Flashback bygger pepparkakshus!
2006-07-10, 23:43
Medlem
Kuggarns avatar
Flink är inte ute...
Citera
2006-07-10, 23:53
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Är det bara jag som tycker brottet är värre när man dödar någon utan speciell anledning, eller för en småsak än om man har riktigt bra anledning?

Det verkar nästan som att lagen tycker tvärtemot, att det är värre att mörda någon när man har ett starkt motiv än om man bara saknar respekt för andras liv i allmännhet.
Håller med dig, men är väl så att när man har en bra anledning att döda dån så har man väl ofta planerat det hela och döms därför till mord, medans om man gör det i fyllan och villan döms till dråp..
Men man tycker ju att det borde finnas förmildrande omständigheter ibland..
Citera
2006-07-10, 23:55
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Flink är inte ute...
Nej det tror jag knappast heller att han är, kanske förflyttad till en öppen anstalt och har täta permisar, men inte tror jag han är på fri fot inte..
Citera
2006-07-10, 23:57
Medlem
Brillans avatar
Man får väll vara glad att han i alla fall satt 12 år när han fick livstid. Det är patetiskt att det ens fins något som heter livstid i Sverige då ingen sitter så länge. Möjligen att Arklöv, Olsson och Axelsson får sitta längre då de är nazister. Speciellt Arklöv som antagligen är den ende mördaren av de 3 borde sitta ett bra tag.
Citera
2006-07-11, 00:15
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Så du menar att man kan bota psykopater?
Det tror vi inte på.
De som alltid kommer utgöra en fara i samhället måste hållas skiljda från samhället, för alltid.
Jag har inte grundligt satt mig in i vad Mattias Flink har för diagnos men uppenbarligen bedöms han som tillräckligt frisk nu eftersom han försätts på fri fot. Hade han inte varit tillräckligt frisk skulle han med all rätt genomgå fortsatt behandling. Jag tror inte heller att man släpper en person som Flink vind för våg utan kommer ge honom fortsatt stöd.

Det hade väl varit förkastligt om han skulle sitta inne och kosta samhället en massa pengar helt i onödan.
Citera
2006-07-11, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Jag har inte grundligt satt mig in i vad Mattias Flink har för diagnos men uppenbarligen bedöms han som tillräckligt frisk nu eftersom han försätts på fri fot. Hade han inte varit tillräckligt frisk skulle han med all rätt genomgå fortsatt behandling. Jag tror inte heller att man släpper en person som Flink vind för våg utan kommer ge honom fortsatt stöd.

Det hade väl varit förkastligt om han skulle sitta inne och kosta samhället en massa pengar helt i onödan.
Men Mattias har inte behandlats för några psykiska problem. Han har avtjänat ren fängelsetid.
Citera
2006-07-11, 00:21
Medlem
blotarns avatar
Folk säger han är frisk, sjuk, idiot etc...
...När handlingen utgjordes under ett alkoholrus.

Så, det betyder väl att han är psykiskt sjuk, sköt ihjäl 7 personer utan medlidande, aldrig kan dricka alkohol igen och att Sveriges rättssystem borde rivas i en miljon bitar och mata guldfiskar med.
Citera
2006-07-11, 00:21
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Flink är inte ute...

Nej skulle inte tro det jag heller.

Någon plit skulle ju såld storyn fortare än jag kan säga massmord.

Det var ju ett jävla liv när han fick tätare permissar här om året, ifall han skulle komma ut skulle det vara ett jävla liv.

Dock kanske trådskaparen menar "ute" med att han har permissar vilket han haft ett bra tag nu.

Eller jag vet inte.

Fri är han då inte, det kan jag nästan sätta min högra testikel på.
Citera
2006-07-11, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Folk säger han är frisk, sjuk, idiot etc...
...När handlingen utgjordes under ett alkoholrus.

Så, det betyder väl att han är psykiskt sjuk, sköt ihjäl 7 personer utan medlidande, aldrig kan dricka alkohol igen och att Sveriges rättssystem borde rivas i en miljon bitar och mata guldfiskar med.
Utan att försvara honom så kan jag säga att han inte var någon idiot, snarare lite egen men definitivt ingen korkskalle. Det som hände var en ren tillfällighet som förstörde massor av människors liv och för det borde han straffas resterande del av sitt liv. Folk har ofta vanföreställningar att det enbart handlar om obildat drägg med djuriska lustar för blod och inget samvete. Mattias Flink var förmodligen mer skarpsinnad än många andra på det här forumet. Att han sedan har ett analt beteende med ordning och reda och eftersträvare av disciplin vittnar ju om att han vill leva ett liv med struktur. Han trivdes i det militära och det har säkerligen som jag nämnde tidigare inte gått någon nöd på honom inom kriminalvårdens murar. Han var/är ett soldatämne.
Citera
2006-07-11, 00:31
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Men Mattias har inte behandlats för några psykiska problem. Han har avtjänat ren fängelsetid.
Jag svarade på ett inlägg där det ansågs att han led av psykopati. Jag vidhåller att om han inte bedöms tillräckligt frisk kommer han heller inte vara ute i samhället.
Citera
2006-07-11, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Jag svarade på ett inlägg där det ansågs att han led av psykopati. Jag vidhåller att om han inte bedöms tillräckligt frisk kommer han heller inte vara ute i samhället.
Nej om det bedöms att han inte kan fungera i samhället så kommer han ju inte heller att friges. Det har du helt rätt i.
Citera
2006-07-11, 01:03
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst&Ettan
Om någon drabbas av en psykos och råkar skjuta ner 7 människor är personen i och för sig sjuk och kan kanske inte belastas fullt ut för sina handlingar. MEN han har fan inte ute i samhället att göra igen.
Naturligtvis bör man försöka hålla farliga psykfall inlåsta men det finns ingen större anledning att hålla människor som tillfrisknat inlåsta. Jag vet inte om Flink överhuvudtaget vårdas för psykisk sjukdom eller om han numer är betraktas som frisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst&Ettan

Kanke grymt, men frågan är om det inte är grymmare att sätta ännu fler människoliv på spel.
Bättre en psyksjuk i cellen än sju döda i mullen.
Du menar att vi skall fånga in alla som av någon som helst anledning har en något förhöjd sannolikhet att begå våldsbrott? Eller gäller din riskminimeringsprincip av någon särskild anledning endast psykiskt sjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in