 1,5 promille i blodet.

Det beror på delstaten.

Ja, dessutom så har jag för mig att många stater inte har en fast promillegräns utan det handlar istället om individens körförmåga. Det är därför de gör dedär testerna som man ser på tv ibland; gå på en linje, blunda och peka på näsan osv. Klarar man det är man ok att köra bil. Skiter det sig är det finkan.
Citera
2006-07-13, 13:24
Medlem
Ratatoskens avatar
Citat:
Som kuriosa kan jag nämna att gränsen för roderfylleri är 1 promille i Finland, utom på åländskt territarialvatten, där man får ha furstliga 1,5 promille i blodet.
Haha, måste ske ganska många roliga incidenter på vattnen runt åland då
BTW vad är gränsen för roderfylleri i Sverige?
Citera
2006-07-13, 19:12
Medlem
Spikeys avatar
Citat:

Numera är det 1 promille som gäller, lika som på fastlandet. Tror det skärptes för typ 5 år sedan?
Minns med värme fyllediskussionerna om vem som snabbt skulle sätta sig vid rodret så fort sjöbevakningen siktades Oftast blev det nån flickvän som aldrig framfört båt tidigare, pinsamt när det skulle läggas till längs med sjöbevakningsbåten...
Citera
2006-07-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Vilken gräns är det i USA?
I cali var det olika beroende på hur gammal du är. som mest 1.0
fick även en lapp tillsammans med körkortet där det stod hur mkt man kan dricka beroende på kön och vikt
Citera
2006-07-14, 05:10
Medlem
suspekts avatar
I Ryssland...

I Ryssland går alko-testet till så att polisen öppnar bildörren om föraren då inte ramlar ut ur bilen får han köra vidare.
Citera
2006-07-14, 09:22
Medlem
Capones avatar
Värt att veta är också att det inte är alla länder som har som regel att körkortet dras in så fort man är över gränsen för rattfylleri.

I Tyskland t.ex är gränsen som sagt 0.5 promille, men straffet är bara böter så länge man är under 1.0 promille.
Citera
2006-07-14, 23:00
Medlem
Mekanisks avatar
Bor tillaggas att i England far man inte sitta och dricka om man kor. Ser snuten dig med till exempel en oppnad ol i handen nar du kor aker du dit pa en gang. Aven om det ar din forsta ol och du inte druckit en klunk.
Citera
2010-11-07, 12:15
Medlem
Promillegränser i Europa

0 promille (Nolltolerans)
Östeuropa
0,2 promille
Sverige
Norge
Polen

0,5 promille
Belgien
Tyskland
Danmark
Spanien
Frankrike
Holland
Italien
Finland
Grekland

0,8 promille
Storbritannien
Irland
Luxemburg

0,9 promille
Cypern

Källa:
http://www.mhf.se/default.aspx?Folde...f-32ba381fd29b
Citera
2010-11-09, 02:58
Medlem
Andreashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Promillegränser i Europa
0 promille (Nolltolerans)
Östeuropa

0,2 promille
Sverige
Norge

0,5 promille
Belgien
Tyskland
Danmark
Spanien
Frankrike
Holland
Polen
Finland
Grekland

0,8 promille
Storbritannien
Italien
Irland
Luxemburg

Sverige är det enda landet inom EU som har infört 0,2 som promillegräns för rattfylleri. Alltså lägst.

Portugal har fattat beslut om 0,2 promille men inte infört det än. Dessutom har en ny regering tillträtt som säger sig inte vilja införa 0,2 promille som den tidigare regeringen beslutat om.

Den högsta promillegränsen inom EU är 0,8 promille och det har: Italien, England, Irland och Luxemburg. OBS: I Italien finns ett förslag om att sänka gränsen till 0,2, men mycket talar för att man hamnar på 0,5.

EU-kommissionen rekommenderar i sin vitbok om transportpolitik - som till stor del handlar om trafiksäkerhetspolitik - att en gräns på 0,5 promille införs. Men för yrkesförare och ungdom vill man att 0,2 promille ska gälla.

Taget från MHF.

Garanterar att detta är sanning, kollat på diverse hemsidor och enligt dom stämmer den här informationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in