Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Det är såklart rätt att den numera går "Enigheit und recht und freiheit..." men jag tror jag hörde tyskarna sjunga den lite mer nationalistiska versionen nu under fotbolls-VM på läktaren, fast det var ju så klart inte alla som sjöng så.
Förövrigt så tycker jag att det var ganska svagt att inte välja en ny nationalsång efter WWII, jag menar liksom inga dåliga associationer man kan få till nazityskland, även om det var nån gammal död klassisist eller vem det nu var som gjorde melodin.
Jag är böjd att hålla med, även om jag kan förstå att separationsångesten blev för stor. Ståpälsfaktorn är ju verkligen maximal, speciellt på den sista strofen. Att tyskarna börjar bli rejält sugna igen på det där med nationalism torde för övrigt stå klart för var och en som besökte landet under VM. Det var ett evigt Deutschland-brölande i vart och vartannat gathörn, till och med efter att de blivit utslagna (eller kanske ännu mer då).
Det är förresten rätt intressant att det var just de två onda WWII-makterna Tyskland och Sovjet som hade de mäktigaste och pampigaste nationalhymnerna. Jämför med de goda makternas betydligt mer timida saker som man knappast får gåshud av att höra. (Man undrar nästan om det finns ett samband mellan Sveriges neutralitetspolitik och vår närmast kriminellt tråkiga och urvattnade nationalsång.

)