2022-10-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammajapp69
Hej allihopa. Idag är min andra dag av påbörjad ADHD behandling med Elvanse 30mg.

Jag är lite osäker på vad jag borde förvänta mig från medicinen och om den ens har någon positiv effekt. Dag 1 tog jag den tillsammans med en protein-shake kl 08:30.

Efter ca 1.5 timme blev jag lite ångestladdad och kände mig allmänt konstig, jag kunde inte riktigt fokusera blicken som om jag hade varit vaken ett helt dygn. Någon timme efter det släppte ångesten och jag kände mig helt normal, varken trött eller överdrivet pigg, bara avslappnad.

Torr i munnen var jag i princip hela dagen, inte jämförbart med hur torr man blir av cannabis men ändå tillräckligt för att man ska sträcka sig efter vattenflaskan. Runt klockan 20 blev jag väldigt hungrig och började få lite huvudvärk.
Somnade kl 00 och sov oavbrutet till 07.

Dag 2 Vakna upp öm som fan i käkmusklerna och det har inte avtagit under dagen. Ingen ångest denna gång. Kände inte heller när medicinen började verka, känner mig varken trött eller pigg. Samma muntorrhet även idag men dessutom yrsel när jag reste mig upp snabbt som avtog efter lunchen. Noterade även något minskad aptit och en höjd puls under dagen 100-115.

Hur är det meningen att man ska känna sig på Elvanse? Jag har ingen direkt ökad motivation eller energinivå. Verkar dock som att mitt tålamod är bättre, har inte blivit irriterad av saker som vanligtvis stör mig. Man läser att folk blir så sköna på Elvanse och mirakeldrog hit och dit men allt jag fått är en torr käft.
Hej!

Har precis som du precis börjat med Elvanse, den 11/10 närmre bestämt, startdos 30 mg. Fick exakt samma känsla första och andra dagen som du beskriver. Känner ganska direkt att en höjning är på sin plats. Har en uppföljningstid ungefär varannan till var fjärde dag inbokat med min läkare, imorgon är en av dom.. Har dock inte känt av en pulsökning men svettas som en idiot när jag gör någonting. Blev också för första gången i hela mitt liv extremt sugen på te. Har kanske inget med det att göra men mycket märkligt. Mina tics jag har bara försvann direkt nästan men nu på kvällskvisten känner jag att medicinen inte har någon effekt då mina ryckningar jag har smygit sig tillbaka. Tog 07 imorse och blev vrålhungrig på kvällen, som dig.. Hoppas på att detta kan lösa det jävla helvetet man har haft i huvudet under hela sitt liv utan att få någon hjälp!!
Citera
2022-10-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
Hej!

Har precis som du precis börjat med Elvanse, den 11/10 närmre bestämt, startdos 30 mg. Fick exakt samma känsla första och andra dagen som du beskriver. Känner ganska direkt att en höjning är på sin plats. Har en uppföljningstid ungefär varannan till var fjärde dag inbokat med min läkare, imorgon är en av dom.. Har dock inte känt av en pulsökning men svettas som en idiot när jag gör någonting. Blev också för första gången i hela mitt liv extremt sugen på te. Har kanske inget med det att göra men mycket märkligt. Mina tics jag har bara försvann direkt nästan men nu på kvällskvisten känner jag att medicinen inte har någon effekt då mina ryckningar jag har smygit sig tillbaka. Tog 07 imorse och blev vrålhungrig på kvällen, som dig.. Hoppas på att detta kan lösa det jävla helvetet man har haft i huvudet under hela sitt liv utan att få någon hjälp!!

Fem dagar för mig nu. Inga biverkningar utöver något muntorr och nedsatt hungerkänsla, aptiten är dock intakt. Pulsen fortfarande något förhöjd men inget jag märker om jag inte mäter.

Noterat att jag har lättare att utföra tråkiga saker under en längre tid. Blir inte sådär otroligt uttråkad och ger upp som förr. Effekten är dock extremt subtil, jag märker varken när den kickar igång eller börjar gå ur kroppen. Jag tror en doshöjning är på sin plats, får höra nästa vecka på uppföljningen.
Citera
2022-10-18, 22:17
Medlem
Citat:
Fem dagar för mig nu. Inga biverkningar utöver något muntorr och nedsatt hungerkänsla, aptiten är dock intakt. Pulsen fortfarande något förhöjd men inget jag märker om jag inte mäter.

Noterat att jag har lättare att utföra tråkiga saker under en längre tid. Blir inte sådär otroligt uttråkad och ger upp som förr. Effekten är dock extremt subtil, jag märker varken när den kickar igång eller börjar gå ur kroppen. Jag tror en doshöjning är på sin plats, får höra nästa vecka på uppföljningen.
Hur går det för dig?
Jag räknar med doshöjning imorgon, då gått på 30 mg i 8 dagar.
Citera
2022-10-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
Hur går det för dig?
Jag räknar med doshöjning imorgon, då gått på 30 mg i 8 dagar.

Minimal effekt från medicinen. Gått på 30mg i 14 dagar, skall höja till 40mg den 26e. Återkommer i tråden med resultat någon gång efter det.
Citera
2022-10-21, 23:30
Medlem
Jag började med elvanse i år och jag kan säga att jag kände likadant som du gör nu i början av min behandling.

Jag märkte att det överhuvudtaget var något som hjälpte mig när jag började plugga och kunde göra klart mina uppgifter som jag började på. Jag kunde tex göra mina sysslor i ordning och fullfölja helt innan jag påbörjade något annat. Jag hade inte samma impulsivitet och jag blev mer kontrollerad och samlad, inga grova aggressionsproblem som jag haft innan. Kände mig stabil, slutade hetsäta också för var inte lika rastlös, många av mina dåliga vanor har försvunnit.

Nu idag är det mycket som håller i sig fortfarande när jag tar elvanse, det ända som börjar komma tillbaka nu är rastlösheten.

Så jag vet inte riktigt hur elvanse ska kännas, jag känner ingen skillnad på känsla när jag är utan elvansen som med, jag märker bara på min produktivitetsnivå och impulskontroller, hetsäter jag och hamnar i en bulimisk vana igen så förstår jag att dosen är för låg.

Lycka till, hoppas det funkar med Elvansen för dig!
Citera
2022-10-23, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDNOS
Jag började med elvanse i år och jag kan säga att jag kände likadant som du gör nu i början av min behandling.

Jag märkte att det överhuvudtaget var något som hjälpte mig när jag började plugga och kunde göra klart mina uppgifter som jag började på. Jag kunde tex göra mina sysslor i ordning och fullfölja helt innan jag påbörjade något annat. Jag hade inte samma impulsivitet och jag blev mer kontrollerad och samlad, inga grova aggressionsproblem som jag haft innan. Kände mig stabil, slutade hetsäta också för var inte lika rastlös, många av mina dåliga vanor har försvunnit.

Nu idag är det mycket som håller i sig fortfarande när jag tar elvanse, det ända som börjar komma tillbaka nu är rastlösheten.

Så jag vet inte riktigt hur elvanse ska kännas, jag känner ingen skillnad på känsla när jag är utan elvansen som med, jag märker bara på min produktivitetsnivå och impulskontroller, hetsäter jag och hamnar i en bulimisk vana igen så förstår jag att dosen är för låg.

Lycka till, hoppas det funkar med Elvansen för dig!

Jo. Det är nog svårt för många att kunna konkret säga exakt vilken effekt medicinen har på en. Man måste nog luta sig tillbaka efter en längre tid och utvärdera vad som blivit lättare sedan behandlingen börjat. Jag är fortfarande positiv till Elvanse och kommer gå igenom alla doshöjningar de har att erbjuda tills jag når en gynnsam effekt.
Citera
2022-10-23, 10:02
Medlem
Citat:
Jo. Det är nog svårt för många att kunna konkret säga exakt vilken effekt medicinen har på en. Man måste nog luta sig tillbaka efter en längre tid och utvärdera vad som blivit lättare sedan behandlingen börjat. Jag är fortfarande positiv till Elvanse och kommer gå igenom alla doshöjningar de har att erbjuda tills jag når en gynnsam effekt.
Kan du känna nån ångest av Elvanse?
Citera
2022-10-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gillisen
Kan du känna nån ångest av Elvanse?

Inte sen första dagen.
Citera
2022-10-24, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkronaimunnen
Tack för ett utförligt svar. I dag fick jag för mig för att städa bilen, slutade med att jag satt i 4 timmar och finslipade på varenda detalj. Vet inte om det har något med medicinen att göra men jag tror du har helt rätt i det du säger. Medicinsk effekt skall vara subtil och inte något jag kan jämföra med folks missbrukar-historier på Flashback.

Jag kör en dag i taget och utvärderar om ett par veckor.

Det där kan jag relatera till Elvanse. Jag kan oxå en ledig dag, fastna med något småfix i 4 timmar 😂 typ rensa ogräs! Jag tycker det kan vara ganska avslappnande.

Att du kände dig öm i käkarna är oxå vanligt. En sämre effekt är att man kan få spänningar i ansikte/nacke mm. Även tics. Musklerna spänner sig.

Hög puls likaså, är pga Elvanse om du inte tidigare haft det.

Du får äta medicinen ett tag så du vänjer in kroppen, sedan får du väga nyttan mot nackdelarna och avgöra om det känns värt att fortsätta.

Torr i munnen är oxå klassiskt symtom. Jag snusar, så då märks det inte. Andra sätt är tugummi eller salivstimulerande tabletter. Tuggummi kan dock förstärka smärtan i käkarna.

Lycka till
Citera
2022-10-24, 02:52
Medlem
ShotsFireds avatar
Du har redan fått effekt.
Det kommer bli ännu bättre med tiden.
Var försiktig med beroendet. Ta inte mer än nödvändigt och ta bara när du behöver.
Lycka till.
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ja kroppen är beroende av sina naturliga funktioner det är korrekt. Och den försöker ständigt att hålla homeostasis i kroppen. Det gäller att leva rätt för att detta skall ske.

Att dina tankar beter sig så är ett symptom. Många blir lugna och fokuserade av låga doser amfetamin. Det är potenta droger.
Personer med ångest blir lugna av benzo, det betyder inte att din kropp vill ha det. Inget som är syntetiskt skapat hör hemma i våra kroppar överhuvudtaget.

Enligt psykiatrin har jag adhd. Alla mina negativa symptom är borta, allt du beskriver att du har problem med. Detta är bevis nog för att adhd inte existerar överhuvudtaget som en isolerad diagnos, utan som ett symptom, ett tillfälligt tillstånd. Vetenskapen har aldrig någonsin lyckats bevisa att adhd är genetiskt eller vad det är för något.

Du jämför alltså en kemisk substans skapad i ett laboratorium som är en potent drog med toxiska egenskaper, med vatten som är orsaken till att liv ens kan uppstå och hållas vid liv?

Jag var också precis som du en gång i tiden helt hjärntvättad och programmerad till att tro på dessa diagnoser. Man skyddar sitt ego genom att göra det. Allt grundar sig i rädsla. Det är tryggt att tro på att kroppen har en skadad funktion och att ett piller om dagen är medicin. Du väljer att göra hur du vill med ditt liv. Jag såg själv igenom bluffen och läkte mig själv och vill visa andra att det är möjligt. På tok för många människor fastnar i psykiatrins jävla piller och får ett mediokert liv.

När man väl fastnat i amfetaminet och hjärnskadorna börjar uppstå med åren blir det allt svårare att läka. Man ser ofta att patienter som stått på amfetamin länge i terapeutiska doser får motoriska problem pga skador. Har hört flertalet läkare genom åren som berättat om detta. Det är bara en av många skadliga effekter amfetamin har i kroppen redan i låga doser.

Jag vet redan att du inte kommer att ta till dig detta jag skriver men innerst inne vet du att jag har rätt. Hoppas däremot att någon annan tar till sig detta och går samma väg som jag.

Lycka till i livet
Aldrig i livet.
Du ser ner på folk som har funktionshinder.
Skäms på dig jävla pissråtta.
Citera
2022-10-24, 16:03
Medlem
Citat:
Inte sen första dagen.
Kan du känna nåt särskilt när den går ur kroppen? Märker man av det?
Citera
2022-10-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gillisen
Kan du känna nåt särskilt när den går ur kroppen? Märker man av det?

Första dagarna kunde jag bli lite sömnig och få huvudvärk. Nu är det enda tecknet att jag blir hungrig mot kvällen när medicinen går ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in