2006-07-10, 10:26
Medlem
finkelsmaks avatar
Satt och bläddrade i den gammla hederliga Hasch-Boken alldeles nyss och det slog mig att man i antidrogpropaganda alltid talar om hasch, och dessutom har fått för sig att det skulle va starkare (och därmed göra dig till apelsinmannen). Någon som vet vad detta grundar sig på? Var det mycket ovanligare med gräs förr? Har haschet blivit orenare / gräset blivit starkare?

EDIT: Min poäng var alltså att ifrågasätta varför man inte talar om cannabis utan i stort sett alltid om hasch.
Citera
2006-07-10, 10:32
Medlem
Phaz3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelsmak
Satt och bläddrade i den gammla hederliga Hasch-Boken alldeles nyss och det slog mig att man i antidrogpropaganda alltid talar om hasch, och dessutom har fått för sig att det skulle va starkare (och därmed göra dig till apelsinmannen). Någon som vet vad detta grundar sig på? Var det mycket ovanligare med gräs förr? Har haschet blivit orenare / gräset blivit starkare?
Hasch har alltid varit vanligare i ett drogrestriktivt sverige. Det är helt enkelt enklare att smuggla större mängder cannabis i haschform. Odling har börjat bli vanligare i Sverige mycket som resultat av internet skulle jag tro då kunskapen om själva genomförandet samt kunskap om cannabis i överlag spridit sig.
Citera
2006-07-10, 10:34
Medlem
De använder kanske ordet hasch för att det låter mer skrämmande för den "oinvigde".
Låter ju bättre att och röka några blommor, än att sitta och elda på en brun klump som man smular ned och röker.

En haschbit ser ju alltså "värre"/tyngre ut än några torkade växter.

En del av skrämselpropagandan alltså, tror jag.
Citera
2006-07-10, 10:43
Medlem
General Hallecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
De använder kanske ordet hasch för att det låter mer skrämmande för den "oinvigde".
Låter ju bättre att och röka några blommor, än att sitta och elda på en brun klump som man smular ned och röker.

En haschbit ser ju alltså "värre"/tyngre ut än några torkade växter.

En del av skrämselpropagandan alltså, tror jag.

hahaha sämsta ja läst
Citera
2006-07-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General Halleck
hahaha sämsta ja läst
Det är ingenting som jag kom på nu, har för mig att jag läst det någonstans här på fb.
Men det är iaf en teori, jag tycker iaf inte att den är helt galen, kanske lite långsökt, men men.
Citera
2006-07-10, 11:21
Medlem
Mr Drs avatar
Jag kan tänka mig att det inom drogvärlden liksom andra områden går modeord vilka kan vara generationsanknutna. T ex att affe förr var slang för afghan, medan det numera är slang för amfetamin. Tjack är numera i stort sett enbart slang för amfetamin, medan det förr kunde vara slang för både heroin och amfetamin.

Det kan ju också bero på folks okunskap; många idag vet fortfarande inte kopplingen mellan cannabis, marijuana och hasch. Likadant att man kan föra en sansad debatt med människor om odling av hampa och dess fördelar, men om man nämner ordet cannabis ryggar samma människor tillbaks, för det är ju knark.
Citat:
hahaha sämsta ja läst
Varför skulle det vara så himla otroligt? Har du någon bättre teori själv eller du kände bara för att skriva ett inlägg?
Citera
2006-07-10, 11:39
Bannlyst
Citat:
hahaha sämsta ja läst

varför?
Citera
2006-07-10, 13:00
Medlem
Phaz3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det är ingenting som jag kom på nu, har för mig att jag läst det någonstans här på fb.
Men det är iaf en teori, jag tycker iaf inte att den är helt galen, kanske lite långsökt, men men.
Jag förstår hur du tänker, men staten har inte uppfunnit ordet hasch. Känns som du säger lite långsökt. Jag tror dock mer på min egen teori om haschets popularitet, dvs praktiska skäl: Gräs luktar mer, tar upp mycket mer fraktutrymme när du ska smyga förbi tullarna. Lite lustigt dock att USA inte har samma haschtradition som vi, kanske beror på vår närhet till Marocco? När man hör stenade amerikaner snacka om hasch är det nästan i mytologiska ordalag pga många aldrig testat.
Citera
2006-07-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phaz3d
Jag förstår hur du tänker, men staten har inte uppfunnit ordet hasch. Känns som du säger lite långsökt. Jag tror dock mer på min egen teori om haschets popularitet, dvs praktiska skäl: Gräs luktar mer, tar upp mycket mer fraktutrymme när du ska smyga förbi tullarna. Lite lustigt dock att USA inte har samma haschtradition som vi, kanske beror på vår närhet till Marocco? När man hör stenade amerikaner snacka om hasch är det nästan i mytologiska ordalag pga många aldrig testat.
Det är klart att inte staten har uppfunnit det ordet.

Men frågar man dagens ungdommar så ser de flesta hasch som en tyngre drog än maruijana.
Det måste ju bero på någonting eftersom det inte är så.

Ser man i skolböckerna där de skrivs om droger så är det uteslutande ordet "hasch" som används, vad jag kommer ihåg det som.
Citera
2006-07-10, 13:33
Medlem
Detta har sin förklaring i att cannabis är en relativt ny drog på den svenska marknaden. De senaste åren har det skett en smärre revolution när det gäller produktion av hemmaodlad cannabis. Innan denna var det insmugglad hasch som gällde, detta då det förstås är lättare att smuggla in hasch än cannabis.
Citera
2006-07-10, 13:42
Medlem
....
Citera
2006-07-10, 13:46
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stornäsa
Detta har sin förklaring i att cannabis är en relativt ny drog på den svenska marknaden. De senaste åren har det skett en smärre revolution när det gäller produktion av hemmaodlad cannabis. Innan denna var det insmugglad hasch som gällde, detta då det förstås är lättare att smuggla in hasch än cannabis.

Säger du det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in