2006-07-09, 18:17
Medlem
Är det verkligen den som börjar "Deutschland Deutschland über alles... ?
Citera
2006-07-09, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

Jawohl!
Citera
2006-07-10, 00:58
Medlem
Det är samma sång men den delen har tagits bort/sjungs aldrig nu för tiden.
Citera
2006-07-10, 02:03
Medlem
Davzors avatar
http://www.tysklandguide.com/BRD/Realia/deutschlandlied.htm

Deutschland über alles!
Citera
2006-07-10, 02:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Det är samma sång men den delen har tagits bort/sjungs aldrig nu för tiden.

Helt rätt. Nu börjar nationalsången i stället med raderna "Einigkeit und Recht und Freiheit ..."
Citera
2006-07-10, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Helt rätt. Nu börjar nationalsången i stället med raderna "Einigkeit und Recht und Freiheit ..."

Jasså, det är det dom sjunger. Trodde det var "Arbeit Macht Frei...". Så fel man kan höra.
Citera
2006-07-10, 02:11
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har du vaknat ur långvarig coma, eller...?
Citera
2006-07-10, 02:12
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Jasså, det är det dom sjunger. Trodde det var "Arbeit Macht Frei...". Så fel man kan höra.

Nu ska du inte vara bitter för att du är judinna.
Citera
2006-07-10, 04:16
Medlem
Dan-Banans avatar
Det är såklart rätt att den numera går "Enigheit und recht und freiheit..." men jag tror jag hörde tyskarna sjunga den lite mer nationalistiska versionen nu under fotbolls-VM på läktaren, fast det var ju så klart inte alla som sjöng så.

Förövrigt så tycker jag att det var ganska svagt att inte välja en ny nationalsång efter WWII, jag menar liksom inga dåliga associationer man kan få till nazityskland, även om det var nån gammal död klassisist eller vem det nu var som gjorde melodin.
Citera
2006-07-12, 00:51
Medlem
Weejays avatar
Det var Haydn som gjorde melodin långt innan nazityskland (typ 1700-talet)
och Fallersleben skrev texten på 1800-talet
Citera
2006-07-16, 11:12
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Det är såklart rätt att den numera går "Enigheit und recht und freiheit..." men jag tror jag hörde tyskarna sjunga den lite mer nationalistiska versionen nu under fotbolls-VM på läktaren, fast det var ju så klart inte alla som sjöng så.

Förövrigt så tycker jag att det var ganska svagt att inte välja en ny nationalsång efter WWII, jag menar liksom inga dåliga associationer man kan få till nazityskland, även om det var nån gammal död klassisist eller vem det nu var som gjorde melodin.
Jag är böjd att hålla med, även om jag kan förstå att separationsångesten blev för stor. Ståpälsfaktorn är ju verkligen maximal, speciellt på den sista strofen. Att tyskarna börjar bli rejält sugna igen på det där med nationalism torde för övrigt stå klart för var och en som besökte landet under VM. Det var ett evigt Deutschland-brölande i vart och vartannat gathörn, till och med efter att de blivit utslagna (eller kanske ännu mer då).

Det är förresten rätt intressant att det var just de två onda WWII-makterna Tyskland och Sovjet som hade de mäktigaste och pampigaste nationalhymnerna. Jämför med de goda makternas betydligt mer timida saker som man knappast får gåshud av att höra. (Man undrar nästan om det finns ett samband mellan Sveriges neutralitetspolitik och vår närmast kriminellt tråkiga och urvattnade nationalsång. )
Citera
2006-07-16, 19:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Det var Haydn som gjorde melodin långt innan nazityskland (typ 1700-talet)
och Fallersleben skrev texten på 1800-talet

Melodin kommer mycket riktigt från Haydn, nämligen stråkkvartetten som kallas "Kejsarkvartetten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in