2006-07-09, 17:19
Medlem
Mer info om den islamistiska kärnvapenmakten Pakistan med vad de har i sin arsenal etc. De har en del väldigt sofistikerad högteknologisk utrustning, och senast förra veckan godkände den amerikanska senaten ett omfattande vapenpaket med bland annat (nya) F-16, signalspaningsflygplan och allt vad det var. Märkligt och konstigt, för ett land med så hög andel analfabeter, laglösa områden där klaner styr etc. Samt trevliga videoklipp från Pakistans militär på Google video.

Kul att höra i videorna hur de använder så många engelska uttryck inblandat med urdu, ungefär: "Yalla balla hulla bulla helicopter training hulla bulla artillery command post yalla balla helicopter gunship AH one ef ". Förvisso är engelska ett av landets språk men hur kommer det sig egentligen att de använder det i det militära blandat med urdu? Ett gammalt arv från britterna månntro?

Vad tror panelen om deras duglighet? I mina ögon verkar de vara väldigt disciplinerade och kan sannolikt vara goda soldater om ett (konventionellt) krig mot Indien skulle uppstå i exempelvis Kashmir, dock har indierna ett visst övertag med mer större numerär samt mer modern utrustning.
Citera
2006-07-09, 17:43
Medlem
InkoPinkos avatar
"Pakbat" är ju ett ökänt begrepp hos personer som gjort FN-tjänst i tidiga Bosienmissioner...

På FN-missioner stod FN för kostnaderna för fordon, drivmedel osv. och betalade även en stor del av soldaternas lön (har för mig att det var 1000$) under Bosnienmissionerna).

Detta faktum gjorde att diverse bananrepubliker tyvärr hade råd att skicka FN-trupp till avlägsna länder där de som regel gjorde mer skada än nytta.
Citera
2006-07-09, 23:53
Medlem
Rob Halfords avatar
Jag vill också vara med och gissa!

”Be a man among men – Join the Pakistanian army!” och “PakBat – We are the punch!” är hårda slogans som finns på de klistermärken jag lyckades byta till mig i Bosnien. Därefter har jag stött på pakistanier i Liberia, då fick jag tyvärr inga nya klistermärken men väl nationsbeteckningar till uniformen.

Att fattigare länder har sämre och omodernare utrustning än förband från västerländska länder är självklart. Därmed inte per automatik sagt att de är sämre soldater. Det pakistanska förbandet får förmodligen problem om de skall anfalla med sina pansardivisioner under ett c-hot. Däremot klarar de säkert av att lösa de uppgifter som råkar för på lite mer vardaglig basis, tex jaga terrorister i bergen och skjuta artilleri på Indien. Vidare har en pakistanier med fjorton år bakom sig i armén förmodligen mer stridserfarenhet än vad samtliga soldater på ett svenskt skyttekompani har tillsammans. Dessutom kan den som träffat på soldater från u-länder inte undgå att imponeras av deras psyke och inställning. När en svensk soldat för länge sedan skulle ha tröttnat på den tråkiga uppgiften han tilldelats är min uppfattning att detta är något som inte är aktuellt hos våra sämre utrustade kollegor.

Min slutsats blir därför att bättre utrustade förband löser svårare uppgifter betydligt bättre än pakistanska. Handlar det däremot om enklare uppgifter klarar sig säkert pakistanierna, trots sämre utrustning, lika bra.
Citera
2006-07-10, 16:35
Medlem
WK4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
"Pakbat" är ju ett ökänt begrepp hos personer som gjort FN-tjänst i tidiga Bosienmissioner...

På FN-missioner stod FN för kostnaderna för fordon, drivmedel osv. och betalade även en stor del av soldaternas lön (har för mig att det var 1000$) under Bosnienmissionerna).

Detta faktum gjorde att diverse bananrepubliker tyvärr hade råd att skicka FN-trupp till avlägsna länder där de som regel gjorde mer skada än nytta.

Ja, usch ja! Åkte konvoj in i Bihac (första FN-konvojen in på drygt två månader om jag minns rätt) där det fanns en bataljon från Bangladesh. Det var en intressant upplevelse. Säkert duktiga skyttesoldater men dom hade ju fan ingen utrustning. Ett vapen/två man var det väl ca. Inte så himla bra under en period då det smällde som f-n där.

Det där med att FN betalade också var faktiskt tom en plusvariant i budgeten för iaf Bangladesh och även Pakistan tror jag. Ersättningen från FN var högre än vad kostnaderna för respektive land var. Det är så man får en försvarsbudget att balansera!

För övrigt så tror jag säkert att soldater från U-länder kan göra mycket bra insatser. Allt handlar ju om rätt träning och rätt utrustning. Har på mission sett många svenskar (framför allt officerare) som väl hade gjort bäst i att stanna hemma.
Citera
2006-07-10, 23:26
Medlem
Ankdammsmans avatar
Pakistan fick som randstat i det kalla kriget stora mängder amerikanskt militärbistånd. Efter Afghanistankrigets slut (och pakistaniernas stöd till talibanerna) så skars biståndet ned, men nu är man återigen randstat i kriget mot terrorn så biståndet flödar igen.

I krigen mot Indien och under Afghanistankriget så har pakistanierna visat att de på egen hand klarar av att använda avancerad amerikansk materiel som F-104, F-16 m m i strid. De är med andra ord betydligt kompetentare än araberna.

Citat:
Förvisso är engelska ett av landets språk men hur kommer det sig egentligen att de använder det i det militära blandat med urdu? Ett gammalt arv från britterna månntro?

Både den indiska och pakistanska militären är mycket riktigt baserade på brittisk förlaga. De har t o m kvar regementsnamnen från kolonialtiden, t ex 7th Lancers (Pakistan) och Rajputana Rifles (Indien).
Citera
2006-07-11, 22:12
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
I krigen mot Indien och under Afghanistankriget så har pakistanierna visat att de på egen hand klarar av att använda avancerad amerikansk materiel som F-104, F-16 m m i strid. De är med andra ord betydligt kompetentare än araberna.

Vilket med tanke på arabernas oduglighet i.o.f.s. inte säger så mycket.
Men visst. Åtminstone delar av armén och flyget verkar hålla en hygglig kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Både den indiska och pakistanska militären är mycket riktigt baserade på brittisk förlaga. De har t o m kvar regementsnamnen från kolonialtiden, t ex 7th Lancers (Pakistan) och Rajputana Rifles (Indien).

Det är inte bara regementsnamnen som är desamma.
Den pakistanska armén verkar ö.h.t. (eller åtminstone de förband de skickar utomlands)
vara påfallande lik den victorianska brittiska armén.

En bekant som jag träffade i helgen
(han har gjort någonstans 5-10 missioner som EOD:are på ungefär lika många år)
beskrev den pakistanska armén som den brittiska anno 1870, fast sämre.
De gamla myterna om att man (i fält) har soldater avdelade
för att vara beredda att leverera glas med vatten på silverbricka
till officerarna när dessa knäpper med fingrarna ska tydligen stämma.
Citera
2006-07-11, 22:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Både Indien och Pakistan har fortfarande massarméer av kalla kriget-typ, och det är ju ganska naturligt att det påverkar den genomsnittliga nivån vad gäller utbildning och utrustning. Pakistan har t ex fortfarande 17 infanteridivisioner, och Indien har minst lika många.

Enligt Wikipedia så har Pakistan faktiskt avskaffat värnplikten, men de flesta soldater rekryteras från landsbygden och är ofta analfabeter. Officerskåren är däremot en del av landets elit, och rekryteras följaktligen från de mera välutbildade samhällskikten. Kanske inte så konstigt om mixen blir viktoriansk...
Citera
2006-07-11, 22:30
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Off topic men är det inte en sådan som kommer och ger dom vatten i slutet av Black Hawk Down?
Citera
2006-07-12, 00:03
Medlem
WK4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Det stämmer i princip i Bangladesh iaf! Så uppassad som man blev på officersmässen hos Banbat i Bosnien tror jag inte man blir ens på dom finaste hotellen. Helt sjukt!
Citera
2012-07-03, 13:13
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Bump

Varför kan inte Pakistan skjuta ner USAs drones?

USA använder drones till att bomba talibaner och oskyldiga bondlurkar i pakistan.
Och politikerna i pakistan gråter krokodiltårar i media över att USA bryter mot deras suveränitet.
De verkar upprörda, men är de seriösa eller spelar de bara teater?

Vad är det som hindrar pakistansk militär att skjuta ner USAs drones ?

- - -
Inbyggd fjärrstyrd avstängning i de flygplan pakistan fått från USA?
Brist på ammunition, eller oförmåga att operera i mörker?
Senast redigerad av WriteMasterTM 2012-07-03 kl. 13:33.
Citera
2012-07-03, 17:06
Medlem
HRTs avatar
De har redan skjutit ner obemannad farkost inte bara en gång utan flera..
USA Har krävt tillbaka dem men Pakistan sålde en vidare till Kina vad jag läste i säkerhetsrapporterna i Afghanistan. Det har dessutom varit på nyheter internationellt.
Det är ganska spänt mellan Pakistan o USA dels pga Bin Laden, men också för att Pakistan inte kan lyckas bekämpa terrorister i sitt land därför bombar USA gränsområdena och en bit in i Pakistan.
Det var flera protester i Kabul mot USA Ambassaden o Afghanistan MOI för att man inte kan komma överrens. Ska dock tillägga att Pakistans säkerhetstjänst är vida känd för att smuggla vapen och stödja Talibanerna / och A-Q
Nästan all skit som kommer in i landet har Pakistans säkerhetstjänst och tacka för hjälpen.
Att USA Godkänner viss vapenhandel är väl för att lätta på spänningen kan jag tänka.
Citera
2012-07-05, 10:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Varför kan inte Pakistan skjuta ner USAs drones?

Utan amerikanskt bistånd och amerikanska vapen skulle Pakistan vara mycket svagare i förhållande till Indien, som är Pakistans utrikespolitiska prioritering nummer ett.

Dessutom är talibanerna ett hot mot Pakistan också, även om de stöds av delar av den pakistanska statsapparaten (ja, det är snurrigt).

Citat:
USA använder drones till att bomba talibaner och oskyldiga bondlurkar i pakistan. Och politikerna i pakistan gråter krokodiltårar i media över att USA bryter mot deras suveränitet. De verkar upprörda, men är de seriösa eller spelar de bara teater?

Det är väl lite som EU-gnället i Sverige. En del av dem som gnäller är beredda att gå ur, men de flesta vill bara gnälla.

Citat:
Vad är det som hindrar pakistansk militär att skjuta ner USAs drones?

Rädsla för indier, skäggmän och förlorade dollarmiljarder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in